Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Signalprogrammet
Gå ned Sider:[1] 2
Signalprogrammet
Af Theis Andersen. 30/04-23, 17:56.
Jeg sad lige og læste signalprogrammets statusrapport og der undrer jeg mig lidt over, at København H. Østerport først får ERTMS medio 2030, når både kysten og vestbanen sammen får det i 2028. Hvad er logikken i at have sådan en lille stump gammelt i alt det nye I halvandet år?


Signalprogrammet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/04-23, 18:11.
Seneste redigering: 30/04-23, 18:14 af Per Holm
Citat fra: Theis Andersen Dato 30/04-23, 17:56... undrer jeg mig lidt over, at København H. Østerport først får ERTMS medio 2030, når både kysten og vestbanen sammen får det i 2028.

Svaret er skrevet i seneste anlægsplan 2035: Strækningens ERTMS skal koordineres med evt. forenkling af Københavns Hovedbanegård.

I gruppen her finder man også nogle "snedige" konspirationsteorier om at beskytte DSB mod konkurrence fra Skånetrafiken og SJ men dem ville jeg kun tage for deres underholdningsværdi.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Signalprogrammet
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/04-23, 18:58.
Kbh. H udfordrer teknologoen i ERMTS bl.a. på radiosiden, så derfor venter man også med den til sidst.

Signalprogrammet
Af Bengt Larsson. 2/05-23, 16:59.
Jag tror SJ har installerat ERTMS i några X2000, och då med svensk, inte dansk STM.
Och fler ska få det.
Dessa kan då inte gå till København H, förrän 2030 eller annat senare år.

Skånetrafiken/Öresundståg har påbörjat installation av ERTMS i sina X31.
De får väl både dansk och svensk STM, för det ska per definition gå till Danmark.

Signalprogrammet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/05-23, 18:06.
Seneste redigering: 2/05-23, 18:08 af Per Holm
Citat fra: Bengt Larsson Dato  2/05-23, 16:59Jag tror SJ har installerat ERTMS i några X2000, och då med svensk, inte dansk STM.
Och fler ska få det.
Dessa kan då inte gå till København H, förrän 2030 eller annat senare år.


Hvorfor skulle nogen da ville ofre dyre penge på før 2030 at køre til København H når de allerede fra ultimo 2025 med ETCS kan køre til København Syd og/eller Københavns Lufthavn Kastrup, begge med (hvis det ikke regner eller sner) bekvem overgang til Metroen?

Lur mig om ikke SJ og Skånetrafiken snildt kan "nøjes" med at installere STM-ATC2.

Trafikverkets udrulning af ERTMS går vist heller ikke efter de oprindelige planer så det haster ikke så meget med den mobile udrustning. Vil ikke skrive firmanavnet men det er vistnok sikkert og vist.  :)


https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane

https://bransch.trafikverket.se/om-oss/aktuellt-for-dig-i-branschen3/Aktuellt-ERTMS/2023/full-fart-pa-projektering-av-ertms-i-malmo--och-lundomradet/

https://sundogbaelt.dk/forbindelser/vendespor/

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Signalprogrammet
Af Krabsen. 2/05-23, 20:37.
Citat fra: Per Holm Dato  2/05-23, 18:06..men det er vistnok sikkert og vist.  :)

uden tvivl, og så på den anden side måske ikke  :P

(duk og væk)

Signalprogrammet
Af Time will tell. 2/05-23, 23:55.
Citat fra: Per Holm Dato  2/05-23, 18:06Hvorfor skulle nogen da ville ofre dyre penge på før 2030 at køre til København H når de allerede fra ultimo 2025 med ETCS kan køre til København Syd og/eller Københavns Lufthavn Kastrup, begge med (hvis det ikke regner eller sner) bekvem overgang til Metroen?

Hvorfor kører til Danmark når der er bekvem overgang til Øresundstog i Malmö?

Signalprogrammet
Af steenth. 3/05-23, 01:52.
Citat fra: Per Holm Dato  2/05-23, 18:06Hvorfor skulle nogen da ville ofre dyre penge på før 2030 at køre til København H når de allerede fra ultimo 2025 med ETCS kan køre til København Syd og/eller Københavns Lufthavn Kastrup, begge med (hvis det ikke regner eller sner) bekvem overgang til Metroen?

Lur mig om ikke SJ og Skånetrafiken snildt kan "nøjes" med at installere STM-ATC2.
Det er svært at vende tog fra den svenske side i lufthavnen og København Syd... I Kastrup er på længere sigt planen at der komme et vendespor. Men det bliver først efter ombygning af stationen.

Det svenske ATC er hos flere leverandører bl.a. Alstom lagt ind i ETCS udstyret som en ekstra funktion, så ikke behøver en boks, men det kan klares via et program i udstyret. Antennen til ETCS kan også læse de svenske baliser...

Signalprogrammet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/05-23, 09:09.
Seneste redigering: 3/05-23, 09:11 af Per Holm
Citat fra: steenth Dato  3/05-23, 01:52
Citat fra: Per Holm Dato  2/05-23, 18:06Hvorfor skulle nogen da ville ofre dyre penge på før 2030 at køre til København H når de allerede fra ultimo 2025 med ETCS kan køre til København Syd og/eller Københavns Lufthavn Kastrup, begge med (hvis det ikke regner eller sner) bekvem overgang til Metroen?

Lur mig om ikke SJ og Skånetrafiken snildt kan "nøjes" med at installere STM-ATC2.
Det er svært at vende tog fra den svenske side i lufthavnen og København Syd... I Kastrup er på længere sigt planen at der komme et vendespor. Men det bliver først efter ombygning af stationen.

Det svenske ATC er hos flere leverandører bl.a. Alstom lagt ind i ETCS udstyret som en ekstra funktion, så ikke behøver en boks, men det kan klares via et program i udstyret. Antennen til ETCS kan også læse de svenske baliser...

Det vidste jeg faktisk ikke. Takker!

Det er godt nok imponerende hvis STM-ATC2 til kørsel på det norsk-svenske ATC2 er implementeret rent med software i det mobile ETCS-udstyr.

Jeg er godt klar over at vende tog på København Syd, Ørestad eller Københavns Lufthavn kan blive noget bøvl men spørgsmålet er om det vil være lovligt efter konkurrencereglerne at afvise et skånsk og/eller svensk ønske om at køre til Danmark med begrundelsen at de (evt.) ikke har investeret i STM-ZUB123 når Danmark selv har snøvlet for længe med at investere i de fornødne sporfasciliteter.

Jeg tror vi må vænne os til at om føje tid vil København H ikke længere, set fra Sverige, være Danmarks navle men det derimod vil blive København Syd, Ørestad og/eller Københavns Lufthavn.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Signalprogrammet
Af esni. 3/05-23, 10:21.
Citat fra: steenth Dato  3/05-23, 01:52
Citat fra: Per Holm Dato  2/05-23, 18:06Hvorfor skulle nogen da ville ofre dyre penge på før 2030 at køre til København H når de allerede fra ultimo 2025 med ETCS kan køre til København Syd og/eller Københavns Lufthavn Kastrup, begge med (hvis det ikke regner eller sner) bekvem overgang til Metroen?

Lur mig om ikke SJ og Skånetrafiken snildt kan "nøjes" med at installere STM-ATC2.
Det er svært at vende tog fra den svenske side i lufthavnen og København Syd... I Kastrup er på længere sigt planen at der komme et vendespor. Men det bliver først efter ombygning af stationen.

Det svenske ATC er hos flere leverandører bl.a. Alstom lagt ind i ETCS udstyret som en ekstra funktion, så ikke behøver en boks, men det kan klares via et program i udstyret. Antennen til ETCS kan også læse de svenske baliser...
Jeg har på et eller andet Wikipedia-opslag set, at Eurobalisen er en videreudvikling af den balise som svensk ATC2 bruger. Det er derfor sandsynligt at samme hardware kan bruges til begge systemer.

Eskild

Signalprogrammet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/05-23, 10:34.
Seneste redigering: 3/05-23, 10:41 af Per Holm
Citat fra: Time will tell Dato  2/05-23, 23:55
Citat fra: Per Holm Dato  2/05-23, 18:06Hvorfor skulle nogen da ville ofre dyre penge på før 2030 at køre til København H når de allerede fra ultimo 2025 med ETCS kan køre til København Syd og/eller Københavns Lufthavn Kastrup, begge med (hvis det ikke regner eller sner) bekvem overgang til Metroen?

Hvorfor kører til Danmark når der er bekvem overgang til Øresundstog i Malmö?


Fordi det ikke vil være givet at det Øresundstog du i Malmö har bekvem overgang til må køre helt til Kjøbenhavn H.

Signalprogrammets RO4 omfatter strkn. 11 Peberholmbanen ekskl. Vigerslev og ekskl. København H. og dermed kan det være at der skal stiges om til noget metro og/eller S-tog i Københavns Lufthavn, Ørestad eller København Syd for at nå København H. En løsning de fleste der bor eller arbejder i Skåne vil kunne leve fint med.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Signalprogrammet
Af Svend. 3/05-23, 10:43.
Citat fra: Per Holm Dato  3/05-23, 09:09
Citat fra: steenth Dato  3/05-23, 01:52
Citat fra: Per Holm Dato  2/05-23, 18:06Hvorfor skulle nogen da ville ofre dyre penge på før 2030 at køre til København H når de allerede fra ultimo 2025 med ETCS kan køre til København Syd og/eller Københavns Lufthavn Kastrup, begge med (hvis det ikke regner eller sner) bekvem overgang til Metroen?

Lur mig om ikke SJ og Skånetrafiken snildt kan "nøjes" med at installere STM-ATC2.
Det er svært at vende tog fra den svenske side i lufthavnen og København Syd... I Kastrup er på længere sigt planen at der komme et vendespor. Men det bliver først efter ombygning af stationen.

Det svenske ATC er hos flere leverandører bl.a. Alstom lagt ind i ETCS udstyret som en ekstra funktion, så ikke behøver en boks, men det kan klares via et program i udstyret. Antennen til ETCS kan også læse de svenske baliser...

Det vidste jeg faktisk ikke. Takker!

Det er godt nok imponerende hvis STM-ATC2 til kørsel på det norsk-svenske ATC2 er implementeret rent med software i det mobile ETCS-udstyr.

Jeg er godt klar over at vende tog på København Syd, Ørestad eller Københavns Lufthavn kan blive noget bøvl men spørgsmålet er om det vil være lovligt efter konkurrencereglerne at afvise et skånsk og/eller svensk ønske om at køre til Danmark med begrundelsen at de (evt.) ikke har investeret i STM-ZUB123 når Danmark selv har snøvlet for længe med at investere i de fornødne sporfasciliteter.

Jeg tror vi må vænne os til at om føje tid vil København H ikke længere, set fra Sverige, være Danmarks navle men det derimod vil blive København Syd, Ørestad og/eller Københavns Lufthavn.

Det er vel heller ikke den store katastrofe. Hvor stor andel af passagererne er danskere med ærinde i Malmø?

Signalprogrammet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/05-23, 11:07.
Seneste redigering: 3/05-23, 11:09 af Per Holm
Citat fra: Svend Dato  3/05-23, 10:43Hvor stor andel af passagererne er danskere med ærinde i Malmø?


Mange danske bor i Skåne men arbejder eller går i byen på vestsiden af Sundet. Det samme gælder for skåninge og svenske.

Især Kjøbenhavns Lufthavn og Ørestad er store rejsemål. Og så er der alle dem der bare skal i Hugo's Kælder eller til ØSJK at høre Lasses næste spændende og interessante forelæsning.  ;)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Signalprogrammet
Af Bent Jensen. 3/05-23, 11:16.
Citat fra: Per Holm Dato  3/05-23, 09:09
Citat fra: steenth Dato  3/05-23, 01:52
Citat fra: Per Holm Dato  2/05-23, 18:06Hvorfor skulle nogen da ville ofre dyre penge på før 2030 at køre til København H når de allerede fra ultimo 2025 med ETCS kan køre til København Syd og/eller Københavns Lufthavn Kastrup, begge med (hvis det ikke regner eller sner) bekvem overgang til Metroen?

Lur mig om ikke SJ og Skånetrafiken snildt kan "nøjes" med at installere STM-ATC2.
Det er svært at vende tog fra den svenske side i lufthavnen og København Syd... I Kastrup er på længere sigt planen at der komme et vendespor. Men det bliver først efter ombygning af stationen.

Det svenske ATC er hos flere leverandører bl.a. Alstom lagt ind i ETCS udstyret som en ekstra funktion, så ikke behøver en boks, men det kan klares via et program i udstyret. Antennen til ETCS kan også læse de svenske baliser...

Det vidste jeg faktisk ikke. Takker!

Det er godt nok imponerende hvis STM-ATC2 til kørsel på det norsk-svenske ATC2 er implementeret rent med software i det mobile ETCS-udstyr.

Jeg er godt klar over at vende tog på København Syd, Ørestad eller Københavns Lufthavn kan blive noget bøvl men spørgsmålet er om det vil være lovligt efter konkurrencereglerne at afvise et skånsk og/eller svensk ønske om at køre til Danmark med begrundelsen at de (evt.) ikke har investeret i STM-ZUB123 når Danmark selv har snøvlet for længe med at investere i de fornødne sporfasciliteter.

Jeg tror vi må vænne os til at om føje tid vil København H ikke længere, set fra Sverige, være Danmarks navle men det derimod vil blive København Syd, Ørestad og/eller Københavns Lufthavn.


Hmm Der er sikkert en del Svenskere og nordmænd der gerne vil have et par hotelovernatninger i København, så der vil KH da være relevant at de ikke behøver skifte tog.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Signalprogrammet
Af Svend. 3/05-23, 11:32.
Citat fra: Per Holm Dato  3/05-23, 11:07
Citat fra: Svend Dato  3/05-23, 10:43Hvor stor andel af passagererne er danskere med ærinde i Malmø?


Mange danske bor i Skåne men arbejder eller går i byen på vestsiden af Sundet. Det samme gælder for skåninge og svenske.

Især Kjøbenhavns Lufthavn og Ørestad er store rejsemål. Og så er der alle dem der bare skal i Hugo's Kælder eller til ØSJK at høre Lasses næste spændende og interessante forelæsning.  ;)

Så passer det jo fint, at togene fra og til Malmø kommer til at vende i Københavns Lufthavn, når det på et tidspunkt er anlagt vendespor 😀

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak