Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Femern forbindelsen
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 29/03-23, 14:00.
Seneste redigering: 29/03-23, 14:02 af Bent Jensen
Citat fra: Bent Jensen Dato 29/03-23, 13:53
Citat fra: steenth Dato 29/03-23, 13:42
Citat fra: Svend Dato 29/03-23, 13:31Hvem er det det har så travlt med at fortælle, at der ikke kan vende tog i Holeby? Det er da vist kun nogle enkelte her på forummet!
Problemet er mere at passagergrundlaget ikke specielt stor på den kommende station. Teknisk er det ikke noget problem - det kan jeg ikke noget har sat spørgsmål til det. Men der skal være en operatør, som skal have betaling for at betjene strækningen. Mest oplagt at DSB får opgaven, hvor de vender der. Men det kunne også være en tysk operatør, som kører Lübeck-Nykøbing F nogle gange om dagen.. Stationen er for lille til de mere direkte fjerntog holder der - fx DSB tog med Talgo-vogne mellem Hamborg og København
Jeg forstår det argument, men man siger man vil styrke lokalsamfundene, det kunne man passende gøre på Lolland, som jeg tror vil have et vækstpotentiale
Men lad os se. Men kunne være interessant om der var en evt Tysk operatør det ville køre til Nykøbing F. Med venlig hilsen Bent Jensen
For i øvrigt lidt fra Lolland jeg så et videoklip fra Regionalbahn 77 om de nye stadler Kiss tog til Hamburg Lubeck ruten de tænkes fortsat til Traveminde. Der nævnes også at linien til den gamle station i Neustadt bliver ikke Elektrificeret,med venlig hilsen Bent Jensen

Femern forbindelsen
Af mpp. 29/03-23, 14:14.
Det er lidt sjovt med antagelsen om, at stationerne på begge sider af Femarn vil have vendespor givet at det jo ikke er tilfældet ved hverken Storebælt (hvor Nyborg og Korsør er gennemkørende) eller Lillebælt (fraset Fredericia). Hvis tunnelfabrikken bliver liggende som der er snak om og Lolland kommune i øvrigt gør Holeby/Rødby til et vækstområde kunne man jo sagtens forestille sig en "moderne" stationsby opstå der. Vi har trods alt også et trinbræt i Langeskov. Hvad man så gør på den tyske side er en anden sag, men det virker lidt omsonst med et separat togsystem Lubeck–Nykøbing.

Ift den med den grænseoverskridende trafik handler det jo tit om, at der ikke bliver investeret særligt meget i den. De steder hvor man gør noget ved det viser det sig jo, at man sagtens kan have en storby i det ene land og forstæder i det andet. Det ser man ikke bare ved Øresund men også omkring Strassbourg, Basel og Geneva og når tunnelen kommer er det vel ikke utænkeligt, at de nye pendlermuligheder mellem Lolland-Falster og Lubeck/Hamborg vil blive brugt.

Femern forbindelsen
Af esni. 29/03-23, 14:57.
Citat fra: Bent Jensen Dato 29/03-23, 13:53Jeg forstår det argument, men man siger man vil styrke lokalsamfundene, det kunne man passende gøre på Lolland, som jeg tror vil have et vækstpotentiale
Men lad os se. Men kunne være interessant om der var en evt Tysk operatør det ville køre til Nykøbing F. Med venlig hilsen Bent Jensen
Der skal vel både være en dansk og en tyske operatør, der vil indgå aftale med en trafikkøber?

Teknisk skal det vel være Batteritog med enten dansk eller tysk kørestrømsmulighed, samt ETCS + evt PZB?

Eskild

Femern forbindelsen
Af andersj, Aalborg. 29/03-23, 15:00.
Citat fra: mpp Dato 29/03-23, 14:14Det er lidt sjovt med antagelsen om, at stationerne på begge sider af Femarn vil have vendespor givet at det jo ikke er tilfældet ved hverken Storebælt (hvor Nyborg og Korsør er gennemkørende) eller Lillebælt (fraset Fredericia). Hvis tunnelfabrikken bliver liggende som der er snak om og Lolland kommune i øvrigt gør Holeby/Rødby til et vækstområde kunne man jo sagtens forestille sig en "moderne" stationsby opstå der. Vi har trods alt også et trinbræt i Langeskov. Hvad man så gør på den tyske side er en anden sag, men det virker lidt omsonst med et separat togsystem Lubeck–Nykøbing.

Ift den med den grænseoverskridende trafik handler det jo tit om, at der ikke bliver investeret særligt meget i den. De steder hvor man gør noget ved det viser det sig jo, at man sagtens kan have en storby i det ene land og forstæder i det andet. Det ser man ikke bare ved Øresund men også omkring Strassbourg, Basel og Geneva og når tunnelen kommer er det vel ikke utænkeligt, at de nye pendlermuligheder mellem Lolland-Falster og Lubeck/Hamborg vil blive brugt.

Det er muligt at vende tog i Korsør, Nyborg, CPH Lufthavn og Hyllie hvilket også gøres jævnligt i forbindelse med planlagte og uplanlagte afbrydelser af togdriften. Holeby har altid været tiltænkt at skulle have mindst en perron til skift mellem tog og togbus. Senere blev der så bevilliget penge til en rigtig station med to perroner af Magnus Heunicke. I Burg kan og vil man også vende tog der ikke fortsætter til Danmark.

Hvis man kører mellem Lolland-Falster og Lübeck/Hamburg så vil jeg argumentere for at det ikke længere er lokaltrafik men fjerntrafik. Så derfor fastholder jeg at der ikke er efterspørgsel på kollektiv trafik mellem Lolland station og Burg/Grossenbrode/Oldenburg i.H.
Der er stadig meget langt fra oplandet til Femernbelt til hhv. København og Hamburg, så det er på ingen måde sammenligneligt med de byer du nævner.

Anders

Femern forbindelsen
Af steenth. 29/03-23, 15:28.
Citat fra: mpp Dato 29/03-23, 14:14Det er lidt sjovt med antagelsen om, at stationerne på begge sider af Femarn vil have vendespor givet at det jo ikke er tilfældet ved hverken Storebælt (hvor Nyborg og Korsør er gennemkørende) eller Lillebælt (fraset Fredericia). Hvis tunnelfabrikken bliver liggende som der er snak om og Lolland kommune i øvrigt gør Holeby/Rødby til et vækstområde kunne man jo sagtens forestille sig en "moderne" stationsby opstå der. Vi har trods alt også et trinbræt i Langeskov. Hvad man så gør på den tyske side er en anden sag, men det virker lidt omsonst med et separat togsystem Lubeck–Nykøbing.

Ift den med den grænseoverskridende trafik handler det jo tit om, at der ikke bliver investeret særligt meget i den. De steder hvor man gør noget ved det viser det sig jo, at man sagtens kan have en storby i det ene land og forstæder i det andet. Det ser man ikke bare ved Øresund men også omkring Strassbourg, Basel og Geneva og når tunnelen kommer er det vel ikke utænkeligt, at de nye pendlermuligheder mellem Lolland-Falster og Lubeck/Hamborg vil blive brugt.
Jeg tro ikke på at området bliver et vækstområde. Der er mange eksempler på nye faste forbindelse ikke gavner lokalt, men det er de store byområder, som vinder på det. Korsør fx er gået i stå efter åbning af Storbæltsforbindelsen. Strasbourg, Basel og Geneva ligger lige ved grænsen. Samme med København og Malmö - der var i forvejen pendlertrafik over sundet før Øresundsforbindelsen kom. Og dem, som arbejder med tunnelen, forsvinder til andet projekter...

Grunden til at jeg nævner Lubeck–Nykøbing som mulighed for en lokaltogsystem at trafikken i området passer til det. Burg har samme problem med trafikmængde. Det er kun i sommerperioden, hvor der er basis for de store ferietog. Resten af året er der ikke rigtig meget at kører med. Men det er et spørgsmål om danske og tyske myndigheder vil betale for det togsystem.

Femern forbindelsen
Af Svend. 29/03-23, 17:36.
Citat fra: steenth Dato 29/03-23, 15:28
Citat fra: mpp Dato 29/03-23, 14:14Det er lidt sjovt med antagelsen om, at stationerne på begge sider af Femarn vil have vendespor givet at det jo ikke er tilfældet ved hverken Storebælt (hvor Nyborg og Korsør er gennemkørende) eller Lillebælt (fraset Fredericia). Hvis tunnelfabrikken bliver liggende som der er snak om og Lolland kommune i øvrigt gør Holeby/Rødby til et vækstområde kunne man jo sagtens forestille sig en "moderne" stationsby opstå der. Vi har trods alt også et trinbræt i Langeskov. Hvad man så gør på den tyske side er en anden sag, men det virker lidt omsonst med et separat togsystem Lubeck–Nykøbing.

Ift den med den grænseoverskridende trafik handler det jo tit om, at der ikke bliver investeret særligt meget i den. De steder hvor man gør noget ved det viser det sig jo, at man sagtens kan have en storby i det ene land og forstæder i det andet. Det ser man ikke bare ved Øresund men også omkring Strassbourg, Basel og Geneva og når tunnelen kommer er det vel ikke utænkeligt, at de nye pendlermuligheder mellem Lolland-Falster og Lubeck/Hamborg vil blive brugt.
Jeg tro ikke på at området bliver et vækstområde. Der er mange eksempler på nye faste forbindelse ikke gavner lokalt, men det er de store byområder, som vinder på det. Korsør fx er gået i stå efter åbning af Storbæltsforbindelsen. Strasbourg, Basel og Geneva ligger lige ved grænsen. Samme med København og Malmö - der var i forvejen pendlertrafik over sundet før Øresundsforbindelsen kom. Og dem, som arbejder med tunnelen, forsvinder til andet projekter...

Grunden til at jeg nævner Lubeck–Nykøbing som mulighed for en lokaltogsystem at trafikken i området passer til det. Burg har samme problem med trafikmængde. Det er kun i sommerperioden, hvor der er basis for de store ferietog. Resten af året er der ikke rigtig meget at kører med. Men det er et spørgsmål om danske og tyske myndigheder vil betale for det togsystem.

Hvor især betalingen for at passere under Fehmarn Belt vil gøre det vældig dyrt.......

Femern forbindelsen
Af viktoria skov. 29/03-23, 18:07.
Citat fra: Bent Jensen Dato 29/03-23, 12:50PS når man har så travlt med at man ikke kan vende tog der, så kunne man måske vende på det gamle spor til Rødby Færge, det så man da i Slagelse , hvor man brugte  æstvedbanen.. måske skulle man skynde sig at fjerne spor og perronenr, på Rødby Færge inden politikere siger hvis DSB ikke vil betjene området der, så kan måske lokaltog(æollandsnanen/ køre der
 De får vel batteritog så man behøver ikke elektrificere. .med venlig hilsen Bent Jensen

Du glemmer motorvejen.
Dens linjeføring er på den gamle linjeføring til Rødby F.
Så skal du benytte Rødby F. til vending, skal du samtidigt bygge en fin lille sporbærende bro over motorvejen.

Hvis denne bro medregnes, er det altså billigere at anlægge et vendespor i Holeby (Lolland Syd).

Femern forbindelsen
Af anho. 29/03-23, 18:38.
Citat fra: Svend Dato 29/03-23, 17:36Hvor især betalingen for at passere under Fehmarn Belt vil gøre det vældig dyrt.......

Er tunnelafgiften ikke bare et spørgsmål om at staten betaler til en operatør, der betaler til infrastrukturforvalter (staten igen)? Pengene ender vel tilbage i statens lommer under alle omstændigheder.

Med et fjerntog hver anden time (eller bliver det hver time?) og op til to godstog i timen virker det heller ikke til at tunnelen bliver overbelastet lige til at begynde med. Hvis man gerne vil have et Lybæk-Nykøbing F stoptog, kan man jo indføre en regel om at tilpas små tog på korte distancer ikke behøver at betale lige så meget i afgift som fjerntog og godstog.

Femern forbindelsen
Af steenth. 29/03-23, 21:52.
Citat fra: Svend Dato 29/03-23, 17:36
Citat fra: steenth Dato 29/03-23, 15:28Grunden til at jeg nævner Lubeck–Nykøbing som mulighed for en lokaltogsystem at trafikken i området passer til det. Burg har samme problem med trafikmængde. Det er kun i sommerperioden, hvor der er basis for de store ferietog. Resten af året er der ikke rigtig meget at kører med. Men det er et spørgsmål om danske og tyske myndigheder vil betale for det togsystem.

Hvor især betalingen for at passere under Fehmarn Belt vil gøre det vældig dyrt.......
Det er et spørgsmål om prispolitik. Hvis er er interesse for at sådan en lokal togforbindelse kan fastsætte nogle passende kriterier, så det kan betale sig.

Femern forbindelsen
Af Niels Bak. 29/03-23, 23:40.
Citat fra: Svend Dato 29/03-23, 12:41
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/03-23, 10:00Der stå på Banedanmark hjemmeside

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Ringsted_Femern-Banen/Stationerne

at Holeby station får fire spor. Så formentlig vil man kunne vende tog der?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
¨

Ja, fire spor og der kommer dobbelttransversaler i begge ender af stationen.


Undskyld, så var jeg bagud. Da man først talte om at anlægge en station, var det så vidt jeg husker en skrabet "trinbrædtsmodel" blot med perroner langs hovedsporene, hvor man selv med transversaler ville tage alt for meget kapacitet ved at vende tog dér.
Godt man er kommet på bedre tanker, og med fire spor er det til gengæld ikke noget problem at vende tog, da der stadig er plads til de gennemkørende. Om man så behøver personalefaciliteter etc? - vel egentlig ikke. Der er vel ikke noget i vejen for at bytte besætning i Nykøbing og den nye så vender toget i Holeby og kører tilbage mod København (hvis det ellers kan nås inden for tidsgrænser mv - det har jeg ikke tjekket).
Så en forlængelse af regionaltoget Kbh-Nykøbing er klart det bedste bud, i hvert fald så længe der kun planlægges med tog Kbh-Hamborg hver anden time. Hvis man går op på hver time kunne man godt forestille sig, at halvdelen var lyntog med ingen eller meget få stop mens de andre var intercitytog med stop i fx Køge N, Ringsted, Næstved, Nykøbing på den danske side og Oldenburg, Lübeck og måske S-banens endestation før Hamborg på den anden. Og her ville to stop i Holeby og på Fehmarn ikke gøre den helt store forskel.

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 30/03-23, 00:33.
Citat fra: william skov Dato 29/03-23, 18:07
Citat fra: Bent Jensen Dato 29/03-23, 12:50PS når man har så travlt med at man ikke kan vende tog der, så kunne man måske vende på det gamle spor til Rødby Færge, det så man da i Slagelse , hvor man brugte  æstvedbanen.. måske skulle man skynde sig at fjerne spor og perronenr, på Rødby Færge inden politikere siger hvis DSB ikke vil betjene området der, så kan måske lokaltog(æollandsnanen/ køre der
 De får vel batteritog så man behøver ikke elektrificere. .med venlig hilsen Bent Jensen

Du glemmer motorvejen.
Dens linjeføring er på den gamle linjeføring til Rødby F.
Så skal du benytte Rødby F. til vending, skal du samtidigt bygge en fin lille sporbærende bro over motorvejen.

Hvis denne bro medregnes, er det altså billigere at anlægge et vendespor i Holeby (Lolland Syd).
Må jeg spørokay det vidste jeg ikke , det er lang tid siden jeg har været på de kanter desværre,,Mvh Bent Jensen

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 30/03-23, 00:39.
Lige et øjeblik fra Lolland, Kennys film på YouTube viser ganske godt hvad der skal laves på tysk side, den hedder sidste tog ombord på danske færger. Undskyld jeg er en klovn til at linke fra YouTube til dette forum

Med venlig hilsen Bent Jensen

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 30/03-23, 03:58.
Citat fra: Bent Jensen Dato 30/03-23, 00:39Lige et øjeblik fra Lolland, Kennys film på YouTube viser ganske godt hvad der skal laves på tysk side, den hedder sidste tog ombord på danske færger. Undskyld jeg er en klovn til at linke fra YouTube til dette forum

Med venlig hilsen Bent Jensen
pS ved man noget om hvor lkf skifter fra Dansk til tysk lkf? Bent

Femern forbindelsen
Af Thorfinn. 30/03-23, 14:43.
Transportministeren oplyser Transportudvalget at DB Netz AG forventer at de tyske anlæg står klar i december 2029 - dvs. nogle måneder senere end den faste forbindelse.
Den fulde udbygning i Holsten er aftalt at være aflsuttet 7 (syv!) år efter den faste forbindelse er klar.
Der foreligger ikke myndighedsgodkendelser pr. 30-06-2022.

https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/TRU/bilag/341/2603353.pdf

Femern forbindelsen
Af andersj, Aalborg. 30/03-23, 20:02.
Citat fra: Bent Jensen Dato 30/03-23, 03:58pS ved man noget om hvor lkf skifter fra Dansk til tysk lkf? Bent

Det er noget af det der ikke er fastlagt endnu, for det handler jo nok i høj grad om hvor man sætter sproggrænsen i forhold til kommunikation mellem tog og trafikledere. Måske det er nødvendigt at bruge engelsk mellem Nykøbing F og Burg? Tysk kan måske bruges hvis man holder fjernstyringen af hele strækningen fra Burg til Nykøbing F hos Femern A/S hvor man så kan have medarbejdere med både dansk og tyskkundskab. Det bliver et større problem hvis alle i Trafiktårn Øst i København skal kunne tale både tysk og dansk for at kunne betjene Rødby-Nykøbing F. 

Jeg kunne dog godt forestille mig at Nykøbing F bliver stationen hvor man skifter lokomotivfører, fordi det er den største station der ligger nærmest forbindelsen. Så det bliver nok sådan, ligesom ved Padborg og Tønder, at man kan nøjes med tysk certifikat/godkendelse til kørsel mellem tunnellen og Nykøbing F station.

Citat fra: Thorfinn Dato 30/03-23, 14:43Den fulde udbygning i Holsten er aftalt at være aflsuttet 7 (syv!) år efter den faste forbindelse er klar.

Men nu endte det jo med at tyskerne alligevel fik forsinket hele tunnelprojektet med syv år gennem sløv myndighedbehandling, så det ender med at jernbanen efter planen er færdig samtidig med den faste forbindelse. Deadline for jernbaneprojektet i Tyskland har nogenlunde været fast lige siden statstraktaten blev underskrevet.

At man har en deadline der hedder december 2029, skyldes at man i Tyskland planlægger de store projekter efter køreplanskift. Dvs. en ny bane går aldrig i drift i eksempelvis oktober måned, det er altid ved køreplanskiftet i december - som man også har kunnet se ved Leipzig-Erfurt i 2015, Erfurt-Ebensfeld i 2017 og Ulm-Wendlingen i 2022.

Anders

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak