Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Er det ikke til at græde over?
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Niels Munch Dato  6/04-23, 11:26
Citat fra: thomastog Dato  6/04-23, 11:08
Citat fra: Niels Munch Dato  5/04-23, 19:17Ja, det tæller for "kunstnerne" at få deres "værker" eksponeret.

Er det noget du gætter, tror eller ved ?

I "min tid" på Østbanen afrensede vi evt. graffiti på vore tog hurtigst muligt efter, at den var blevet påført. Det er evident, at "kunstnerne" hurtigt mistede lysten, da eksponeringen af deres "værker" således blev yderst kortvarig.

"Værkerne" blev naturligvis fotografisk dokumenteret, ligesom de indgik i vores løbende dialog med politiet.

Om jeg "gætter", "tror" eller "ved", må du om.

Tak for tilbudet, jeg vil så læse det som en "formodning".

Der kunne sagtens være andre årsager. F.eks at man havde fanget nogle, øget overvågning/patruljering, at de løb tør for lommepenge til maling, ...

Tænkte blot at din bombastiske udtalelse om at det '..tæller for "kunstnerne"..' var funderet i viden (interview, undersøgelse, rapport, ..), som jeg gerne ville have dykket ned i.

Citat fra: thomastog Dato  6/04-23, 12:58
Citat fra: Niels Munch Dato  6/04-23, 11:26
Citat fra: thomastog Dato  6/04-23, 11:08
Citat fra: Niels Munch Dato  5/04-23, 19:17Ja, det tæller for "kunstnerne" at få deres "værker" eksponeret.

Er det noget du gætter, tror eller ved ?

I "min tid" på Østbanen afrensede vi evt. graffiti på vore tog hurtigst muligt efter, at den var blevet påført. Det er evident, at "kunstnerne" hurtigt mistede lysten, da eksponeringen af deres "værker" således blev yderst kortvarig.

"Værkerne" blev naturligvis fotografisk dokumenteret, ligesom de indgik i vores løbende dialog med politiet.

Om jeg "gætter", "tror" eller "ved", må du om.

Tak for tilbudet, jeg vil så læse det som en "formodning".

Der kunne sagtens være andre årsager. F.eks at man havde fanget nogle, øget overvågning/patruljering, at de løb tør for lommepenge til maling, ...

Tænkte blot at din bombastiske udtalelse om at det '..tæller for "kunstnerne"..' var funderet i viden (interview, undersøgelse, rapport, ..), som jeg gerne ville have dykket ned i.

Der er masser af litteratur på nettet vedrørende dette.
F.eks.: https://dkr.dk/media/7111/ud-med-den-ulovlige-graffiti.pdf

Citat fra: Niels Munch Dato  6/04-23, 14:17
Citat fra: thomastog Dato  6/04-23, 12:58Tak for tilbudet, jeg vil så læse det som en "formodning".
.....
Tænkte blot at din bombastiske udtalelse om at det '..tæller for "kunstnerne"..' var funderet i viden (interview, undersøgelse, rapport, ..), som jeg gerne ville have dykket ned i.

Min "bombastiske" udtalelse, som du så malende har valgt at kalde den, er bl.a. funderet på den erfaringsudveksling, der fandt sted på de jævnlige Stationsrådsmøder i Køge. Her deltog DSB S-tog, DSB Regionaltog, HT, Køge Kommune, Køge Politi og Østbanen, og Køges stationsleder var vært. Møderækken ophørte i øvrigt ved DSB Banes udskillelse som Banestyrelsen.

Med bombastisk, mener jeg at du fremsætter/formulerer det som faktuel viden. Men kan forstå det er baseret på personlig empiri, og erfaringsudveksling.

Er det ikke til at græde over?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 6/04-23, 16:27.
Thomas, det er almindelig kendt at det er det det handler om for grafittiudøvere der benytter tog. Der er lavet dokumentarfilm om det bl.a. og nej jeg kan ikke henvise til artikler. Prøv selv at søg viden på nettet om dette. Der er udøvere i nogle af disse film der - anonymt - udtaler deres glæde ved at se deres tags og billeder synlige overalt i byen.

Citat fra: Steen Larsen Dato  6/04-23, 12:44Ole har ret
Jeg fik noteret at FR 2320 var del af togsættet så det må være ER 2020.

Et andet spørgsmål.
Hvad gør DSB for at undgå graffiti på S-togene? Har man overvågningskameraer hvor de er parkerede? Er der indhegnede områder med adgangskontrol?
Jeg kender ikke denne infrastruktur specielt men det burde vel ikke være umuligt at sikre mod graffiti i hvert fald hvor togene er parkerede. Og når man tænker på hvad det koster at fjerne malingen er det vel en fornuftig investering at sikre S-togene?

Mvh Steen

Det har man gjort i årevis. Men mens DSB-medarbejderen (togklargøreren) går på den ene side af togstammen, males der på den anden. Det der afslører dem, er lyden fra spraydåserne og lugten. Det eneste medarbejderen kan gøre er, at forsøge at få dem til at flygte .....og så øvrigt passe på sin egen sikkerhed, for de opfører sig til tider både truende og voldeligt.
Tidligere har DSB haft egentlige (private) vagtpatruljer til at overvåge områderne. Om det sker fortsat, ved jeg ikke.


Et af de helt store problemer for DSB er at de simpelthen har for dårlig opbevaring af togene som gør at vandalismer har for let adgang til opbevaringssporene (DSB er såvel de eneste statsbaner i hele Europa uden nogen som helst indendøres opbevaringsspor). For det andet så har DSB for få tog generelt til at kunne tage et ud af drift hurtigt for at fikse vandalisme eller sågar blot basal vedligeholdelse. Og det ser desværre ikke ud til at ændre sig foreløbigt that DSB tilsynladende har planlagt at gå efter det lavest mulige antal tog for at opretholde driften uden optioner med deres udbud, deriblandt på S togene, hvor man i andre byer ellers har store mængder af reserver hvis der er tekniske problemer eller vandalisme.

Det ville i så fald også hjælpe en del at have flere større depoter i stedet for kun 2 store i Taastrup og Hundige, og så blot en mindre række sidespor ved visse stationer hvorfra vandalister har ganske let adgang til toget uden at skulle gennem nogle låger eller over hegn, og hvor sidesporene er så få at det ikke kan betale sig med sikkerhedsvagter.

Er det ikke til at græde over?
Af mss. 23/04-23, 10:48.
Citat fra: mpp Dato  6/04-23, 04:09Jeg synes billedet er en meget god illustration af et reelt problem vi har med togene i Danmark. Det er altså påfaldende, at man aldrig ser denne her slags hærværk på tog i øvrige europæiske lande

Mener du virkelig det? I sydeuropa og på balkan finder du ikke mange tog uden graffitti, og f.eks. i Tyskland er det også hverdagskost.
Det er korrekt at det er sjældnere på metrotog, men det er fordi deres anlæg er kompaktere og mere lukkede. Det er jernbanens akilleshæl på dette punkt, at anlæggene er enormt store og spredte.

Den bedste løsning havde DSB for år tilbage, en nultolerance (øjeblikkelig henstilling til afvaskning) og gode faciliteter til fjernelse af smørerierne. Det har en god effekt på gerningsmændenes lyst til at male på togene når deres "kunst" fjernes øjeblikkeligt.
Men det var åbenbart for dyrt at blive ved med.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato 23/04-23, 10:48Det har en god effekt på gerningsmændenes lyst til at male på togene når deres "kunst" fjernes øjeblikkeligt.

"Er det noget du gætter, tror eller ved ?" Citat "thomastog" tidligere i denne tråd.

Citat fra: Niels Munch Dato 23/04-23, 11:41
Citat fra: mss Dato 23/04-23, 10:48Det har en god effekt på gerningsmændenes lyst til at male på togene når deres "kunst" fjernes øjeblikkeligt.

"Er det noget du gætter, tror eller ved ?" Citat "thomastog" tidligere i denne tråd.

troll

Kunne man ikke når man får nye signaler lave nogle automatiske porte ved ind- og udkørslen fra depoter, så man ikke bare kan hoppe henover nogle spor for at komme til togene? Og derudover, som nævnt, sikre sig at man har nok reserver, så man hurtigt kan få renset togene. Uanset hvor hæsligt det ser ud med graffitien på Otto Busses vej er det jo netop metrotog der er i reserve (indtil M4 åbner til Sydhavnen) og de bliver netop ikke sat i drift så passagerene oplever dem.

Citat fra: mpp Dato 24/04-23, 11:25Uanset hvor hæsligt det ser ud med graffitien på Otto Busses vej er det jo netop metrotog der er i reserve (indtil M4 åbner til Sydhavnen) og de bliver netop ikke sat i drift så passagerene oplever dem.

Nu kan jeg så ikke lige huske, om det har været på Cityringen eller den gamle Metro, men jeg har 2 gange indenfor de sidste par måneder oplevet et godt overmalet metrotog i drift. Noget der overraskede mig, fordi jeg også havde en idé om, at de aldrig blev sat i drift.

Er det ikke til at græde over?
Af metrohenrik, Ringsted. 25/04-23, 07:36.
Citat fra: Togiudlandet Dato 24/04-23, 19:53
Citat fra: mpp Dato 24/04-23, 11:25Uanset hvor hæsligt det ser ud med graffitien på Otto Busses vej er det jo netop metrotog der er i reserve (indtil M4 åbner til Sydhavnen) og de bliver netop ikke sat i drift så passagerene oplever dem.

Nu kan jeg så ikke lige huske, om det har været på Cityringen eller den gamle Metro, men jeg har 2 gange indenfor de sidste par måneder oplevet et godt overmalet metrotog i drift. Noget der overraskede mig, fordi jeg også havde en idé om, at de aldrig blev sat i drift.

Politiken er at tog med graffiti tages ud af drift hurtigst muligt.
Men betyder det at vi ikke kan levere det antal tog i drift vi skal, så kører det videre, indtil vi drosler ned.
Graffiti tog er en daglig oplevelse, skal jeg hilse og sige. Og "kunstnerne" er ret ligeglade med kameraer, og hegn.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Er det ikke til at græde over?
Af Petteri. 25/04-23, 10:44.
Seneste redigering: 25/04-23, 10:50 af Petteri

Det har man gjort i årevis. Men mens DSB-medarbejderen (togklargøreren) går på den ene side af togstammen, males der på den anden. Det der afslører dem, er lyden fra spraydåserne og lugten. Det eneste medarbejderen kan gøre er, at forsøge at få dem til at flygte .....og så øvrigt passe på sin egen sikkerhed, for de opfører sig til tider både truende og voldeligt.
Tidligere har DSB haft egentlige (private) vagtpatruljer til at overvåge områderne. Om det sker fortsat, ved jeg ikke.


[/quote]

Da jeg startede med at arbejde på et klargøringscenter, spurgte jeg hvad jeg skulle gøre hvis jeg så nogen male graffiti på vores tog. Jeg havde tænkt, at man måske skulle ringe til politiet, som kunne fange dem på fersk gerning og evt for at DSB kunne kræve erstatning for hærværk.
Svaret var at vi bare skulle lade dem være. Det er klart at sikkerheden er vigtigst for os, men jeg behøver jo ikke gå hen og snakke med dem, for at ringe til politiet.

Det værste er dog, hvis det sker indvendigt. Hvis rengøringspersonalet forsøger at fjerne det med tilgængelige midler, så ødelægger det væggene.

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak