Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Ændret design på Bk
Gå ned Sider:[1] 2
Ændret design på Bk
Af D 826. 20/04-23, 19:23.
Hej

Var en tur opad Kystbanen i dag. Her bemærkede jeg, at dobbeltdækkervognen Bk 7816 havde fået ændret farven på dørene. Disse var røde. Er det et forsøg, eller brugte maleren den forkerte farve ved sidste op maling?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bk 7816 i Kokkedal 20.04.23 (kh)

Hilsner Keld

Ændret design på Bk
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 20/04-23, 19:48.
Seneste redigering: 20/04-23, 19:50 af Per Holm
Er det ikke bare TSI PRM der gør sig gældende hvorefter dørene skal være mere iøjnefaldende for synshandikappede?

https://www.bane.dk/da/Leverandoer/Krav/TSI

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Ændret design på Bk
Af andersj, Aalborg. 20/04-23, 19:49.
Der er vist tale om fabriksnye døre der er leveret i en kontrastfarve for at dobbeltdækkerne kan leve op til TSI PRM kravene. Man er dog ikke forpligtet til at følge disse krav på gammelt materiel, men de er jo indført af en årsag.

De røde døre kan også ses på denne oversigt, der blev delt herinde for et års tid siden:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Ændret design på Bk
Af mss. 23/04-23, 10:33.
Det er lidt sjovt at dobbeltdækkernes design nu ligner de franske Z2N dobbeltdækkertog der var på prøve i 1989  ;)

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Ændret design på Bk
Af Nordexpress. 25/04-23, 11:43.

Det klæder dem! Og er jo tydeligvis en Europa-trend!

Ændret design på Bk
Af anho. 25/04-23, 13:43.
Personligt bryder jeg mig ikke om designet... den skarpe røde går bare ikke godt sammen med den mørkeblå. Jeg tror de ville se meget bedre ud i DSBs nye design med rød vognkasse, sorte vinduesbånd, og lysegrå døre.

Ændret design på Bk
Af Danskjävlar. 25/04-23, 13:58.
Syntes også selv at det rød-sorte design ville klæde det bedre. Det her virker mere som et slags kompromis design end noget som helst andet. Man skulle jo tro at de ikke har tid eller råd til at male vognene om og bare laver en sparreløsning hvor det kun er dørene der bliver malet om.

Ændret design på Bk
Af LM94. 25/04-23, 23:07.
Citat fra: anho Dato 25/04-23, 13:43Personligt bryder jeg mig ikke om designet... den skarpe røde går bare ikke godt sammen med den mørkeblå. Jeg tror de ville se meget bedre ud i DSBs nye design med rød vognkasse, sorte vinduesbånd, og lysegrå døre.

Det er også kun midlertidigt. De vil få det nye design, og det vil ske i det nye malerværksted som er i Hundige.

Ændret design på Bk
Af frederikhk. 26/04-23, 11:21.
Citat fra: LM94 Dato 25/04-23, 23:07
Citat fra: anho Dato 25/04-23, 13:43Personligt bryder jeg mig ikke om designet... den skarpe røde går bare ikke godt sammen med den mørkeblå. Jeg tror de ville se meget bedre ud i DSBs nye design med rød vognkasse, sorte vinduesbånd, og lysegrå døre.

Det er også kun midlertidigt. De vil få det nye design, og det vil ske i det nye malerværksted som er i Hundige.

Hvordan mon de kommer til Hundige? Mig bekendt er der ikke nogle lokomotiver med CBTC, endnu, så det må vel blive i en sporspærring?

Ændret design på Bk
Af Niels Munch. 26/04-23, 11:29.
Citat fra: frederikhk Dato 26/04-23, 11:21Hvordan mon de kommer til Hundige? Mig bekendt er der ikke nogle lokomotiver med CBTC, endnu, så det må vel blive i en sporspærring?

Mig bekendt har Lokaltogs Mx 16 "for længst" fået CBTC; lokomotivet bruges bl.a. til at køre LINT til hjulafdrejning hos S-tog i Tåstrup.

Ændret design på Bk
Af Svend. 26/04-23, 12:49.
Citat fra: Niels Munch Dato 26/04-23, 11:29
Citat fra: frederikhk Dato 26/04-23, 11:21Hvordan mon de kommer til Hundige? Mig bekendt er der ikke nogle lokomotiver med CBTC, endnu, så det må vel blive i en sporspærring?

Mig bekendt har Lokaltogs Mx 16 "for længst" fået CBTC; lokomotivet bruges bl.a. til at køre LINT til hjulafdrejning hos S-tog i Tåstrup.

Vi havde Lokaltogs MX 16 oppe at vende her, hvor der blandt andet blev skrevet "Det er noget af en tilsnigelse at skrive at MX16 er udstyret med CBTC. Den er udstyret med ICI, som medfører en begrænsning i kørslen set i forhold til "rigtig" CBTC. ICI er udelukkende signalvisning og intet andet - der er ingen interaktion med trækkraft eller bremsesystem".

Spørgsmålet er så, om Lokaltog har personale (S-banefører) uddannet til at køre på S-banen.

Ændret design på Bk
Af Niels Munch. 26/04-23, 13:25.
Citat fra: Svend Dato 26/04-23, 12:49Spørgsmålet er så, om Lokaltog har personale (S-banefører) uddannet til at køre på S-banen.

..... eller om DSB S-tog medgiver lods.

Ændret design på Bk
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/04-23, 13:30.
Citat fra: Svend Dato 26/04-23, 12:49... om Lokaltog har personale (S-banefører) uddannet til at køre på S-banen.


Mon ikke der blev tænkt over det og en plan blev lagt da Lokaltog besluttede at investere i ICI?

Ellers er der jo altid muligheden for køre en blokvogn ad landevejen (og sende publikum et signal om jernbanens "anvendelighed" som transportmiddel).  :-\

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Ændret design på Bk
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 26/04-23, 14:45.
Citat fra: Per Holm Dato 26/04-23, 13:30
Citat fra: Svend Dato 26/04-23, 12:49... om Lokaltog har personale (S-banefører) uddannet til at køre på S-banen.

Mon ikke der blev tænkt over det og en plan blev lagt da Lokaltog besluttede at investere i ICI?
Nu er det ikke Lokaltog der har besluttet og heller ikke Lokaltog der har investeret. Det er en leverance fra Signalprogrammet.
Jeg vil tro at de har en lods med, når de kører på S-banen og med ICI må de køre op til 120 km/t (som jeg lige læser reglerne) så der kan de jo nemt følge med i togfølgen på S-banen.
Men mon ikke de slæber dem fra Hillerød ad Lillenord til Snekkersten, omløb og ned ad Kystbanen over Kh og så først ude ved Høje Tåstrup, omløb og krydser over i S-banen og kører tilbage til værkstedsområdet ved Tåstrup?
Der skal godt nok omløbes nogle gange i forhold til bare at buldre ind ad Nordbanen og direkte ud til værkstedet i Tåstrup. Jeg mener kun at have set fotos af gule Lint i fjernsporene på Kh.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/04-23, 14:45Nu er det ikke Lokaltog der har besluttet og heller ikke Lokaltog der har investeret. Det er en leverance fra Signalprogrammet.
Jeg vil tro at de har en lods med, når de kører på S-banen og med ICI må de køre op til 120 km/t (som jeg lige læser reglerne) så der kan de jo nemt følge med i togfølgen på S-banen.
Men mon ikke de slæber dem fra Hillerød ad Lillenord til Snekkersten, omløb og ned ad Kystbanen over Kh og så først ude ved Høje Tåstrup, omløb og krydser over i S-banen og kører tilbage til værkstedsområdet ved Tåstrup?
Der skal godt nok omløbes nogle gange i forhold til bare at buldre ind ad Nordbanen og direkte ud til værkstedet i Tåstrup. Jeg mener kun at have set fotos af gule Lint i fjernsporene på Kh.

I 'Gamle Dage' kunne man komme fra S-banen til Kystbanen i Hellerup - er det slut?

Eskild

Gå op Sider:[1] 2
Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak