Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Jernbaneslang
Gå ned Sider:[1] 2
Jernbaneslang
Af EsbenV. 1/05-23, 12:53.
Kære alle,

Jeg håber, at denne forespørgsel er okay. Jeg er ved at undersøge alle mulige sjove/skøre begreber, forkortelser, udtryk eller øgenavne, som tilknytter sig til jernbanen. Det kan være noget a la 'en falsk besættelse', som man ved første øjekast ikke helt ved, hvad betyder.
Jeg vil meget gerne inspireres, hvis I har nogle bud?

Jeg kan også kontaktes på 24684117.

Mvh. Esben 

Jernbaneslang
Af Niels Munch. 1/05-23, 13:08.
Bagerst i bogen "Fra Damphest til Lyntog" af Carlo Andersen (Carl Allers Forlag 1947) findes forfatterens samling af "Jernbane-Udtryk".

Bogens alder gør sig naturligvis også gældende her, og mere "nymodens" udtryk må findes andetsteds.

M.v.h.
Niels

Jernbaneslang
Af esni. 1/05-23, 14:29.
Kaj Bom udsendte før 1960 to bind om dansk slang. I et af bindene var der et helt kapitel om slang ved Jernbanen.

Det er muligvis de samme to bøger som Politikens forlag senere udsendte i '60erne, muligvis som ét bind

Eskild

Jernbaneslang
Af RasmusD. 1/05-23, 15:21.
"Jeg tabte dødmanden da dværgen væltede ude ved den halve englænder."

Jernbaneslang
Af EsbenV. 1/05-23, 16:03.
Citat fra: RasmusD Dato  1/05-23, 15:21"Jeg tabte dødmanden da dværgen væltede ude ved den halve englænder."

Hvad betyder det?  ;D  ;D

Jernbaneslang
Af 1993matias, Kh. 1/05-23, 17:20.
Citat fra: EsbenV Dato  1/05-23, 16:03
Citat fra: RasmusD Dato  1/05-23, 15:21"Jeg tabte dødmanden da dværgen væltede ude ved den halve englænder."
Hvad betyder det?  ;D  ;D
"Tabe dødemanden" dødemanden er en anordning, der bremser toget, hvis lokoføreren ikke trykker på dødemandsknappen jævnligt. Taber man den, så betyder det at den tømmer bremseledningen for luft, hvorved toget farebremser.

"Dværgen", slang for dværgsignal (rangersignal), når den falder, så går den fra signal "forbikørsel tilladt (to lys lodret over hinanden)" til "forbikørsel forbudt (to lys vandret ved siden af hinanden)"

"Englænder" et dobbelt sporskifte i et sporkryds, hvor man dreje af i alle retninger. En halv englænder er så et sporkryds, hvor man kun kan dreje af i den ene retning.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Jernbaneslang
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 1/05-23, 20:51.
Foråret 2002: Kvindelig kørelærer til S-togs lokoføreraspirant, der holder ved en dværg før perron på Kh: Når nu den rejser sig op, glider du bare lige så forsigtigt ind. Eleven var en forholdsvis genert mand, og han rødmede voldsomt, men havde dog mod nok til at fortælle historien i den efterfølgende skoleperiode.

Jernbaneslang
Af Leif Jørgensen, Hedehusene. 1/05-23, 21:47.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Og blot for at vise hvad det drejer sig om, så er her to dværgsignaler på Østerport Station 12. november 2022.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Jernbaneslang
Af Steen Larsen. 2/05-23, 19:51.
Og så er der "syvtallet" en lang metal stang der blev brugt til at rage slagger ud af fyrkassen på damplokomotivet
Mvh Steen

Jernbaneslang
Af Bent Jensen. 3/05-23, 11:08.
Kommandopost kan vi få en annullering i hullet.

Jernbaneslang
Af EsbenV. 17/05-23, 13:39.
Tusind tak for svar alle sammen!

Jeg har noteret mig en liste med udtrykkene samt en lille forklaring efterfølgende.
Er følgende rigtigt forstået, eller misforstår jeg noget?

-    En togfører ikke er personen, der kører toget men i stedet vedkommende, som fløjter afgang, foretager billetkontrol og leder for resten af togpersonalet, som de fleste nok forbinder med en kontrollør.
Udtrykket kommer fra Tyskland, hvor en togfører hedder 'Zugführer'.
-    En stationsbetjent ikke er en betjent men en slags vicevært, der sørger for, at stationen er pæn og ren ved blandt andet togklargøring og rangering.
-    Falsk besættelse siges, når der ikke kan stilles signal, fordi sikkerhedssystemet tror, der holder en eller noget efter signalet på sporet. Forekommer ofte, da det kan ske ved spåner, kabel- og skinnebrud. 
-    Dværgen kaldes selve signalet, der officielt hedder et dværgsignal på grund af den lave højde. 
-    Englænder er et dobbelt sporskifte i et sporkryds, hvor toget kan dreje i alle retninger. En halv englænder er et sporkryds, hvor toget kun kan dreje af i den ene retning.
-    Tabe dødmanden kaldes det, når lokomotivføreren tømmer bremseledningen for luft via en pedal, så toget farebremser. Den skal så holdes nede og slippes for hvert 15. sekund, ved mere end 120 km/t bliver den vejafhængig. "Taber" man den, så betyder det at den tømmer bremseledningen for luft, hvorved toget farebremser.
-    En hund er en hæmsko, der lægges under hjul for at forhindre, et køretøj kan komme i bevægelse.
-    En gris er en rangermaskine. 
-    Brækket arm kan hurtigt kan give associationer til kørslen i Sydeuropa eller dårlige præstationer i sportsverdenen, men i denne sammenhæng symboliserer det en signalvisning og ligner ganske rigtigt en brækket arm. 
-    Kineserøjne er tilknyttet S-banen og er signalet, der viser betinget stop. Med to gule lys på skrå bliver de i daglig tale kaldt kineserøjne
-    Sporhale kaldes et spor, der ender blindt og man derfor ikke har mulighed for rangering.
-    Pisanlæg er informationssystemet til passagerer, som dagligt tjekkes, da det er vigtigt i forhold til eventuel evakuering. 
-    Laskebrud siges, når en del på en skinne er gået i stykker. Sker som regel et par gange om måneden.
-    Snestorm er et hjemmelavet udtryk, som betyder, at toget holder stille, og alt kan ske – frosne sporskifter, sne i skifterne nedfaldne køreledninger grundet væltede træer.
-    Solkurver: Er et andet begreb for varme skinner, som medfører buede skinner.
-    Sabelgreb er en populær betegnelse for bremseomstilleren, der bruges til at vælge bremseart eller frakoble bremsen på et køretøj. Den har form som en sabel. 
-    Badekar er en fordybning i togets tag, hvori klimaanlægget er monteret.
-    Madsen-kassen er en klimadiagnoseboks, der viser status på klimaanlægget i et IC3-tog. Tavlen er opkaldt efter en DSB-medarbejder, der var med til at designe og udvikle boksen.
-    Bløb-bløp blev officielt indført i IC3-togets testprocedure efter et kursus, hvor kursuslederen sagde: "Afbryd den kontakt, der får toget til at sige bløp-bløp", da han ikke kunne huske navnet.
-    Jeg tabte dødmanden, da dværgen væltede ude ved den halve englænder, lyder som volapyk for de fleste. Men i jernbaneregi betyder det, at lokomotivføreren tømte bremseledningen for luft, da togsignalet faldt og viste 'forbikørsel forbudt' ved et sporkryds med kun en kørselsretning.
-    Grisen kørte forbi dværgen, som lå ned og kørte over hunden og gik på gulvet, lyder som bekendt som noget fra en zoologisk have. Ikke desto mindre betyder det, at toget kørte forbi et signal i stop og videre hen over hæmskoen, hvor det kørte af sporet


Jernbaneslang
Af RasmusD. 17/05-23, 14:06.
Citat fra: EsbenV Dato 17/05-23, 13:39-    Tabe dødmanden kaldes det, når lokomotivføreren tømmer bremseledningen for luft via en pedal, så toget farebremser. Den skal så holdes nede og slippes for hvert 15. sekund, ved mere end 120 km/t bliver den vejafhængig. "Taber" man den, så betyder det at den tømmer bremseledningen for luft, hvorved toget farebremser.
-    Jeg tabte dødmanden, da dværgen væltede ude ved den halve englænder, lyder som volapyk for de fleste. Men i jernbaneregi betyder det, at lokomotivføreren tømte bremseledningen for luft, da togsignalet faldt og viste 'forbikørsel forbudt' ved et sporkryds med kun en kørselsretning.

I disse tilfælde er det nu toget selv, der tømmer bremseledningen - ikke lokomotivføreren :)

Dødmanden er jo en sikkerhedsanordning, der skal gribe ind, hvis lokomotivføreren mister bevidstheden el.lign.

Jernbaneslang
Af Bengt Larsson. 19/05-23, 22:13.
Det finns en lista med järnvägsslang på svenska här:
https://cercurius.se/ordlistor/jarnvagsslang.php

Jernbaneslang - at billettere i bund
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 20/05-23, 00:11.
1981-1986, DSB, Jylland:

Normalt foretoges "incremental" billettering: "Var her kommet nye rejsende?".

I nordgående intercitytog, hvor der var skiftet togpersonale i Aarhus, var det almindeligt at "billettere i bund" ved afgang fra Aarhus: "Goddag, jeg vil gerne se ALLE kort og billetter".

Om det er "slang" at "billettere i bund", ved jeg såmænd ikke. Men kedede man sig som ung togbetjent, og havde man lyst til at hapse et par snydere, var det et godt udgangspunkt. Jeg har en del gange noteret mig passagerer med enkeltbillet f.eks. Aarhus-Randers. Når toget forlod Randers og kørte nordpå, sad de der stadig, og kunne ikke finde deres billet, når man bad om at se den endnu engang. Så var det HAPS-HAPS-HAPS!

Med kontrollerende togbetjenthilsner

T. B. Nielsen

(i DSB havde man - som udgangspunkt - ingen fornavne - kun forkortelser. Til gengæld fik man hurtigt "øgenavne" med udspring i ens initialer. Jeg blev ukærligt kaldt "Tobak & bajere Nielsen". Gad vide hvorfor.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak