Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Femern forbindelsen
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 9
Femern forbindelsen
Af Jonas1983. 28/03-23, 13:23.
Citat fra: Svend Dato 27/03-23, 23:53Jeg tror ikke, der er nogen der endnu har købt regionaltrafik på strækningen mellem Burg og Nykøbing F. Men det er da ganske  spændende at lege med tanken: hvilken type materiel der kunne blive tale om at sætte ind, hvis det skulle komme så vidt. Mange siddepladser bliver der nok ikke behov for.


Men måske nogle flexrum og godt med bagageplads, hvis man lige laver et trinbræt her i nærheden af Lidl, Aldi, Fleggaard og Calle:
Einkaufs-Mekka Burg


(I gamle dage jokede min familie og jeg altid med, at det ville have været dejligt praktisk med et trinbræt af gamle paller udenfor Bilka Holstebro, hver gang vi kørte lige forbi i toget. Der ville sikkert havet været flere af- og påstigninger end i Oddesund Nord...)

Femern forbindelsen
Af Svend. 28/03-23, 14:02.
Citat fra: Jonas1983 Dato 28/03-23, 13:23
Citat fra: Svend Dato 27/03-23, 23:53Jeg tror ikke, der er nogen der endnu har købt regionaltrafik på strækningen mellem Burg og Nykøbing F. Men det er da ganske  spændende at lege med tanken: hvilken type materiel der kunne blive tale om at sætte ind, hvis det skulle komme så vidt. Mange siddepladser bliver der nok ikke behov for.


Men måske nogle flexrum og godt med bagageplads, hvis man lige laver et trinbræt her i nærheden af Lidl, Aldi, Fleggaard og Calle:
Einkaufs-Mekka Burg

Hvis sognerådet nede på Lolland får lov til at bestemme, ender det nok med at EuroCity-togene (eller skal vi så kalde dem EuroRegional-togene) får standsning både i Holeby/Lolland og i Burg. For dem betyder det nok heller ikke alverden, hvis togene mellem København og Hamburg får forlænget køretiden med 10-15 minutter, for de tager ikke toget alligevel.

Femern forbindelsen
Af Niels Bak. 28/03-23, 19:36.
Citat fra: Svend Dato 28/03-23, 14:02
Citat fra: Jonas1983 Dato 28/03-23, 13:23
Citat fra: Svend Dato 27/03-23, 23:53Jeg tror ikke, der er nogen der endnu har købt regionaltrafik på strækningen mellem Burg og Nykøbing F. Men det er da ganske  spændende at lege med tanken: hvilken type materiel der kunne blive tale om at sætte ind, hvis det skulle komme så vidt. Mange siddepladser bliver der nok ikke behov for.



Men måske nogle flexrum og godt med bagageplads, hvis man lige laver et trinbræt her i nærheden af Lidl, Aldi, Fleggaard og Calle:
Einkaufs-Mekka Burg

Hvis sognerådet nede på Lolland får lov til at bestemme, ender det nok med at EuroCity-togene (eller skal vi så kalde dem EuroRegional-togene) får standsning både i Holeby/Lolland og i Burg. For dem betyder det nok heller ikke alverden, hvis togene mellem København og Hamburg får forlænget køretiden med 10-15 minutter, for de tager ikke toget alligevel.


Nå så kom kommentaren ikke med, da jeg gemte... Jeg forsøger lige igen.

Men ja, det er en reel fare. Jeg tænker egentlig at de på Lolland er rimeligt ligeglade med om det er et tog fra Tyskland eller ej, bare det går mod Nykøbing og København. Så et eller andet tog skal jo stoppe på stationen i Holeby, og er der ikke noget regionaltog, så bliver det Intercitytoget - desværre. Den optimale løsning havde været at det var muligt at vende regionaltog i Holeby, men det kan man så vidt jeg ved ikke.

Femern forbindelsen
Af emc. 29/03-23, 08:55.
Hvilke muligheder er der for at ændre denne beslutning om manglende vendemulighed? Spaderne er vist ikke gået i jorden endnu?

Femern forbindelsen
Af Svend. 29/03-23, 09:17.
Citat fra: Niels Bak Dato 28/03-23, 19:36
Citat fra: Svend Dato 28/03-23, 14:02
Citat fra: Jonas1983 Dato 28/03-23, 13:23
Citat fra: Svend Dato 27/03-23, 23:53Jeg tror ikke, der er nogen der endnu har købt regionaltrafik på strækningen mellem Burg og Nykøbing F. Men det er da ganske  spændende at lege med tanken: hvilken type materiel der kunne blive tale om at sætte ind, hvis det skulle komme så vidt. Mange siddepladser bliver der nok ikke behov for.



Men måske nogle flexrum og godt med bagageplads, hvis man lige laver et trinbræt her i nærheden af Lidl, Aldi, Fleggaard og Calle:
Einkaufs-Mekka Burg

Hvis sognerådet nede på Lolland får lov til at bestemme, ender det nok med at EuroCity-togene (eller skal vi så kalde dem EuroRegional-togene) får standsning både i Holeby/Lolland og i Burg. For dem betyder det nok heller ikke alverden, hvis togene mellem København og Hamburg får forlænget køretiden med 10-15 minutter, for de tager ikke toget alligevel.


Nå så kom kommentaren ikke med, da jeg gemte... Jeg forsøger lige igen.

Men ja, det er en reel fare. Jeg tænker egentlig at de på Lolland er rimeligt ligeglade med om det er et tog fra Tyskland eller ej, bare det går mod Nykøbing og København. Så et eller andet tog skal jo stoppe på stationen i Holeby, og er der ikke noget regionaltog, så bliver det Intercitytoget - desværre. Den optimale løsning havde været at det var muligt at vende regionaltog i Holeby, men det kan man så vidt jeg ved ikke.

Du må lige forklare, hvorfor det ikke skulle være muligt at vende tog på Holeby/Lolland station.

Holeby station
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 29/03-23, 10:00.
Der stå på Banedanmark hjemmeside

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Ringsted_Femern-Banen/Stationerne

at Holeby station får fire spor. Så formentlig vil man kunne vende tog der?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Femern forbindelsen
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 29/03-23, 10:38.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/03-23, 10:00Der stå på Banedanmark hjemmeside at Holeby station får fire spor. Så formentlig vil man kunne vende tog der?
Det kræver vel minimum noget transversal i den ene ende af stationen så man kan komme over på den anden side når man kører tilbage? Billedet med de 4 spor ligner en "Kystbaneløsning" med 2 gennemgående hovedspor og så et vigespor til hver side med peronner, så et stoppende tog vil kunne overhales.
Normalt vil man jo gerne have nogle vendespor hvor toget, der skal vendes kan stå, indtil det skal tilbage og derfor ikke blokerer en perron for længe.

Femern forbindelsen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/03-23, 10:40.
Seneste redigering: 29/03-23, 10:46 af Per Holm
At køre til Holeby/Lolland St. for at vende vil vel koste et togsæt ekstra plus indretning og drift af personalefasciliteter?

Vil der være passagergrundlag for at dette kan betale sig eller vil det være billigere at vende i Nykøbing F (eller Nakskov) og i stedet sende en bus med nogle få rejsende frem og tilbage til Holeby/Lolland?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Femern forbindelsen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/03-23, 11:25.
Borgermødet 2023-01-25 må være det nyeste offentliggjorte materiale. Det indeholdt ikke noget særligt om den fremtidige trafik som Banedanmark ikke kan forudse noget om.

https://folketidende.dk/lolland/borgermoede-hvilke-tog-kommer-til-at-stoppe-paa-station-lolland

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 29/03-23, 12:19.
Tja men det er nok behov for et tog der vender der, der bliver opført sommerhuse der der er lokalbefolkningen, det virker som om DSB er sure over at politikerne ville have en station der, men sådan er der så meget,vj Bent Jensen

Holeby station
Af Svend. 29/03-23, 12:41.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/03-23, 10:00Der stå på Banedanmark hjemmeside

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Ringsted_Femern-Banen/Stationerne

at Holeby station får fire spor. Så formentlig vil man kunne vende tog der?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
¨

Ja, fire spor og der kommer dobbelttransversaler i begge ender af stationen.

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 29/03-23, 12:50.
Citat fra: Bent Jensen Dato 29/03-23, 12:19Tja men det er nok behov for et tog der vender der, der bliver opført sommerhuse der der er lokalbefolkningen, det virker som om DSB er sure over at politikerne ville have en station der, men sådan er der så meget,vj Bent Jensen
PS når man har så travlt med at man ikke kan vende tog der, så kunne man måske vende på det gamle spor til Rødby Færge, det så man da i Slagelse , hvor man brugte  æstvedbanen.. måske skulle man skynde sig at fjerne spor og perronenr, på Rødby Færge inden politikere siger hvis DSB ikke vil betjene området der, så kan måske lokaltog(æollandsnanen/ køre der
 De får vel batteritog så man behøver ikke elektrificere. .med venlig hilsen Bent Jensen

Femern forbindelsen
Af Svend. 29/03-23, 13:31.
Seneste redigering: 29/03-23, 13:36 af Svend
Citat fra: Bent Jensen Dato 29/03-23, 12:50
Citat fra: Bent Jensen Dato 29/03-23, 12:19Tja men det er nok behov for et tog der vender der, der bliver opført sommerhuse der der er lokalbefolkningen, det virker som om DSB er sure over at politikerne ville have en station der, men sådan er der så meget,vj Bent Jensen
PS når man har så travlt med at man ikke kan vende tog der, så kunne man måske vende på det gamle spor til Rødby Færge, det så man da i Slagelse , hvor man brugte  æstvedbanen.. måske skulle man skynde sig at fjerne spor og perronenr, på Rødby Færge inden politikere siger hvis DSB ikke vil betjene området der, så kan måske lokaltog(æollandsnanen/ køre der
 De får vel batteritog så man behøver ikke elektrificere. .med venlig hilsen Bent Jensen

Hvem er det det har så travlt med at fortælle, at der ikke kan vende tog i Holeby? Det er da vist kun nogle enkelte her på forummet!
At der så ikke vil være et kundeunderlag for at gøre det, altså lade tog fra Nykøbing F returnere til Nykøbing F, er en anden sag. Men måske ser trafikkøberen på det med andre (politiske) briller.

Femern forbindelsen
Af steenth. 29/03-23, 13:42.
Citat fra: Svend Dato 29/03-23, 13:31Hvem er det det har så travlt med at fortælle, at der ikke kan vende tog i Holeby? Det er da vist kun nogle enkelte her på forummet!
Problemet er mere at passagergrundlaget ikke specielt stor på den kommende station. Teknisk er det ikke noget problem - det kan jeg ikke noget har sat spørgsmål til det. Men der skal være en operatør, som skal have betaling for at betjene strækningen. Mest oplagt at DSB får opgaven, hvor de vender der. Men det kunne også være en tysk operatør, som kører Lübeck-Nykøbing F nogle gange om dagen.. Stationen er for lille til de mere direkte fjerntog holder der - fx DSB tog med Talgo-vogne mellem Hamborg og København

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 29/03-23, 13:53.
Citat fra: steenth Dato 29/03-23, 13:42
Citat fra: Svend Dato 29/03-23, 13:31Hvem er det det har så travlt med at fortælle, at der ikke kan vende tog i Holeby? Det er da vist kun nogle enkelte her på forummet!
Problemet er mere at passagergrundlaget ikke specielt stor på den kommende station. Teknisk er det ikke noget problem - det kan jeg ikke noget har sat spørgsmål til det. Men der skal være en operatør, som skal have betaling for at betjene strækningen. Mest oplagt at DSB får opgaven, hvor de vender der. Men det kunne også være en tysk operatør, som kører Lübeck-Nykøbing F nogle gange om dagen.. Stationen er for lille til de mere direkte fjerntog holder der - fx DSB tog med Talgo-vogne mellem Hamborg og København
Jeg forstår det argument, men man siger man vil styrke lokalsamfundene, det kunne man passende gøre på Lolland, som jeg tror vil have et vækstpotentiale
Men lad os se. Men kunne være interessant om der var en evt Tysk operatør det ville køre til Nykøbing F. Med venlig hilsen Bent Jensen

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 9

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak