Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- MZ i Spanien/Mexico
Gå ned Sider:[1] 2
MZ i Spanien/Mexico
Af Niels Munch. 27/04-23, 19:43.
Seneste redigering: 30/04-23, 09:29 af Tommy Nilsson
Citat fra: eyolf Dato 27/04-23, 19:23Så langt jeg kan se av loklistene, er det COMSA (nåværende Captrain España Infrastructura) som har anskaffet disse lokene. Dette selskapet driver bygging og vedlikehold av både bred- og normalsporlinjer i Spania. På det eneste bildet jeg har kunnet finne av dem, ser det for meg ut for at loket står på normalspor.

Men jf. bl.a. denne database: https://www.listadotren.es/motor/series.php?id=341 - er MZ 1436 og 1442 omsporet til 1668 mm.

M.v.h.
Niels

MZ i Spanien/Mexico
Af Niels. 27/04-23, 21:25.
Seneste redigering: 30/04-23, 09:29 af Tommy Nilsson
God aften i forummet

Niels M. refererede til denne liste, hvor de to spanske MZ'er 1436 og 1442 optræder.

Ved MZ 1442 kan man bl.a. læse dette: "Vendida FCC Carso, preparada para traslado a México 10/22", og nok er mit spanske mangelfuldt og rustent, men det må da betyde, at MZ1442 er solgt til FCC Carso, og er forberedt til at blive overført til Mexico 10/22 (okt. 2022).

Det lyder da ganske interessant - hvis der altså er hold i det, der står, at endnu et MZ-lok rejser til en anden verdensdel - denne gang mod vest.

Jeg har prøvet at Google FCC Carso, men det gav ikke rigtig noget resultat i forhold til MZ 1442 eller jernbane i det hele taget.
Måske andre har bedre evner i denne retning og kan supplere ovenstående - eller afkræfte det som løse rygter.

Venlige hilsner

Niels H.

MZ i Spanien/Mexico
Af Niels. 27/04-23, 22:05.
Seneste redigering: 30/04-23, 09:30 af Tommy Nilsson
Endnu engang god aften i forummet

Lidt videre søgning dybere i Niels M's liste her gav denne note: "Comprada por FCC Carso. Ha sido revisada y puesta a punto en los talleres GMF de Guadalajara Yeles. A finales de octubre embarcada destino México."
Hvilket må betyde, endnu en gang, at den er blevet købt af FCC Carso, revideret og gjort til punkt og prikke ;-) - (det må betyde ført up to date) på værkstedet GMF i Guadalajara i Yeles. I slutningen af oktober afskibet med destination Mexico!!!!

Hvem finder først (billed)dokumentation for dette?

Venlige hilsner

Niels H

MZ i Spanien/Mexico
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 28/04-23, 00:53.
Seneste redigering: 30/04-23, 09:30 af Tommy Nilsson
Spansken din holder absolutt mål, den, Niels, i hvert fall i dette tilfellet (Jeg har språket på min sekundærportefølje som tolk; dvs. at jeg i påkommende tilfeller kan påta meg ad hoc-tolking, men ikke påtar meg konferansetolking).

Jeg har prøvd å snoke litt på nettet, og det ser ut for at FCC Carso må referere til dette konsernet, et større spansk entreprenørkonsern som bl.a. driver utbygging og vedlikehold av jernbaner ulike steder i verden, tilsynelatende hovedsakelig i spansktalende land.

MZ i Spanien/Mexico
Af Niels. 28/04-23, 08:24.
Seneste redigering: 30/04-23, 09:30 af Tommy Nilsson
Hej Eyolf

Tak for din validering af mit spanske, som ikke har basis i nogen formel uddannelse som dit, men kun fra "livets skole" ::)

Jeg har også søgt lidt videre på FCC Carso, og er nået til samme resultat, som du er.
Det interessante er jo, hvorvidt nogle af de skrappe drenge til søgning på nettet her i forummet, er i stand til at finde mere om MZ 1442's eventuelle rejse til Mexico.
Måske har vi endog blandt os en ekspert i mexicanske jernbanefora?
Mine evner rækker vist ikke længere end hertil.

Venlige hilsner

Niels H

MZ i Spanien/Mexico
Af Niels. 28/04-23, 10:22.
Seneste redigering: 30/04-23, 09:30 af Tommy Nilsson Årsag: Forkert overskrift
Goddag i forummet

Jeg er fortsat med at søge svar på spørgsmålet om, hvorvidt MZ 1442 er endt i Mexico, og er nu nået lidt længere.
Det viser sig, at det projekt i Mexico, som FCC Carso er involveret i, er det såkaldte Tren Maya, som er en 1400 km lang jernbane på Yucatan halvøen, som er under konstruktion. 
Projektet er yderst kontroversielt dels på grund af dets miljømæssige konsekvenser på regnskoven i området, dels på grund af modstand blandt de oprindelige folkeslag på Yucatan halvøen.
Nu drejer det sig så om, hvorvidt MZ 1442 er endt i dette projekt.
Jeg har søgt vidt og bredt, højt og lavt, og i en Youtube video hvor projektets fremskridt præsenteres i en PowerPoint præsentation på en eller anden konference, dukker ved 4:46 i baggrunden nedenstående still-billede op.
Hvis det ikke er et gult MZ lokomotiv nederst i billedet ved den røde pil, så skal jeg til Louis Nielsen ;D
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Venlige hilsner

Niels H

MZ i Spanien/Mexico
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 28/04-23, 12:14.
Seneste redigering: 30/04-23, 09:30 af Tommy Nilsson
Godt jobbet, Niels! Jeg er imponert.

MZ i Spanien/Mexico
Af Niels. 28/04-23, 13:10.
Seneste redigering: 30/04-23, 09:30 af Tommy Nilsson
Hej Eyolf

Tak for den rosende omtale 8)

Endnu en rettelse til databasens afdeling for tidligere danske GM-lokomotiver ;D
Det er egentlig tankevækkende, at det kan betale sig at sende et lokomotiv på 125 tons tværs over Atlanterhavet for at deltage i et infrastrukturprojekt. Man skulle synes, at det var muligt at finde et brugbart lok et eller andet sted i Nordamerika - der er da nok af GM-trækkraft i forvejen - og gad vide, om den bliver i Mexico, eller om den vender frygteligt tilbage?

Venlige hilsner

Niels H

MZ i Spanien/Mexico
Af peter christensen. 30/04-23, 09:13.
Seneste redigering: 30/04-23, 09:31 af Tommy Nilsson
Men jf. bl.a. denne database: https://www.listadotren.es/motor/series.php?id=341 - er MZ 1436 og 1442 omsporet til 1668 mm.

Hele fidusen for ejeren af lokomotiverne var at ved bogieskift, så havde han et lokomotiv til både normalspor og iberisk bredspor. Men spændende hvis maskinen er endt i Mexico.

MZ i Spanien/Mexico
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 30/04-23, 09:27.
Seneste redigering: 30/04-23, 09:31 af Tommy Nilsson
Citat fra: Niels Dato 28/04-23, 13:10Endnu en rettelse til databasens afdeling for tidligere danske GM-lokomotiver ;D

Hvis du skriver en kort tekst om 1436 og 1442´s skæbne efter de forlod Danmark, tilføjer jeg den gerne til databasen.

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Citat fra: peter christensen Dato 30/04-23, 09:13Men jf. bl.a. denne database: https://www.listadotren.es/motor/series.php?id=341 - er MZ 1436 og 1442 omsporet til 1668 mm.

Hele fidusen for ejeren af lokomotiverne var at ved bogieskift, så havde han et lokomotiv til både normalspor og iberisk bredspor. Men spændende hvis maskinen er endt i Mexico.

Kan bogieskift alene gøre det, eller er puffernes afstand også forskellig ift. sporvidderne?

Jeg har kun hukommelsen, men mener at  pufferafstanden så bredere ud ved et besøg i Portugal for efterhånden en del år siden.

Mvh. Jens

Puffeafstand er mig ubekendt, men mon ikke det blev kontrolleret dengang?
Hele tanken med købet var at kunne bruge Mz'erne på både normalspor og bredspor. Skulle puffeafstanden være for forskellig, så kunne hele planen ødelægges på den led......


MZ i Spanien/Mexico
Af Lars. 30/04-23, 12:30.
Citat fra: Niels Dato 28/04-23, 10:22Hvis det ikke er et gult MZ lokomotiv nederst i billedet ved den røde pil, så skal jeg til Louis Nielsen ;D
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det ligner meget, men er vel ikke nødvendigvis en tidligere dansk Mz?

Hvis selskabet er spansk, kunne det jo have købt eksemplarer af den spanske udgave af lokomotivet?

Mvh.
Lars

Citat fra: Lars Dato 30/04-23, 12:30Hvis selskabet er spansk, kunne det jo have købt eksemplarer af den spanske udgave af lokomotivet?
Taget passer ikke med en RENFE maskine - elbremsen mangler og luftindsugningen sidder ikke i taget.
Det er disse detaljer, som gør at at maskinen er en MzIII.

MZ i Spanien/Mexico
Af Danskjävlar. 30/04-23, 13:39.
Desuden er næsten alle de spanske eksempler af Litra 333 lokomotivet, altså deres udgave af en MZ, blevet ombygget til det her design for over 20 år siden



Denne udgave af lokomotivet har også været med til at påvirket designet af Renfe's egne næstegenerationslokomotiver der var stort set nybyggede lokomotiver af det samme design, den såkaldte Litra 334 lokomotiv af Vossloh, hvilket har været forløberen til Euro 3000 og Euro 4000 produktplaformene der stadigvæk bliver solgt den dag i dag af Stadler Rail og som kører i bl.a. Sverige og Norge. Selv de store EuroDual lokomotiver kommer fra den samme tråd.

Gå op Sider:[1] 2
DSB MX 1007Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak