Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- ATC, ATP, ATC-Togstop - hvad hedder de rigtigt?
Goddag i forum

I Danmark har vi ATC, den tekniske betegnelse er ZUB123 fra Siemens. Vi har også ATC-Togstop på nogle sidebaner, en simplificeret form af ATC. Men hvad er den tekniske betegnelse for dette system?
Privatbanerne fik udviklet et system kaldet ATP, men har det noget at gøre med ATC? Hvad er den tekniske betegnelse for ATP?

Jeg håber, der er nogle kloge hoveder her i forum, der kan hjælpe

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

ATC, ATP, ATC-Togstop - hvad hedder de rigtigt?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/05-23, 10:20.
Der findes lidt om det på Wikipedia med nogle link til videre læsning.

https://de.wikipedia.org/wiki/ZUB_123

https://da.wikipedia.org/wiki/Automatic_Train_Control

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hmmm jeg er ikke sikker på, at jeg forstår. Hvad er forskellen mellem ATC og ATC-togstop? Er ATP bare en slags ZUB121?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato  5/05-23, 22:03Hmmm jeg er ikke sikker på, at jeg forstår. Hvad er forskellen mellem ATC og ATC-togstop? Er ATP bare en slags ZUB121?
Det er ZUB 123 i forskellige udgaver. ATC er det fuld system med førerrumssignal, ATC-togstop er en mere simpel udgave, men kan bruges på strækninger op til 120 km/t og ATP er det mest simple udgave, hvor hastigheden er ikke højere end man kan nøjes et system, som toget som kører forbi et signal for stop. ZUB 121 er den schweiziske udgave, som har ca. på niveau med det danske ATC-togstop og ZUB 123 er den danske udgave af det samlet system.

I toget er ATP i ZUB 123 regie bare et ATC uden førerrumssignal. Det er det samme, som bliver overvåget.

Så det betyder, at hvis jeg siger "ZUB123", så kan det være alle tre systemer, der er tale om?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Hvad så med Aarhus Letbane? Bruger de også ZUB123 på deres jernbanestrækninger?

Citat fra: danchr Dato  8/05-23, 10:52Hvad så med Aarhus Letbane? Bruger de også ZUB123 på deres jernbanestrækninger?

Nej, for her er ATP systemet leveret af Ansalso STS - ZUB123 er et Siemens produkt. Så vidt jeg lige kan se hedder produktet brugt på Aarhus Letbane "MicroLok".

Anders

Citat fra: andersj Dato  8/05-23, 11:26
Citat fra: danchr Dato  8/05-23, 10:52Hvad så med Aarhus Letbane? Bruger de også ZUB123 på deres jernbanestrækninger?

Nej, for her er ATP systemet leveret af Ansalso STS - ZUB123 er et Siemens produkt. Så vidt jeg lige kan se hedder produktet brugt på Aarhus Letbane "MicroLok".

Jeg har hørt at systemet på Aarhus Letbane er baseret på EURO-baliser uden at det har noget andet tilfælles med ETCS eller S-banens CBTC

Eskild

Citat fra: andersj Dato  8/05-23, 11:26
Citat fra: danchr Dato  8/05-23, 10:52Hvad så med Aarhus Letbane? Bruger de også ZUB123 på deres jernbanestrækninger?

Nej, for her er ATP systemet leveret af Ansalso STS - ZUB123 er et Siemens produkt. Så vidt jeg lige kan se hedder produktet brugt på Aarhus Letbane "MicroLok".
MicroLok er Ansaldo STS sikringsanlæg. Hvad de kaldes deres ATP til letbanen ved jeg ikke.

Til andre: Desværre bruger både ATC og ATP både som begreber og kaldenavn for produkter - det giver forvirring. Specielt når ATC bruges samlet system med ATP og andre funktioner, mens danske og svensk ATC (ZUB 123 og EBICAP) er et ATP system, som også ETCS er.
Mvh
Steen

Gå op Sider:[1]
Svenska-lok
DSB MO 1881

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak