Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- "Ny metrolinje til Lynetteholmen skal miljøkonsekvensvurderes"
Kollektiv Trafik Forum, nyhed 19.04.2023:

"Ny metrolinje til Lynetteholmen skal miljøkonsekvensvurderes

Der er enighed i forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 (Fremtidens Veje) om at igangsætte miljøkonsekvensvurderingen af en ny metrolinje, der skal sikre metro til Lynetteholm og resten af Østhavnen.
.....
Udgangspunktet er, at der skal anlægges den nødvendige infrastruktur til Lynetteholm.
Miljøkonsekvensvurderingen er dog indrettet på en måde, der muliggør en beslutning om anlæg af flere mulige linjeføringer, herunder også en linje der potentielt kan betjene hele Østhavnen.
.....
En beslutning om igangsættelse af miljøkonsekvensvurderingen af en ny M5-linje vil også skulle endeligt godkendes af Metroselskabets øvrige ejere."


Læs hele artiklen her: https://www.kollektivtrafik.dk/ny-metrolinje-til-lynetteholmen-skal-miljoekonsekvensvurderes/2694 .

M.v.h.
Niels

Lidt fra samme linie , den anden endestation Ny Ellebjerg/København Syd, metro h
 åbner 2024, hvad med resten af stationen hvornår skal den være færdig?
Med venlig hilsen Bent Jensen
PS det jeg har kunne finde syntes jeg ser godt ud

"Ny metrolinje til Lynetteholmen skal miljøkonsekvensvurderes"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 20/04-23, 16:22.
Seneste redigering: 20/04-23, 16:28 af Per Holm
Citat fra: Bent Jensen Dato 20/04-23, 15:18... resten af stationen hvornår skal den være færdig?


Standsningsstedet på strkn. 880 bliver vist allerede i efteråret flyttet til færdig placering og i 2025 standsningsstedet på strkn. 11 (Øresundsperronerne). De nye elevatorer til og fra strkn. 850 ved jeg ikke men pt. bygges der på dem.

https://www.arkitema.com/dk/projekt/ny-ellebjerg-transfer-hub

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Metroselskabets pressemeddelelse af d.d.:

"Rådgiver til ny metrolinje er valgt

Den vigtige opgave som rådgiver på miljøkonsekvensvurdering, ledningsomlægninger og anlægsprojektering af den nye metrolinje M5 er nu fundet. Metroselskabet ser frem til samarbejdet med COWI-ARUP-JV.

Københavns Kommune, staten og Frederiksberg Kommune har besluttet at igangsætte miljøkonsekvensvurderingen af den nye metrolinje M5, og Metroselskabet har nu valgt rådgivere til dette arbejde samt arbejdet med ledningsomlægninger og anlægsprojektering af metrolinjen.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://mailchi.mp/m/rdgiver-til-ny-metrolinje-er-valgt?e=5c3b9bd81f .

M.v.h.
Niels



Citatledningsomlægninger

Ordet "ledningsomlægninger" giver mig tics og jeg er misundelig på de mennesker, der ikke bor i Aalborg, Aarhus eller Odense. I Aalborg sørgede Hans Christian Schmidt ("skolelæreren fra Vojens") for, at Aalborg lige pludselig ikke skulle have letbane, men måtte nøjes med en BRT-løsning. Set fra et "ledningsomlægningssynspunkt" kan det vist være hip som hap: Aalborg by - og især centrum - har været gravet op i årevis. Kunderne flygter ud af byen og sidder nu og drikker caffe latte ude i "City Syd" - et forblæst indkøbscenter på et mark i Skalborg 6-7 km fra den hyggelige bykerne. Og de vender ikke tilbage.

Med ledningsomlægnings-uvenlige hilsner

Thomas Boberg Nielsen


Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  2/06-23, 18:06
Citatledningsomlægninger

Ordet "ledningsomlægninger" giver mig tics og jeg er misundelig på de mennesker, der ikke bor i Aalborg, Aarhus eller Odense. I Aalborg sørgede Hans Christian Schmidt ("skolelæreren fra Vojens") for, at Aalborg lige pludselig ikke skulle have letbane, men måtte nøjes med en BRT-løsning. Set fra et "ledningsomlægningssynspunkt" kan det vist være hip som hap: Aalborg by - og især centrum - har været gravet op i årevis. Kunderne flygter ud af byen og sidder nu og drikker caffe latte ude i "City Syd" - et forblæst indkøbscenter på et mark i Skalborg 6-7 km fra den hyggelige bykerne. Og de vender ikke tilbage.

Med ledningsomlægnings-uvenlige hilsner

Thomas Boberg Nielsen



Der er dog ikke blevet flyttet ledninger i Aalborg. Man har udelukkende renoveret eller udskiftet dem, så man ikke skulle grave igen om to år.

Anders

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak