Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Rejseplanens funktionalitet
Rejseplanens funktionalitet
Af Kim Bach. 26/04-23, 09:40.
Hej

Er der andre end mig, der oplever besynderligheder i Rejseplanens funktionalitet?

Torsdag den 1. juni skal jeg en tur til Hamburg. Billet og pladsreservationer er købt til denne forbindelse:

ICL 70042 Aalborg af 11.50, Fredericia an 14.17
IC 385 Fredericia af 14.45, Hamburg Hbf an 18.03

I dag ville jeg lige tjekke i Rejseplanen, om forbindelsen holder, men den fremgår ikke længere. I stedet skal jeg fra Aalborg kl. 11.05 med skift i Fredericia og Vamdrup(!) for at være i Hamburg kl 18.03.

Men søger jeg på de to delstrækninger Aalborg-Fredericia og Fredericia-Hamburg Hbf hver for sig, dukker de to oprindelige tog op.

Da jeg heller ikke på dsb.dk kan finde oplysninger om andet, lever jeg derfor i håbet om, at den oprindelige plan holder.

Men det er da ikke specielt hensigtsmæssigt, at Rejseplanen ikke viser den optimale forbindelse.

Jeg har skrevet til Rejseplanen og venter spændt på svar.

Mvh
Kim Bach, Aalborg

Har stort set opgivet at bruge rejseplanen. Bruger måske den som udgangspunkt, men går så "længere ind" i den enkelte "led i forbindelsen".
Får det samme som dig på rejseplanen.
Hvis du går ind bahn.de får du din oprindelige forbindelse. Det tog du stiger på i Fredericia er IC Aarhus-Hamburg, og du kan skifte på alle stationer mellem Aarhus og Fredericia.

Henning

Citat fra: Kim Bach Dato 26/04-23, 09:40Hej

Er der andre end mig, der oplever besynderligheder i Rejseplanens funktionalitet?

Torsdag den 1. juni skal jeg en tur til Hamburg. Billet og pladsreservationer er købt til denne forbindelse:

ICL 70042 Aalborg af 11.50, Fredericia an 14.17
IC 385 Fredericia af 14.45, Hamburg Hbf an 18.03

I dag ville jeg lige tjekke i Rejseplanen, om forbindelsen holder, men den fremgår ikke længere. I stedet skal jeg fra Aalborg kl. 11.05 med skift i Fredericia og Vamdrup(!) for at være i Hamburg kl 18.03.

Men søger jeg på de to delstrækninger Aalborg-Fredericia og Fredericia-Hamburg Hbf hver for sig, dukker de to oprindelige tog op.

Da jeg heller ikke på dsb.dk kan finde oplysninger om andet, lever jeg derfor i håbet om, at den oprindelige plan holder.

Men det er da ikke specielt hensigtsmæssigt, at Rejseplanen ikke viser den optimale forbindelse.

Jeg har skrevet til Rejseplanen og venter spændt på svar.

Mvh
Kim Bach, Aalborg

Hvis du søger din bestilte rejse via dsb.dk, så kommer din rejseplan frem. Jeg har prøvet at fremkalde den nævnte via rejseplanen.dk og her er mit bud på hvorfor rejseplanerne gør det:

Rejseplanen finder den hurtigste rute inklusive skiftetider.
Fordi du krydser grænsen ændres stationerne i rejseplanen til (Denmark) udfor stationen.
I Danmark hedder den korrekt "Vamdrup St", men fordi du skal syd for grænsen hedder det "Vamdrup, Denmark". Rejseplanen vil derfor lægge skiftetid til, selvom det er den samme station.

Da Aalborg ikke har internationale tog, kan det være årsagen til, at der ikke findes en station der hedder "Aalborg, Denmark" i dén version af rejseplanen, hvor du søger efter rejser til udlandet.

Gav det mening?


Det er som sagt mit bud, og ikke nødvendigvis det rigtige :)

Rejseplanens funktionalitet
Af Kim Bach. 26/04-23, 13:13.
Henning: Tak for det gode svar. Ja, det må være måden at gøre det på - jeg bruger også bahn.de, der som regel viser de optimale forbindelser, men som nok ikke kan forventes at være lige så godt/tidligt opdateret mht. danske sporarbejder osv., som Rejseplanen er (burde være).

Petteri: Ja tak, det gav rigtig god mening, og den forklaring lyder slet ikke usandsynlig. Blot kan man måske indvende, at Rejseplanens programmører i givet fald burde finde en måde at omgå problemet på.

Rejseplanen måtte jo gerne med fordel kunne bruges af almindelige rejsende, der ikke er så nørdede som os, der huserer i dette forum...

Mvh.
Kim Bach, Aalborg

Rejseplanens funktionalitet
Af anders_vejby. 27/04-23, 08:55.
Seneste redigering: 27/04-23, 08:59 af anders_vejby
Tja, det er bare en er de måder man gør det besværligt på at rejse med kollektiv trafik i DK. Rejseplanen trænger til et ordentligt facelift synes jeg. Det er godt nok rigtigt at det ville kræve store investeringer at bringe Danmarks jernbaner nogenlunde på højde med Holland eller Schweiz og tvivler på at det kan lade sig gøre uden et stort politisk paradigmeskift, MEN jeg synes det burde være muligt at designe en app til Danmark der er lige så god som "SBB" appen i Schweiz. Den er simpelthen fantastisk og laver ikke sådan noget pjat der.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Rejseplanens funktionalitet
Af Kim Bach. 10/05-23, 20:22.
Hej igen

Jeg har modtaget et venligt svar fra Rejseplanen, hvor der bl.a. skrives:

" Uoverensstemmelsen skyldes muligvis fejl i de data vi får fra det europæiske samarbejde om togkøreplansdata.
Vi undersøger, hvad der kan være galt, og beklager de gener, problemet måtte medføre. "

Mvh.
Kim Bach

Rejseplanens funktionalitet
Af ivar. 10/05-23, 21:00.
Citat fra: Petteri Dato 26/04-23, 10:03I Danmark hedder den korrekt "Vamdrup St", men fordi du skal syd for grænsen hedder det "Vamdrup, Denmark". Rejseplanen vil derfor lægge skiftetid til, selvom det er den samme station.

Da Aalborg ikke har internationale tog, kan det være årsagen til, at der ikke findes en station der hedder "Aalborg, Denmark" i dén version af rejseplanen, hvor du søger efter rejser til udlandet.

Gav det mening?


Det er som sagt mit bud, og ikke nødvendigvis det rigtige :)

Jeg ville da gå ud fra, at man anvender det internationale stationsnummer, og at "Vamdrup St" og "Vamdrup, Denmark" blot er en læsevenlig visning.

Det er lidt databasegymnastik, men Vamdrup kan kun have en enkelt entydig definition, og det må være stationsnummeret. Det er lige som CPR-nummeret, det kan ikke Googles, men det kan mit navn uanset det multiplum af varianter, det kan staves på.

Bortset fra det, så synes eksemplet at være lidt mystisk. Som om, man anvender forskellige algoritmer til at finde rejserne med - det er så lidt uforståeligt - set med mine gamle programmørøjne.

mvh
-ivar

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak