Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Signalprogrammet
Gå ned Sider: 1 [2]
Signalprogrammet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/05-23, 11:37.
Seneste redigering: 3/05-23, 11:44 af Per Holm
Citat fra: Bent Jensen Dato  3/05-23, 11:16... der gerne vil have et par hotelovernatninger i København, så der vil KH da være relevant at de ikke behøver skifte tog.
Med venlig hilsen Bent Jensen


Rolig nu :)  Der er masser af hoteller at finde langs strkn. 11 Peberholmbanen både ved Nel, Øre, Tåt og Cph.

Ved Nel er der pt. et stykke at gå så der skal man helst have hjul under kufferten men hvis efterspørgslen for et nærmere hotel er til stede skal udbudet nok dukke op.  :D

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Signalprogrammet
Af Bent Jensen. 3/05-23, 13:12.
Lad nu bare de Sj og Skånetrafilken komme til KH
Med venlig hilsen Bent Jensen

Signalprogrammet
Af steenth. 3/05-23, 14:28.
Citat fra: Per Holm Dato  3/05-23, 09:09Jeg er godt klar over at vende tog på København Syd, Ørestad eller Københavns Lufthavn kan blive noget bøvl men spørgsmålet er om det vil være lovligt efter konkurrencereglerne at afvise et skånsk og/eller svensk ønske om at køre til Danmark med begrundelsen at de (evt.) ikke har investeret i STM-ZUB123 når Danmark selv har snøvlet for længe med at investere i de fornødne sporfasciliteter.

Jeg tror vi må vænne os til at om føje tid vil København H ikke længere, set fra Sverige, være Danmarks navle men det derimod vil blive København Syd, Ørestad og/eller Københavns Lufthavn.
Skånetrafikken tog til/fra København er del af den danske lokaltrafik mellem Lufthavn og byen, som Skånetrafikken har fået mandat til at udbyde på vegne af det dansk transportministerium med tilhørende betaling. Så det er også i danske interesse at det fungere som det gør nu.

Signalprogrammet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/05-23, 17:04.
Citat fra: steenth Dato  3/05-23, 14:28... del af den danske lokaltrafik mellem Lufthavn og byen, som Skånetrafikken har fået mandat til at udbyde på vegne af det dansk transportministerium med tilhørende betaling.


Jamen hvis det ikke kan være anderledes, så fred være med det.

Jeg synes bare de mange penge til STM-ZUB123 kunne have været brugt til noget af mere varig nytteværdi.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Signalprogrammet
Af esni. 3/05-23, 18:44.
Citat fra: Per Holm Dato  3/05-23, 17:04
Citat fra: steenth Dato  3/05-23, 14:28... del af den danske lokaltrafik mellem Lufthavn og byen, som Skånetrafikken har fået mandat til at udbyde på vegne af det dansk transportministerium med tilhørende betaling.


Jamen hvis det ikke kan være anderledes, så fred være med det.

Jeg synes bare de mange penge til STM-ZUB123 kunne have været brugt til noget af mere varig nytteværdi.
ZUB123 blev skabt på et uheldigt tidspunkt, så baliserne er proprietære Siemens tingester - tilsvarende gælder så også antennerne på de mobile enheder.
Da Eurobaliserne kom frem, så udviklede Siemens ZUB2xx serien, som anvendte Eurobaliser, men samme datagrammer som ZUB121. Dette system blev så hos SBB rullet ud parallelt med ZUB121, som derefter kunne udfases.
SBB er derfor i samme situation som SJ - STM er ren software

Eskild

Signalprogrammet
Af steenth. 4/05-23, 01:43.
Citat fra: esni Dato  3/05-23, 18:44ZUB123 blev skabt på et uheldigt tidspunkt, så baliserne er proprietære Siemens tingester - tilsvarende gælder så også antennerne på de mobile enheder.
Da Eurobaliserne kom frem, så udviklede Siemens ZUB2xx serien, som anvendte Eurobaliser, men samme datagrammer som ZUB121. Dette system blev så hos SBB rullet ud parallelt med ZUB121, som derefter kunne udfases.
SBB er derfor i samme situation som SJ - STM er ren software
Men det er mere til det. For de baliser, som er i sporet, er senere blevet kodet om til at kunne håndtere både EuroZUB og ETCS 1 LS, så tog med ETCS ikke skal kende EuroZUB og tog med kun har EuroZUB stadig kan bruge det. I Italien bruger deres SCMT også eurobaliser, som både kan kodes med det lokale system og ETCS niveau 1.

Signalprogrammet
Af esni. 4/05-23, 07:14.
Citat fra: steenth Dato  4/05-23, 01:43
Citat fra: esni Dato  3/05-23, 18:44ZUB123 blev skabt på et uheldigt tidspunkt, så baliserne er proprietære Siemens tingester - tilsvarende gælder så også antennerne på de mobile enheder.
Da Eurobaliserne kom frem, så udviklede Siemens ZUB2xx serien, som anvendte Eurobaliser, men samme datagrammer som ZUB121. Dette system blev så hos SBB rullet ud parallelt med ZUB121, som derefter kunne udfases.
SBB er derfor i samme situation som SJ - STM er ren software
Men det er mere til det. For de baliser, som er i sporet, er senere blevet kodet om til at kunne håndtere både EuroZUB og ETCS 1 LS, så tog med ETCS ikke skal kende EuroZUB og tog med kun har EuroZUB stadig kan bruge det. I Italien bruger deres SCMT også eurobaliser, som både kan kodes med det lokale system og ETCS niveau 1.

Er det et aktivt valg at det kun er ETCS 1 LS, og ikke ETCS 1 full supervision? Eller skyldes valget af 'Limited Supervision' at det så enkelt at interface til eksisterende signalanlæg?

Eskild

Signalprogrammet
Af steenth. 4/05-23, 09:15.
Citat fra: esni Dato  4/05-23, 07:14Er det et aktivt valg at det kun er ETCS 1 LS, og ikke ETCS 1 full supervision? Eller skyldes valget af 'Limited Supervision' at det så enkelt at interface til eksisterende signalanlæg?
Det ligner det er et bevidst valg. ZUB 121 er ikke på højde med ETCS 1 FS og når man udskifter til ETCS 1 LS, så beholder man det samme funktionsniveau som var før.

Signalprogrammet
Af esni. 4/05-23, 11:23.
Citat fra: steenth Dato  4/05-23, 09:15
Citat fra: esni Dato  4/05-23, 07:14Er det et aktivt valg at det kun er ETCS 1 LS, og ikke ETCS 1 full supervision? Eller skyldes valget af 'Limited Supervision' at det så enkelt at interface til eksisterende signalanlæg?
Det ligner det er et bevidst valg. ZUB 121 er ikke på højde med ETCS 1 FS og når man udskifter til ETCS 1 LS, så beholder man det samme funktionsniveau som var før.

Men er ZUB 123 ikke med samme funktionsniveau som ETCS 1 FS? (dvs med højere funktionsniveau end ZUB 121?)

Eskild

Signalprogrammet
Af Bengt Larsson. 4/05-23, 13:43.
Citat fra: Time will tell Dato  2/05-23, 23:55
Citat fra: Per Holm Dato  2/05-23, 18:06Hvorfor skulle nogen da ville ofre dyre penge på før 2030 at køre til København H når de allerede fra ultimo 2025 med ETCS kan køre til København Syd og/eller Københavns Lufthavn Kastrup, begge med (hvis det ikke regner eller sner) bekvem overgang til Metroen?

Hvorfor kører til Danmark når der er bekvem overgang til Øresundstog i Malmö?

Det är bekvämt att sitta kvar i samma tåg och inte vänta alternativt springa (løbe?) mellan tågena.

Det är sant att det är kortare att gå från spår 5-7 till spår 1-2 i Malmö än från spår 26 till övriga spår i Kbh.

SJ har ju en del X2000 kvar med gamla system inkl dansk ATC som kan gå till spår 26 så att det bara är 500 meter och två trappor kvar att gå till København H.


Signalprogrammet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/05-23, 14:46.
Seneste redigering: 4/05-23, 14:50 af Per Holm
Citat fra: Bengt Larsson Dato  4/05-23, 13:43Det är bekvämt att sitta kvar i samma tåg och inte vänta alternativt springa mellan tågena.

...

SJ har ju en del X2000 kvar med gamla system inkl dansk ATC som kan gå till spår 26 så att det bara är 500 meter och två trappor kvar att gå till København H.


Drøftelsen jeg startede drejer sig om den nye situation som vil opstå ved udrulningen af Signalprogrammets RO4 som indfører ERTMS på strkn. 11 Peberholmbanen fra Peberholmen til, men excl. København H og excl. Vigerslev. - foreløbigt offielt forudset ultimo 2025.

Efter RO4 vil alle (næsten) køretøjer på strækningen skulle være udrustet med ETCS. Dette også vil gælde for X31, X 2000 og evt. resterende litra ET. De nævnte køretøjer med ETCS vil efter det oplyste også kunne køre på norsk-svensk ATC2.

Udfordringen er at for at køre det sidste lille stykke frem til København H spor 26 kræves et ekstra modul STM-ZUB123 som er dyrt og skal afskrives over ganske få år.

Min tanke var at de fleste rejsende til og fra Skåne sagtens kan undvære at køre helt til København H spor 26. Det er faktisk kun hvis de skal i Tivoli at de har noget at gøre der. For alle andre ærinder vil det være lige så godt at skifte til Metroen på en af strkn. 11s øvrige stationer København Syd, Ørestad eller Københavns Lufthavn som på København H. Til den tid vil vi have "Øresundsperroner" klar på København Syd hvor der med få skridt kan skiftes til Metroens Havnelinje M4 og til alle mulige andre tog til hele Hovedstadsområdet og desuden vil de fleste skånske rejsende nok bare skulle til Lufthavnen eller Ørestad.

Derfor var det nærliggende at foreslå STM-ZUB123 sparet væk og pengene brugt til noget andet som alle vil have mere gavn af.

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Signalprogrammet
Af RasmusD. 4/05-23, 15:54.
Citat fra: Per Holm Dato  4/05-23, 14:46Udfordringen er at for at køre det sidste lille stykke frem til København H spor 26 kræves et ekstra modul STM-ZUB123 som er dyrt og skal afskrives over ganske få år.

Min tanke var at de fleste rejsende til og fra Skåne sagtens kan undvære at køre helt til København H spor 26. Det er faktisk kun hvis de skal i Tivoli at de har noget at gøre der. For alle andre ærinder vil det være lige så godt at skifte til Metroen på en af strkn. 11s øvrige stationer København Syd, Ørestad eller Københavns Lufthavn som på København H. Til den tid vil vi have "Øresundsperroner" klar på København Syd hvor der med få skridt kan skiftes til Metroens Havnelinje M4 og til alle mulige andre tog til hele Hovedstadsområdet og desuden vil de fleste skånske rejsende nok bare skulle til Lufthavnen eller Ørestad.

Derfor var det nærliggende at foreslå STM-ZUB123 sparet væk og pengene brugt til noget andet som alle vil have mere gavn af.

Uanset hvor passagererne har destination, så skal toget jo stadig frem til et sted hvor det kan vende. Så man slipper ikke for ATC/ZUB123.

Signalprogrammet
Af Time will tell. 4/05-23, 16:56.
Citat fra: Per Holm Dato  4/05-23, 14:46Min tanke var at de fleste rejsende til og fra Skåne sagtens kan undvære at køre helt til København H spor 26. Det er faktisk kun hvis de skal i Tivoli at de har noget at gøre der. For alle andre ærinder vil det være lige så godt at skifte til Metroen på en af strkn. 11s øvrige stationer København Syd, Ørestad eller Københavns Lufthavn som på København H. Til den tid vil vi have "Øresundsperroner" klar på København Syd hvor der med få skridt kan skiftes til Metroens Havnelinje M4 og til alle mulige andre tog til hele Hovedstadsområdet og desuden vil de fleste skånske rejsende nok bare skulle til Lufthavnen eller Ørestad.

Man må jo så undre sig over hvad alle de mennesker laver i toget mellem København H og Ørestad i dag, man må jo forstå at de ville gøre klogt i at skifte til metroen?

Signalprogrammet
Af Bent Jensen. 5/05-23, 00:43.
Citat fra: Per Holm Dato  4/05-23, 14:46
Citat fra: Bengt Larsson Dato  4/05-23, 13:43Det är bekvämt att sitta kvar i samma tåg och inte vänta alternativt springa mellan tågena.

...

SJ har ju en del X2000 kvar med gamla system inkl dansk ATC som kan gå till spår 26 så att det bara är 500 meter och två trappor kvar att gå till København H.


Drøftelsen jeg startede drejer sig om den nye situation som vil opstå ved udrulningen af Signalprogrammets RO4 som indfører ERTMS på strkn. 11 Peberholmbanen fra Peberholmen til, men excl. København H og excl. Vigerslev. - foreløbigt offielt forudset ultimo 2025.

Efter RO4 vil alle (næsten) køretøjer på strækningen skulle være udrustet med ETCS. Dette også vil gælde for X31, X 2000 og evt. resterende litra ET. De nævnte køretøjer med ETCS vil efter det oplyste også kunne køre på norsk-svensk ATC2.

Udfordringen er at for at køre det sidste lille stykke frem til København H spor 26 kræves et ekstra modul STM-ZUB123 som er dyrt og skal afskrives over ganske få år.

Min tanke var at de fleste rejsende til og fra Skåne sagtens kan undvære at køre helt til København H spor 26. Det er faktisk kun hvis de skal i Tivoli at de har noget at gøre der. For alle andre ærinder vil det være lige så godt at skifte til Metroen på en af strkn. 11s øvrige stationer København Syd, Ørestad eller Københavns Lufthavn som på København H. Til den tid vil vi have "Øresundsperroner" klar på København Syd hvor der med få skridt kan skiftes til Metroens Havnelinje M4 og til alle mulige andre tog til hele Hovedstadsområdet og desuden vil de fleste skånske rejsende nok bare skulle til Lufthavnen eller Ørestad.

Derfor var det nærliggende at foreslå STM-ZUB123 sparet væk og pengene brugt til noget andet som alle vil have mere gavn af.

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane
Man kunne måske også køre til andre spor på KH end spor 26,det har jeg da set ved flere lejligheder
Med venlig hilsen Bent Jensen

Signalprogrammet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/05-23, 15:34.
Citat fra: Bent Jensen Dato  5/05-23, 00:43
Citat fra: Per Holm Dato  4/05-23, 14:46...
Derfor var det nærliggende at foreslå STM-ZUB123 sparet væk og pengene brugt til noget andet som alle vil have mere gavn af.

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane

Man kunne måske også køre til andre spor på KH end spor 26, det har jeg da set ved flere lejligheder
Med venlig hilsen Bent Jensen


Deri har du ganske ret men det løser bare ikke "problemet". Alle de andre spor er også udstyret med togkontrolanlæg ZUB123 og med mindre nogen med henvisning til de ganske lave hastigheder i området dispenserer herfra vil der stadig skulle investeres i STM-ZUB123 til det til ETCS ombyggede materiel.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 [2]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak