Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Lidt om Toronto (El, ERTMS, mere)
Jeg har set meget YouTube om de canadiske jernbaner her på det sidste. Blev derfor rimelig interesseret i GO systemet rundt om Toronto, da Canada er ret bil-centrisk, dog stopper det heldigvis ikke "metro links" og " GO" (Government of Ontario) fra at skulle til at elektrificere og udbygge deres jernbaner i og omkring Toronto. Det mest interessante andet end elektrificering og El-lok. for mig var dog at de har tænkt sig at indføre ERTMS i Canada, det er ret interessant og spændene at følge med i!

Noget info om GO linjerne:
- De kører i Toronto og forstaderne som regionaltog
- Der er 8 linjer, hvorfra alle starter på Union Station
- Alle linjer bortset fra "lakeshore east" kører kun i myldretiden hver time, lakeshore east linjen kører hver halve time i hverdagene og weekenderne, hvert kvarter i myldretiden.


Mere info i linket under (sikkert bedre forklaret, men på engelsk)

https://youtu.be/_XOXAY3rPzk

Citat fra: DTog Dato 22/04-22, 08:18Jeg har set meget YouTube om de canadiske jernbaner her på det sidste. Blev derfor rimelig interesseret i GO systemet rundt om Toronto, da Canada er ret bil-centrisk, dog stopper det heldigvis ikke "metro links" og " GO" (Government of Ontario) fra at skulle til at elektrificere og udbygge deres jernbaner i og omkring Toronto. Det mest interessante andet end elektrificering og El-lok. for mig var dog at de har tænkt sig at indføre ERTMS i Canada, det er ret interessant og spændene at følge med i!

Noget info om GO linjerne:
- De kører i Toronto og forstaderne som regionaltog
- Der er 8 linjer, hvorfra alle starter på Union Station
- Alle linjer bortset fra "lakeshore east" kører kun i myldretiden hver time, lakeshore east linjen kører hver halve time i hverdagene og weekenderne, hvert kvarter i myldretiden.


Mere info i linket under (sikkert bedre forklaret, men på engelsk)

https://youtu.be/_XOXAY3rPzk


Det mest interessante ved det her, er at det endnu ikke er afgjort hvilket ERTMS "level" system det skal operere på, samt at de nuværende 8 linjer de skal nedgraderes til 3 gennemgående linjer. det vil VIRKELIG løfte Torontos kollektive trafik. generelt vil det være forgangsbillede for hele Nordamerika at Toronto nu laver et reelt "suburban train network".

Det er et utroligt kæmpe skridt fremad for Toronto og Nordamerika generelt.

Man skal huske på at der ikke findes S-togslignende drift i USA på spor med blandet trafik (nogle af GO-sporene ejes/trafikeres af godstogsselskaber).
I langt de fleste tilfælde består trafikudbuddet af en håndfuld tog i myldretiderne i relevant retning med 30-60 minutter mellem sig. Kommer man for sent til sidste tog kl 18, så kommer man ikke hjem den dag.

Det revolutionære ved Torontos udspil er, at man vil sigte efter 15-minuttersdrift på hver linje hele dagen i begge retninger. Koblet med elektriske tog med bedre acceleration, så bliver toget et virkeligt alternativ til bilen i mange tilfælde.

Det er svært for os i Europa at forestille os, hvor stor en forbedring det rent faktisk er, for vi har jo taget jernbanen for givet hele vores liv. Men det svarer jo til, at S-banen kørte 30-minuttersdrift kun i myldretiderne og så til det, vi har i dag.

Stort tillykke til Toronto, jeg håber, det lykkes!

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak