Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Navne på jernbanestrækninger - bl.a. strækning 11
Gå ned Sider:[1] 2
Navne på jernbanestrækninger - bl.a. strækning 11
Af 1993matias, Kh. 25/04-23, 14:39.
Seneste redigering: 25/04-23, 14:41 af 1993matias Årsag: Stavefejl
Goddag i forum!

Stort set alle danske jernbanestrækninger har et navn. Blandt de mest kendte er vel Kystbanen, Svendborgbanen eller Vestbanen. Men der er også lidt mindre kendte navne, som f.eks. Godsforbindelsesbanen (Fra Hvidovre Fjern via Vigerslev (Ny Ellebjerg) og Godsbanegården til København H). Men efter at have gået og funderet over navnene og kigget lidt på nettet, så slog det mig: Hvad hedder banen mellem Vigerslev og Kalvebod? Det er den bane, man bruger, hvis man skal fra Roskilde til Lufthavnen uden om København H.
Der er ikke nogen steder, hvor den bane eksplicit er nævnt ved navn. Om det er en del af Godsforbindelsesbanen er derfor uvist.

Udover det, så kommer det næste spørgsmål så: Hvem bestemmer navnene? Er det Banedanmark, der har en oversigt? Eller er det navne, der efter et stykke tid vinder indpas blandt jernbanens folk?  Findes der en slags officiel oversigt over baner med navne?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Jeg mener bare banen hedder Godsforbindelsesbanen. Frem til Jernbanebroen men det ved Per holm sikkert. Han kender i hvert fald stræknings nummeret.


Navne på jernbanestrækninger - bl.a. strækning 11
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/04-23, 16:48.
Citat fra: Theis Andersen Dato 25/04-23, 15:39Jeg mener bare banen hedder Godsforbindelsesbanen. Frem til Jernbanebroen men det ved Per holm sikkert.


Umiddelbart er Hif - Klv fra Vestbanen til rigsgrænsen vel en del af strkn. 11 Øresundsbanen. Når nu det igangværende anlægsarbejde på strækningen benævnes "Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station" kan det næppe være helt forkert.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Navne på jernbanestrækninger - bl.a. strækning 11
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 25/04-23, 19:55.
Hedder Hif Klv ikke bare Kalvebodforbindelsen?

Nold

Tre svar, tre forskellige meninger  ;D  Men mon der er et sted, der har en oversigt over banernes navne? Er der eksempler på andre baner, som ikke har navne?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 25/04-23, 14:39Udover det, så kommer det næste spørgsmål så: Hvem bestemmer navnene? Er det Banedanmark, der har en oversigt? Eller er det navne, der efter et stykke tid vinder indpas blandt jernbanens folk?  Findes der en slags officiel oversigt over baner med navne?
Der findes ikke pt. nogen liste over navne på strækninger. Men det kunne rart med en sådan liste... For jeg har haft brug for den. De lister, som findes, er Ordre A, hvor jeg har set 1969 udgaven...

Mvh
Steen

Man kan jo bare grave nogle gamle udgaver af Tjenestekøreplanens Indledende Bemærkninger frem. Den gode Thomas Boberg har arkiveret en del, og de er lette at finde med Google.

Det er langt fra alle strækninger, der har navne, og betegnelserne har også ændret sig med tiden. Fx har "Godsforbindelsesbanen" gennem tiden dækket hele strækningen fra Østerport over Lersøen og Flintholm ned til Hvidovre Fjern og Vigerslev.

Selv strækningsnumrene har ændret sig meget gennem årene.

Og så er der selvfølgelig navne, der aldrig har fremgået af TIB. Hele strækningen fra Fredericia til Frederikshavn er blevet kaldt "den jyske længdebane", for eksempel, men har i DSB-regi altid været delt ind i flere små strækninger.

Citat fra: steenth Dato 26/04-23, 11:03Der findes ikke pt. nogen liste over navne på strækninger. Men det kunne rart med en sådan liste... For jeg har haft brug for den.

kære Steen.
Hvis du og ikke andre har brug for navne, hvorfor døber du dem så ikke bare efter egen forgodtbefindende?
Det bliver nok lidt sværere at få alle os andre bruge dine navne. Men når det er dig der har brug for de navne, vil det jo virke fint.



Citat fra: Thorfinn Dato 27/04-23, 09:16
Citat fra: steenth Dato 26/04-23, 11:03Der findes ikke pt. nogen liste over navne på strækninger. Men det kunne rart med en sådan liste... For jeg har haft brug for den.

kære Steen.
Hvis du og ikke andre har brug for navne, hvorfor døber du dem så ikke bare efter egen forgodtbefindende?
Det bliver nok lidt sværere at få alle os andre bruge dine navne. Men når det er dig der har brug for de navne, vil det jo virke fint.
I den sammenhæng, som jeg arbejder med, der er reglen for navngivning, at det skal være noget, som man i almindelighed bruger naturligt. Dvs skal kunne bruges af alle uanset om man er tognørd, en typisk passager eller andre har interesse for en strækning. Så navngivning forgodtbefindende er ikke en mulighed.. her er brugergruppen meget stor... Men vi har tanker om at udarbejdet med opdateret liste af strækningsnavne, som også kan bruges i en større sammenhæng.

Navne på jernbanestrækninger - bl.a. strækning 11
Af Svend. 27/04-23, 10:57.
Seneste redigering: 27/04-23, 11:01 af Svend
Citat fra: steenth Dato 27/04-23, 09:36
Citat fra: Thorfinn Dato 27/04-23, 09:16
Citat fra: steenth Dato 26/04-23, 11:03Der findes ikke pt. nogen liste over navne på strækninger. Men det kunne rart med en sådan liste... For jeg har haft brug for den.

kære Steen.
Hvis du og ikke andre har brug for navne, hvorfor døber du dem så ikke bare efter egen forgodtbefindende?
Det bliver nok lidt sværere at få alle os andre bruge dine navne. Men når det er dig der har brug for de navne, vil det jo virke fint.
I den sammenhæng, som jeg arbejder med, der er reglen for navngivning, at det skal være noget, som man i almindelighed bruger naturligt. Dvs skal kunne bruges af alle uanset om man er tognørd, en typisk passager eller andre har interesse for en strækning. Så navngivning forgodtbefindende er ikke en mulighed.. her er brugergruppen meget stor... Men vi har tanker om at udarbejdet med opdateret liste af strækningsnavne, som også kan bruges i en større sammenhæng.

Ordreserie A 1959 - der findes helt sikkert noget nyere, men ikke lige her hvor jeg befinder mig:

Banestrækningernes og overfarternes benævnelse
I tjenesten betegnes de forskellige banestrækninger således:


Københavns Hovedbanegård-Nørreport- Østerport: Københavns Boulevardbane.
Østerport-Rungsted Kyst-Helsingør: Kystbanen.
Hellerup--Hillerød- Snekkersten: Nordbanen.
Frederiksberg-Vanløse-Nørrebro-HeIIerup: Ydre bybane.
Københavns Godsbanegård-Valby Gasværk-Harrestrup- Damhus- , Grøndal, Valby Gasværk-Vigerslev, (fjern), Vigerslev-Harrestrup, Damhus-Flintholm og Flintholm- Grøndal: Godsforbindelsesbanen.
København L-Farum: Hareskovbanen.
Lersøen-0sterport: Frihavnsbanen.
Valby- Frederikssund: Frederikssundbanen.
Københavns Hovedbanegård-Korsør: Sjællandske vestbane.
Roskilde-Kalundborg: Sjællandske nordvestbane.
Roskilde-Masnedø: Sjællandske sydbane.
Næstved-Ringsted: Næstved-Ringsted-banen.
Masnedø--Gedser: Falsterbanen.
Slagelse-Værslev: Slagelse-Værslev-banen.
Slagelse- Næstved: Slagelse-Næstved-banen.
Fredericia- Nyborg: Fynske hovedbane.
Nyborg H-Fåborg: Nyborg-Fåborg-banen.
Nyborg H- Svendborg: Hesselagerbanen.
Odense-Svendborg: Odense-Svendborg-banen.
Tommerup-Assens: Assensbanen.
Alborg-Padborg: Jyske østbane.
Frederikshavn- Ålborg: Vendsyssel banen.
Lunderskov-Esbjerg: Jyske sydbane.
Arhus Ø- Grenå og Randers-Ryomgård: Nordøstbanen.
Vojens-Haderslev: Haderslevbanen.
Rødekro--Åbenrå: Åbenråbanen.
Tønder-Sønderborg: Tønder-Sønderborg-banen.
Langå-Struer: Jyske nordvestbane.
Struer- Esbjerg: Jyske vestbane.
Hobro-Løgstør: Løgstørbanen.
Viborg-Herning: Viborg-Herning-banen.
Skive H-Glyngøre: Sallingbanen.
Struer- Tisted: Thybanen.
Vejle H- Holstebro: Vejle-Holstebro-banen.
Skanderborg-Skjern: Jyske midtbane.
Langå-Bramminge: Langå-Bramminge-banen.
Bramminge- Tønder: Bramminge-Tønder-banen.
Sønderborg H- Mommark Færge: Alsbanen.
Desuden findes forbinde1sesbanen Tønder- Süderlügum.

https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-ordresamlingen/DSB-Ordresamlingen-Serie-A-Organisations-og-personaleforhold-opdt-til-1-april-1963.pdf


Navne på jernbanestrækninger - bl.a. strækning 11
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/04-23, 12:33.
Seneste redigering: 27/04-23, 12:36 af Per Holm
Seje banenavne!

Må så indrømme at jeg ikke altid har husket at sige "Ydre bybane" og ej heller at skelne mellem "Jyske nordvestbane" og "Sjællandske nordvestbane".  :) j

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Jeg har en gang set alle DSB strækninger indtil 1969 nævnt ved deres "overordnede" navn i lommebog for medlemmer af DJ i 1969. Jeg kan ikke lige finde den i bunken. Men dengang bemærkede jeg, at Lunderskov-Esbjerg var angivet som "Jyske Sydbane", hvilket passer med hvor grænsen løb indtil 1920.

V.H
Flemming J

Navne på jernbanestrækninger - bl.a. strækning 11
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/04-23, 16:00.
Citat fra: Flemming Jakielski Dato 27/04-23, 15:30... Men dengang bemærkede jeg, at Lunderskov-Esbjerg var angivet som "Jyske Sydbane", hvilket passer med hvor grænsen løb indtil 1920.


Jydske sydbane var sydligst (i kongerigets landfaste del) og forløb øst - vest medens Sjællandske sydbane forløb nord - syd.  :D 

Strækningsnumrene er vist nemmere i længden. Hellere skrive strkn. 52 eller strkn. 6 end at skulle gætte på om "Ny bane" dækker over den ene eller den anden af dem.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 27/04-23, 16:00
Citat fra: Flemming Jakielski Dato 27/04-23, 15:30... Men dengang bemærkede jeg, at Lunderskov-Esbjerg var angivet som "Jyske Sydbane", hvilket passer med hvor grænsen løb indtil 1920.


Jydske sydbane var sydligst (i kongerigets landfaste del) og forløb øst - vest medens Sjællandske sydbane forløb nord - syd.  :D 

Strækningsnumrene er vist nemmere i længden. Hellere skrive strkn. 52 eller strkn. 6 end at skulle gætte på om "Ny bane" dækker over den ene eller den anden af dem.

Men hvad med os, der ikke arbejder ved banen som ikke kender alle strækningsnumrene? Jeg synes, det er lidt ekskluderende og også lidt små arrogant, overfor os lægmænd når nogle (Og især dig, Per) kun bruger de interne navne.


Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak