Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Navne på jernbanestrækninger - bl.a. strækning 11
Gå ned Sider: 1 [2]
Her er BaneDKs oversigt over stræknngsnumrene hvor der ikke er ERMTS (endnu).

Og her er oversigten over de stræknunger hvor der nu er ERMTS.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 27/04-23, 20:47Her er BaneDKs oversigt over stræknngsnumrene hvor der ikke er ERMTS (endnu).

Og her er oversigten over de stræknunger hvor der nu er ERMTS.


Tak for referencen.. :)

Citat fra: Theis Andersen Dato 27/04-23, 19:52
Citat fra: Per Holm Dato 27/04-23, 16:00
Citat fra: Flemming Jakielski Dato 27/04-23, 15:30... Men dengang bemærkede jeg, at Lunderskov-Esbjerg var angivet som "Jyske Sydbane", hvilket passer med hvor grænsen løb indtil 1920.


Jydske sydbane var sydligst (i kongerigets landfaste del) og forløb øst - vest medens Sjællandske sydbane forløb nord - syd.  :D 

Strækningsnumrene er vist nemmere i længden. Hellere skrive strkn. 52 eller strkn. 6 end at skulle gætte på om "Ny bane" dækker over den ene eller den anden af dem.

Men hvad med os, der ikke arbejder ved banen som ikke kender alle strækningsnumrene? Jeg synes, det er lidt ekskluderende og også lidt små arrogant, overfor os lægmænd når nogle (Og især dig, Per) kun bruger de interne navne.

Jeg er 100% enig i at det er ekskluderende for debatten at omtale strækninger kun med nummer. Det er jo tit både interessante og relevante indlæg der kommer, men hvis jeg konsekvent skal ind på BaneDK's hjemmeside og slå op i TIB-S, bare for at forstå hvilke strækninger der omtales, ja så mister man sgu lidt lysten til både at læse og deltage...

Men navne kan vel også være diffuse om hvilken strækning der præcis omtales. Så er præcise numre vel bedre? Og kan vel læres lige så vel som navne... Når de nu ikke umiddelbart har officielle navne.

Navne på jernbanestrækninger - bl.a. strækning 11
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/04-23, 21:04.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 27/04-23, 20:47Her er BaneDKs oversigt over stræknngsnumrene hvor der ikke er ERMTS (endnu).

Og her er oversigten over de stræknunger hvor der nu er ERMTS.


... dertil kommer så de 3 "hvilende" strækninger.

Mon ikke den aktuelle Netredegørelse giver det mest komplette billede?

https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser

De er dog ikke så nemme at gå til.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 25/04-23, 16:48Umiddelbart er Hif - Klv fra Vestbanen til rigsgrænsen vel en del af strkn. 11 Øresundsbanen. Når nu det igangværende anlægsarbejde på strækningen benævnes "Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station" kan det næppe være helt forkert.


Vestbanen afgrener da fra strækning 31.

Navne på jernbanestrækninger - bl.a. strækning 11
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/04-23, 22:00.
Seneste redigering: 27/04-23, 22:07 af Per Holm
Citat fra: KimC Dato 27/04-23, 21:45
Citat fra: Per Holm Dato 25/04-23, 16:48Umiddelbart er Hif - Klv fra Sjællandske vestbane til rigsgrænsen vel en del af strkn. 11 Øresundsbanen. Når nu det igangværende anlægsarbejde på strækningen benævnes "Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station" kan det næppe være helt forkert.


Vestbanen afgrener da fra strækning 31.

Jeg må hellere holde mig fra banenavne; ellers går det bare mere galt.  >:(

Jeg ser nedenfor i tråden at det retteligen var "Sjællandske vestbane" (strkn. 1) som var ment hvilket hermed rettes. Ca. samme steds fremgår det at strkn. 31 bærer/har båret navnet "Jyske vestbane".

Og så er der "Vestbanen" VNTJ, æ Newlgris, i Vestjylland ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: KimC Dato 27/04-23, 21:45
Citat fra: Per Holm Dato 25/04-23, 16:48Umiddelbart er Hif - Klv fra Vestbanen til rigsgrænsen vel en del af strkn. 11 Øresundsbanen. Når nu det igangværende anlægsarbejde på strækningen benævnes "Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station" kan det næppe være helt forkert.


Vestbanen afgrener da fra strækning 31.
Og det er lige præcis derfor man som arbejdende ved banen bruger strækningsnumre. Her er der ikke tale om privatbanen "Vestbanen", men "Den Sjællandske Vestbane". Frit fra hukommelsen er "Hif" Hvideovre Fjern, mens "Klv" er Kalvebod, så vi er et stykke fra den Jyske vestkyst og "Vestbanen".
Umiddelbart kan jeg godt forstå at nogle synes det er svært når der bruges strækningsnumre, omvendt kan det så være lidt svært for os andre at huske de uofficielle strækningsnavne, så jeg tror kompromiset er at bruge både strækningsnumre og byer til at angive strækninger. Så får man både den officielle betegnelse og placering med.

Morten Hunnerup Staghøj
- Webmaster og sikkerhedsansvarlig i Limfjordsbanen (LFB)

Citat fra: Per Holm Dato 27/04-23, 21:04
Citat fra: Michael Deichmann Dato 27/04-23, 20:47Her er BaneDKs oversigt over stræknngsnumrene hvor der ikke er ERMTS (endnu).

Og her er oversigten over de stræknunger hvor der nu er ERMTS.


... dertil kommer så de 3 "hvilende" strækninger.

Mon ikke den aktuelle Netredegørelse giver det mest komplette billede?

https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser

De er dog ikke så nemme at gå til.

Netredegørelsen passer ofte ikke, da Signalprogrammets planer ændres en del, den mest præcise er på projektsiden: https://bane.dk/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane

CitatUmiddelbart kan jeg godt forstå at nogle synes det er svært når der bruges strækningsnumre, omvendt kan det så være lidt svært for os andre at huske de uofficielle strækningsnavne, så jeg tror kompromiset er at bruge både strækningsnumre og byer til at angive strækninger. Så får man både den officielle betegnelse og placering med.

Enig, bare det, at der kommer by/stationsnavne med er en stor hjælp fremfor blot et strækningsnummer. Vi har vel alle en idé om, hvor det foregår, hvis der nævnes "strækning XX Struer-Herning" eller blot "Struer-Herning", fremfor "strækning XX"  :) .

Citat fra: Svend Dato 27/04-23, 10:57Roskilde-Kalundborg: Sjællandske nordvestbane.

nymodens Pjætteri. Alle ved at naar Toget kører fra Roskilde mod Vest er man på Århusbanen. For i Kalundborg skal Vognene blive trajekteret på Dampskibe, som er den eneste sikre Maade at nå Rigets jydske dele.
Broerne og de nymodenske Tunneler er midlertidige Indretninger der ikke vil have sin Bestand i Fremtiden.
NEJ til Nyt!

/scnr

Navne på jernbanestrækninger - bl.a. strækning 11
Af steenth. 30/04-23, 16:39.
Seneste redigering: 30/04-23, 16:41 af steenth
Citat fra: Overbanemesteren Dato 27/04-23, 10:50Her er et link til ordreserie A
Navnene er på side 12b-12c
https://jernbanearkivalier.dk/dsb-ordresamlingen/DSB-Ordresamlingen-Serie-A-Organisations-og-personaleforhold-1960-opdt-til-1-april-1973.pdf
Tak for henvisning til den opdateret oversigt. Og til Svend for den tekst til 1959 udgaven. Jeg vil bruge den til at tjekke om jeg har alle navne med.

Men problemet med navngivning er mere få en liste som er ajourført. Som fx strækning 11, som starter denne debat. Og strækning 6 - den nye bane imellem Vigerslev og Ringsted. Og der også ske en ændringer af brug af navne: Sydbanen dækker nu Ringsted-Nykøbing F og mange gange også helt til Rødby... Lille Syd og Lille Nord også bliver brug. Noget som har udviklet sig uden nogen har officielt defineret hvad de navne dækker over. Kun S-banen Ringbanen er defineret i lovtekst. Lille Syd er nævnt i Lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted over Køge i bemærkningerne.
 

Navne på jernbanestrækninger - bl.a. strækning 11
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/04-23, 17:46.
Citat fra: hummel_62 Dato 30/04-23, 17:25Glæder mig over at Kalundborg kommer med næste år.


Hvis det går som sidst bliver det i praksis til efter den efterfølgende påske.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Navne på jernbanestrækninger - bl.a. strækning 11
Af frederikhk. 30/04-23, 21:28.
Seneste redigering: 30/04-23, 21:30 af frederikhk
CitatFrisk fra Fad ;D
Super med en så ny opdateret oversigt. Glæder mig over at Kalundborg kommer med næste år.
Der må jeg så skuffe dig, Roskilde-Kalundborg bliver næsten med garanti udskudt, da Alstom ikke kan følge tidsplanen. Det samme med efterfølgende strækninger.

Der kommer en revideret udrulningsplan formentlig inden sommeren.

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak