Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Med toget fra Aalborg til New York
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Citat fra: Niels Munch Dato  6/05-23, 22:28
Citat fra: Niels Dato  3/05-23, 13:49..... det er efterhånden nogle år siden, at jeg har været derovre, men jeg blev også vældig fascineret af The High Line, bl.a. tog jeg nedenstående billede af noget "jernbanekunst", hvor man har genbrugt gamle hjertestykker som udsmykning:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Hej navnebroder,

"The High Line" tjener også som "galleri" med skiftende udstillinger af især skulpturer. "Din" hjertestykke-skulptur skyldes kunstneren Marianne Vitale, som i 2015 på udstillingen #Archeo og under titlen "Common Crossings" udstillede en række dramatiske skulpturer skabt med gamle sporkomponenter. Placeret lodret på High Line - i sig selv en tidligere jernbane - illustrerer de sammensatte hjertestykker parkens historie såvel som ekspansionen mod vest og industrialiseringen i Amerika.
Kilde: "High Line Art".

Bedste hilsener
Niels

Hej Niels M

Tak for supplerende oplysninger til mit billede fra The High Line.
Min tolkning af hjertestykkerne (der var en fire fem stykker) var, at det var mennesker, der skuede mod vest. Så helt galt afmarcheret var jeg altså ikke.  ;D

Venlige hilsner

Niels H.

Så går det hjemad. Vi starter med at traske fra hotellet til Subway'en ved 14th Street/8th Avenue, hvor vi tager et billede af det lokale AM-signal, hvor standardindstillingen synes at være "grøn" og ikke - som i Danmark - "slukket".
Foto 7. maj 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nuelsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med toget fra Aalborg til New York
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/05-23, 20:54.
Seneste redigering: 7/05-23, 20:57 af Per Holm
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  7/05-23, 20:09... det lokale AM-signal, hvor standardindstillingen synes at være "grøn" og ikke - som i Danmark - "slukket".
 

Som jeg husker det er normalstillingen for AM i Danmark "mørkegrøn" dvs. lampestrøm i den grønne lampe, dæmpet ned så det næsten ikke er til at se, men dog så lampekontrolrelæet holdes trukket.

Når tog nærmer sig kommer der så mere blus på.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Amerikanere har det med at forkorte alt muligt. "Thomas" bliver lynhurtigt til "Tom" og "Pennsylvania Station" bliver lige så hurtigt til "Penn Station". Her stiger vi af. Penn Station er enorm og dækker 3-4 gader og 2 avenuer. Det hele ligger under jorden og ovenpå ligger det enorme "Madison Square Garden".
Fotos 7. maj 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Penn Station er et spøjst sted: Her er absolut INGEN siddepladser (ud over et par ventesale, som kan benyttes, hvis man har billet til et tog) og her er INGEN (som i næsten ingen) affaldsspande.
Morgenmad blev indkøbt i denne fine butik. Kaffen var varm og god, men brødet tørt - og glem alt om OST.
Foto 7. maj 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med toget fra New York til Aalborg - hjemrejse - NYP-EWR
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 7/05-23, 23:10.
NYP = New York Penn Station.
EWR = Newark Liberty International Airport.
Fra Penn Station til Newark Liberty International Airport kører to forskellige selskaber: Amtrak og New Jersey Transit. Vi valgte at køre med det sidste. Vi fandt en venlig billetautomat, der udstedte to billetter. Prisen på nedenstående foto er for én person.
Foto 7. maj 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.



 

Det, der kan virke lidt forvirrende, når man planlægger sin rejse til eller fra New York "med tog", er, at der på samme strækning mellem byen New York og lufthavnsstationen, er to stationer, der hedder "Penn Station": New York Penn Station og Newark Penn Station.

Når man tager toget fra New York til lufthavnen, standser toget ( i hvert fald det, vi var med) to steder undervejs: Secaucus Junction og Newark Penn Station. Stationernes placering fremgår af nedenstående kort, hvor New York Penn Station ses øverst til højre og Newark Liberty Internationel Airport nederst til venstre.

Foto 7. maj 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  8/05-23, 21:42Det, der kan virke lidt forvirrende, når man planlægger sin rejse til eller fra New York "med tog", er, at der på samme strækning mellem byen New York og lufthavnsstationen, er to stationer, der hedder "Penn Station": New York Penn Station og Newark Penn Station.
Det kommer sig jo af en løjerlig ide om at navngive stationer efter det selskab der ejer/betjener stationen. Begge er navngivet efter Pennsylvania Railroad(PRR).

Citat fra: AndreasM Dato  9/05-23, 08:42Det kommer sig jo af en løjerlig ide om at navngive stationer efter det selskab der ejer/betjener stationen. Begge er navngivet efter Pennsylvania Railroad(PRR).

Det er da ikke løjerligt. Når de forskellige jernbaneselskaber havde hver deres station i samme by skulle man jo vide hvilken station man talte om.

/Carsten Lundsten

Med toget fra Aalborg til New York
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 24/07-23, 11:15.
Nu er det ved at være ca. 2½ måned siden, jeg kom hjem fra New York. Jeg er ved at rydde op i billedstakken, og de kommende dage kommer der lidt drypvise billeder - og så er det slut.

Her tre billeder fra The High Line.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   
Alle tre fotos: 2. maj 2023. New York: The High Line. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Med toget fra Aalborg til New York
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 24/07-23, 11:55.
Jeg har været en del i "Big Apple" men aldrig fået oplevet High Line. Den må klart på listen hvis der bliver en næste gang......

Med toget fra Aalborg til New York - The High Line
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 24/07-23, 19:51.
Når man bevæger sig nordpå/nordvestpå ad The High Line kan man komme til et punkt umiddelbart nordvest for krydset 11th Avenue/West 30th Street - og ikke længere. Banen er her "afspærret" og en "plancheudstilling" er sat op.

For mig så det ud til, at strækningen nordvest for nævnte punkt endnu ikke er gjort klar til at modtage publikum. Jeg har senest i dag studeret strækningen på Google Maps, og her ser det ud til, at banen faktisk kan bevandres nordvest for krydset 11th Avenue/West 30th Street. Hvad, der er det rigtige, ved jeg ikke. Men de har vel næppe nået at restaurere banen, siden jeg var der for ca. 2½ måned siden. Nå, måske en senere "turist" her fra forum kan fremtrylle svaret. Planchen nedenfor siger: "This section of the High Line is temporarily closed".

Nedenfor gengives den nævnte "plancheudstilling".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Alle 6 fotos: 2. maj 2023. New York - The High Line. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

   

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 24/07-23, 19:51Når man bevæger sig nordpå/nordvestpå ad The High Line kan man komme til et punkt umiddelbart nordvest for krydset 11th Avenue/West 30th Street - og ikke længere. Banen er her "afspærret" og en "plancheudstilling" er sat op.

For mig så det ud til, at strækningen nordvest for nævnte punkt endnu ikke er gjort klar til at modtage publikum. Jeg har senest i dag studeret strækningen på Google Maps, og her ser det ud til, at banen faktisk kan bevandres nordvest for krydset 11th Avenue/West 30th Street. Hvad, der er det rigtige, ved jeg ikke. Men de har vel næppe nået at restaurere banen, siden jeg var der for ca. 2½ måned siden. Nå, måske en senere "turist" her fra forum kan fremtrylle svaret. Planchen nedenfor siger: "This section of the High Line is temporarily closed".


I 2019 kunne man fortsætte rundt omkring Hudson Yards og se ned i den store opstillingsbanegård for Long Island RailRoad. Jeg ved ikke om de ender med at overdække resten af opstillingssporene - der har i hvert fald været planer derom.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

/Carsten Lundsten

Med toget fra Aalborg til New York
Af Niels Munch. 25/07-23, 10:11.
Seneste redigering: 25/07-23, 10:14 af Niels Munch
Citat fra: cslundsten Dato 25/07-23, 00:25I 2019 kunne man fortsætte rundt omkring Hudson Yards og se ned i den store opstillingsbanegård for Long Island RailRoad. Jeg ved ikke om de ender med at overdække resten af opstillingssporene - der har i hvert fald været planer derom.

Hej Carsten,

Det er også mit indtryk af dine fotos i tråden fra fra 2019, at man kunne færdes på "snippen" over 10th Ave til Morgan pakkepost terminal:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Morgan Parcel Terminal under bygningen af 'The Spur' til The High Line, 04.11.1932.

På nettet kan man jo google sig til alverdens beretninger om transformeringen af The High Line til "elevated park". Nok så interessant finder jeg imidlertid en 1934-brochure, udgivet af New York Central, der beskriver godsbanen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Brochuren kan downloades som pdf (16,6 MB) herfra: Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet..

Bedste hilsener
Niels 

Citat fra: Niels Munch Dato 25/07-23, 10:11Hej Carsten,

Det er også mit indtryk af dine fotos i tråden fra fra 2019, at man kunne færdes på "snippen" over 10th Ave til Morgan pakkepost terminal:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Morgan Parcel Terminal under bygningen af 'The Spur' til The High Line, 04.11.1932.

Ja, det kunne man:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

/Carsten Lundsten 


Gå op Sider: 1 2 [3] 4

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak