Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Norske tog til Ukraine
Norske tog til Ukraine
Af Niels Munch. 22/04-23, 11:42.
Midt i al snakken om CAESAR-artilleri, Leopard-kampvogne og MIG-29 fly til Ukraine er det værd at notere sig, at Norge nu leverer tog til det krigsramte land.

Det drejer sig om 12 dieseltogsæt af typen BM 92, som Duewag leverede til NSB i 1984-85:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
"Mittnabotåget" på Östersund C, 2 juli 2007. Foto: "Skitsar" (Wikimedia Commons).

Herover ses toget i nyeste NSB-design.

Togsættene er ved at blive klargjort til brug i Ukraine hos vedligeholdelsesselskabet Mantena. Det er ikke besluttet, hvor der skal foretages ombygning fra 1435 mm til 1520 mm.

Kilde: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/norway-to-donate-dmus-to-ukraine/63982.article .

Under mine dengang daglige togrejser Rodkilde-Vedbæk t/r observerede jeg den 10.09.1984 på Kh om morgenen samt på Kk om eftermiddagen togsættet NSB BM 92.02 - BS 92.52, som DSB antagelig kiggede efter i sømmene på dets vej fra Duewag til Norge.

Det var i NSBs dengang helrøde design med sorte fronter og store, hvide tal. På vognsiderne midlertidige Duewag-reklamer. Desværre havde jeg ikke fotoapparatet med, og dagen efter var togsættet selvfølgelig væk  :-\ .
 
I øvrigt opfattede jeg toget som henhørende under "VT 628-familien" - lidt ligesom DSB MR eller hollændernes DH 2 "Wadloper".

Bedste hilsener
Niels

Norske tog til Ukraine
Af Ole Dinesen. 22/04-23, 13:20.
Citat fra: Niels Munch Dato 22/04-23, 11:42Under mine dengang daglige togrejser Rodkilde-Vedbæk t/r observerede jeg den 10.09.1984 på Kh om morgenen samt på Kk om eftermiddagen togsættet NSB BM 92.02 - BS 92.52, som DSB antagelig kiggede efter i sømmene på dets vej fra Duewag til Norge.

Det var i NSBs dengang helrøde design med sorte fronter og store, hvide tal. På vognsiderne midlertidige Duewag-reklamer. Desværre havde jeg ikke fotoapparatet med, og dagen efter var togsættet selvfølgelig væk  :-\ .


Præsentationen på Kk er beskrevet i DSB bladet 8-1984.

Norske tog til Ukraine
Af nrk. 22/04-23, 15:11.
Jeg kørte en tur i et af de toge omkring Trondheim i 2021, blot en kortere tur. jeg var meget positivt overrasket over hvor behagelige og støjsvage toget var. man fik bestemt ikke fornemmelsen af at der har sparet på detaljerne.


Norske tog til Ukraine
Af Bent Jensen. 22/04-23, 15:36.
Citat fra: nrk Dato 22/04-23, 15:11Jeg kørte en tur i et af de toge omkring Trondheim i 2021, blot en kortere tur. jeg var meget positivt overrasket over hvor behagelige og støjsvage toget var. man fik bestemt ikke fornemmelsen af at der har sparet på detaljerne.


var der ikke noget om at noget af udrustning under gulvet var flyttet ovenpå, af hensyn til de større snemængder nordenfjords
Med venlig hilsen Bent Jensen

Undskyld mit dybt uvidende spørgsmål. Er det almindeligt at ombygge togsæts sporvidde? Giver det mening at ombygge så gammelt materiel?

Norske tog til Ukraine
Af ivar. 22/04-23, 23:38.
Citat fra: Rørvig Station Dato 22/04-23, 17:33Undskyld mit dybt uvidende spørgsmål. Er det almindeligt at ombygge togsæts sporvidde? Giver det mening at ombygge så gammelt materiel?

Nye aksler eller nye bogier kan vel ikke koste så meget, at investeringen ikke kan tjene sig hjem i togsættenes restlevetid.

Følg lidt med ovre i herreværelset, hvor der jævnligt er tråde, der omhandler industrimateriel, som omspores flere gange gennem deres levetid.

mvh
-ivar

Citat fra: Rørvig Station Dato 22/04-23, 17:33Undskyld mit dybt uvidende spørgsmål. Er det almindeligt at ombygge togsæts sporvidde? Giver det mening at ombygge så gammelt materiel?

DSBs MZ3 blev ombygget med bl.a. ændret sporvidde for at kunne køre videre i Australien og Spanien.

Så i visse tilfælde må det kunne betale sig at ombygge ældre materiel.

Mvh. Jens

Norske tog til Ukraine
Af Niels Munch. 23/04-23, 08:41.
Seneste redigering: 23/04-23, 08:43 af Niels Munch
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 23/04-23, 08:13DSBs MZ3 blev ombygget med bl.a. ændret sporvidde for at kunne køre videre i Australien og Spanien.

De, der kører i Australien, betjener en 1435 mm strækning.

M.v.h.
Niels

Norske tog til Ukraine
Af Niels Munch. 23/04-23, 09:01.
Citat fra: Rørvig Station Dato 22/04-23, 17:33Undskyld mit dybt uvidende spørgsmål. Er det almindeligt at ombygge togsæts sporvidde? Giver det mening at ombygge så gammelt materiel?

"Almindeligt" er vel så meget sagt, men det er da forekommet.  Det er i øvrigt Ukraine selv, der har efterspurgt togene; men der synes p.t. ingen klarhed over, hvorvidt de skal benyttes på 1435 mm linjerne ved den polske grænse, eller om de skal omspores.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 23/04-23, 08:41
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 23/04-23, 08:13DSBs MZ3 blev ombygget med bl.a. ændret sporvidde for at kunne køre videre i Australien og Spanien.

De, der kører i Australien, betjener en 1435 mm strækning.

M.v.h.
Niels

Det har du ret i.

Ombygningen til Australien var primært centralkobling og forstærkning hertil.

Mvh. Jens

Norske tog til Ukraine
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 27/04-23, 19:38.
Denne gaven til Ukraina kom svært overraskendde på store deler av jernbanemiljøet i Norge. Vel har det i lengre tid vært klart at type 92 har vært på vei ut, men de strekningene de trafikkerer, llider av sterk materiellmangel. De nye duo-togene, type 76, er ennå ikke levert i tilstrekkelig antall til å kunne erstatte type 92, og det eneste andre alternativet, type 93, er svært dårlig llikt og håpløst som annet enn lokaltog. På mellom- og langdistanser er de rene ryggdrepere. Tro meg - jeg har prøvd. Type 92, derimot, er behagelig å reise med, også over lengre distanser, men de lider under manglende vedlikehold, nettopp fordi det er vedtatt at de skal ut.

Når det gjelde Ukraina, har lndet per i dag en del normalspor i grensseområdene mot Polen, Slovakia og Ungarn. I tillegg foreligger det konkrete planer om ny- og ombygging av en rekke jernbanestrekninger med normalspor for å knytte landet opp mot det europeiske jernbanenettet. De norske motorvognene er ikke mange i antall, og ikke alle vil kunne være operative til enhver tid. Jeg vil tro de vil dekke behovet på de eksisterende normalsporstrekningene i f.eks. grenseområdet mot Polen.

Gå op Sider:[1]
DSB P 920

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak