Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB ET ?
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
DSB ET ?
Af thomastog. 6/04-23, 11:16.
Snublede over denne nyhed på forsiden...


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Mig bekendt er ET 4316, ikke en "DSB ET". I hvertfald ikke efter min forståelse af hvad "DSB ET" benævnelsen indebærer.

Så hvad ligger der bag den betegnelse ? Er det ejerskab, "hjemsted", strækning hvor den kører, .. ?

DSB ET ?
Af RasmusD. 6/04-23, 11:56.
En DSB ET er et togsæt, hvor der står "DSB ET" på siden  8)

I modsætning til et togsæt, hvor der står fx "BLKG X31" eller "SKÅNE X31" eller lignende (jeg kan ikke huske de svenske trafikselskaberne forkortelser helt nøjagtigt).

Der er 34 DSB ET'ere. De 24 af dem er udlånt til Sverige og bliver kørt af Transdev. De sidste 10 kører for DSB. Disse har sætnumrene 4391-4400, de øvrige 24 kan jeg ikke lige huske.

Dele af den samlede ET/X31/X32-flåde har vist skiftet ejere flere gange, og jeg tør ikke sige om Jernbanen.dk's database er opdateret på det punkt.

(Og før nogen spørger, en X32 er en ET/X31 med tre toiletter i stedet for to)

DSB ET ?
Af thomastog. 6/04-23, 12:33.
Citat fra: RasmusD Dato  6/04-23, 11:56En DSB ET er et togsæt, hvor der står "DSB ET" på siden  8)

I modsætning til et togsæt, hvor der står fx "BLKG X31" eller "SKÅNE X31" eller lignende (jeg kan ikke huske de svenske trafikselskaberne forkortelser helt nøjagtigt).

Der er 34 DSB ET'ere. De 24 af dem er udlånt til Sverige og bliver kørt af Transdev. De sidste 10 kører for DSB. Disse har sætnumrene 4391-4400, de øvrige 24 kan jeg ikke lige huske.

Dele af den samlede ET/X31/X32-flåde har vist skiftet ejere flere gange, og jeg tør ikke sige om Jernbanen.dk's database er opdateret på det punkt.

(Og før nogen spørger, en X32 er en ET/X31 med tre toiletter i stedet for to)

Tak for afklaring. Vidste ikke at de 24 blot var "udlånt", troede de var overdraget/returneret/solgt, og DSB kun ejede 10.

DSB ET ?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/04-23, 12:43.
Seneste redigering: 6/04-23, 12:48 af Per Holm
Citat fra: thomastog Dato  6/04-23, 12:33... Vidste ikke at de 24 blot var "udlånt", troede de var overdraget/returneret/solgt, og DSB kun ejede 10.


Fra DSB Årsrapport 2022 - håber det hjælper:

" DSB ejer de 34 Øresunds-eltogsæt DK, som i 2022
har kørt med en fin driftsstabilitet. De 77 Øresunds-
eltogsæt SE har derimod været udfordret målt på
antal kørte kilometer mellem hændelser.

11. december 2022 overtog Skånetrafiken ansvaret
for Øresundstrafikken. I den forbindelse har DSB
udlejet 24 af de 34 Øresunds-eltogsæt DK til
Skånetrafiken, som stiller dem til rådighed for
Transdev, der kører trafikken på kontrakt med
Skånetrafiken.

De resterende 10 Øresunds-eltogsæt DK kører for-
sat i den danske togtrafik og vedligeholdes stadig
af DSB. "


PS. Formateringen duer ikke med mobilen i lodret men lægger man den ned på siden er der ikke noget i vejen. ;-)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

DSB ET ?
Af Thomas.E. 7/04-23, 11:01.
Citat fra: Per Holm Dato  6/04-23, 12:43
Citat fra: thomastog Dato  6/04-23, 12:33... Vidste ikke at de 24 blot var "udlånt", troede de var overdraget/returneret/solgt, og DSB kun ejede 10.


Fra DSB Årsrapport 2022 - håber det hjælper:

" DSB ejer de 34 Øresunds-eltogsæt DK, som i 2022
har kørt med en fin driftsstabilitet. De 77 Øresunds-
eltogsæt SE har derimod været udfordret målt på
antal kørte kilometer mellem hændelser.

11. december 2022 overtog Skånetrafiken ansvaret
for Øresundstrafikken. I den forbindelse har DSB
udlejet 24 af de 34 Øresunds-eltogsæt DK til
Skånetrafiken, som stiller dem til rådighed for
Transdev, der kører trafikken på kontrakt med
Skånetrafiken.

De resterende 10 Øresunds-eltogsæt DK kører for-
sat i den danske togtrafik og vedligeholdes stadig
af DSB. "


PS. Formateringen duer ikke med mobilen i lodret men lægger man den ned på siden er der ikke noget i vejen. ;-)
Citat fra: thomastog Dato  6/04-23, 12:33
Citat fra: RasmusD Dato  6/04-23, 11:56En DSB ET er et togsæt, hvor der står "DSB ET" på siden  8)

I modsætning til et togsæt, hvor der står fx "BLKG X31" eller "SKÅNE X31" eller lignende (jeg kan ikke huske de svenske trafikselskaberne forkortelser helt nøjagtigt).

Der er 34 DSB ET'ere. De 24 af dem er udlånt til Sverige og bliver kørt af Transdev. De sidste 10 kører for DSB. Disse har sætnumrene 4391-4400, de øvrige 24 kan jeg ikke lige huske.

Dele af den samlede ET/X31/X32-flåde har vist skiftet ejere flere gange, og jeg tør ikke sige om Jernbanen.dk's database er opdateret på det punkt.

(Og før nogen spørger, en X32 er en ET/X31 med tre toiletter i stedet for to)

Tak for afklaring. Vidste ikke at de 24 blot var "udlånt", troede de var overdraget/returneret/solgt, og DSB kun ejede 10.
Citat fra: Per Holm Dato  6/04-23, 12:43
Citat fra: thomastog Dato  6/04-23, 12:33... Vidste ikke at de 24 blot var "udlånt", troede de var overdraget/returneret/solgt, og DSB kun ejede 10.


Fra DSB Årsrapport 2022 - håber det hjælper:

" DSB ejer de 34 Øresunds-eltogsæt DK, som i 2022
har kørt med en fin driftsstabilitet. De 77 Øresunds-
eltogsæt SE har derimod været udfordret målt på
antal kørte kilometer mellem hændelser.

11. december 2022 overtog Skånetrafiken ansvaret
for Øresundstrafikken. I den forbindelse har DSB
udlejet 24 af de 34 Øresunds-eltogsæt DK til
Skånetrafiken, som stiller dem til rådighed for
Transdev, der kører trafikken på kontrakt med
Skånetrafiken.

De resterende 10 Øresunds-eltogsæt DK kører for-
sat i den danske togtrafik og vedligeholdes stadig
af DSB. "


PS. Formateringen duer ikke med mobilen i lodret men lægger man den ned på siden er der ikke noget i vejen. ;-)
Skånetrafiken undersøger, om de skal købe disse 10 togsæt

https://www.newsoresund.se/skanetrafiken-overvager-att-kopa-tio-danska-oresundstag-kan-tas-i-drift-2024/

Med venlig hilsen
Thomas.E


DSB ET ?
Af sil1207. 7/04-23, 13:29.
Citat fra: Thomas.E Dato  7/04-23, 11:01Skånetrafiken undersøger, om de skal købe disse 10 togsæt

Som jeg ser det er den danske materielsituation presset nok i forvejen. Men DSB kan helt klart se en fordel i at skaffe sig af med en materieltype.

DSB ET ?
Af Mads. 7/04-23, 13:50.
Citat fra: sil1207 Dato  7/04-23, 13:29
Citat fra: Thomas.E Dato  7/04-23, 11:01Skånetrafiken undersøger, om de skal købe disse 10 togsæt

Som jeg ser det er den danske materielsituation presset nok i forvejen. Men DSB kan helt klart se en fordel i at skaffe sig af med en materieltype.

Det kunne også give plads til en anden type man måske får brug for, når IC3 skal udfases. Batteritog.

DSB ET ?
Af Jens Hansen. 7/04-23, 17:51.
DSB batteritog?

JH

DSB ET ?
Af Bent Jensen. 8/04-23, 06:51.
Citat fra: Jens Hansen Dato  7/04-23, 17:51DSB batteritog?

JH
Jeg forstå dit spørgsmålstegn Thomas med venlig hilsen Bent Jensen

DSB ET ?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/04-23, 13:44.
Seneste redigering: 8/04-23, 13:46 af Per Holm
Erindrer ikke at have set nogen udmelding om hvad DSB i tiden efter IC3 har tænkt sig evt. at køre med på strækninger uden køreledningsanlæg.

Skal vi ikke afvente mødet 2023-05-03 før vi starter en tråd herom?

Mht. denne tråds emne er det vel - når er ikke er planer om at ombygge de 34 Øresunds-eltogsæt DK til ETCS - vel naturligt at sælge dem til selskaber der i forvejen ejer 77 Øresunds-eltogsæt SE og gerne vil anskaffe flere. På et eller tidspunkt løber vi tør for elektrificerede strækninger uden ERTMS hvor de kan køre.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

DSB ET ?
Af andersj, Aalborg. 8/04-23, 13:54.
Citat fra: Per Holm Dato  8/04-23, 13:44Erindrer ikke at have set nogen udmelding om hvad DSB i tiden efter IC3 har tænkt sig evt. at køre med på strækninger uden køreledningsanlæg.

Det er nok mest fordi DSB ikke skal betjene strækninger uden køreledningsanlæg i fremtiden.

Det blev dog i 2021 politisk besluttet at undersøge muligheden for fortsat at køre fjerntog til Herning/Struer med alternativt drivmiddel.

Anders

DSB ET ?
Af Danskjävlar. 8/04-23, 13:59.
Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 13:54
Citat fra: Per Holm Dato  8/04-23, 13:44Erindrer ikke at have set nogen udmelding om hvad DSB i tiden efter IC3 har tænkt sig evt. at køre med på strækninger uden køreledningsanlæg.

Det er nok mest fordi DSB ikke skal betjene strækninger uden køreledningsanlæg i fremtiden.

Det blev dog i 2021 politisk besluttet at undersøge muligheden for fortsat at køre fjerntog til Herning/Struer med alternativt drivmiddel.

Interessant. Det er dog stadigvæk irriterende at den åbenlyste løsning med elektrificering ikke blev valgt, og at der i stedet for satses på "vi har måske noget new tech til den tid" hvilket også gør at en fremtidig regering også bare kan droppe alle planerne. Men hvad mon deres planer i så fald ville være? Ville de tilføje batterier til nogle af deres IC5 toge eller hvad?

DSB ET ?
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 8/04-23, 13:59.
Citat fra: Per Holm Dato  8/04-23, 13:44Erindrer ikke at have set nogen udmelding om hvad DSB i tiden efter IC3 har tænkt sig evt. at køre med på strækninger uden køreledningsanlæg

Der er vel ikke mange strækninger MED DSB-kørsel og UDEN køreledningsanlæg tilbage til den tid?

DSB ET ?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/04-23, 14:21.
Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 13:54
Citat fra: Per Holm Dato  8/04-23, 13:44Erindrer ikke at have set nogen udmelding om hvad DSB i tiden efter IC3 har tænkt sig evt. at køre med på strækninger uden køreledningsanlæg.

Det er nok mest fordi DSB ikke skal betjene strækninger uden køreledningsanlæg i fremtiden.


Den tanke tænkte jeg også ...  ;)

Men nu er det jo svært at spå, især om fremtiden, og ret beset ved vi vel endnu ikke med sikkerhed om der vil indkomne konditionsmæssige bud på at køre for eks. strkn. 21 Svendborgbanen og hvad så?

Kan DSB undgå at appelsinen så falder i deres turban?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

DSB ET ?
Af thomastog. 8/04-23, 14:55.
Citat fra: Bent Jensen Dato  8/04-23, 06:51
Citat fra: Jens Hansen Dato  7/04-23, 17:51DSB batteritog?

JH
Jeg forstå dit spørgsmålstegn Thomas med venlig hilsen Bent Jensen

Er det mig du sigter til ? Jeg har ikke skrevet noget om batteritog.

Gå op Sider:[1] 2 3 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak