Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Letbanearbejdet i Lyngby
Gå ned Sider:[1] 2
Letbanearbejdet i Lyngby
Af Niels Munch. 6/05-23, 14:36.
Seneste redigering: 6/05-23, 14:41 af Niels Munch
Hej i Forum,

På verdens sidste Store Bedefridag traskede jeg - for første gang - lidt rundt om letbaneanlægget i Lyngby, og selv om der ikke synes at være sket meget siden  Ottoemils påskebesøg, skal I ikke snydes for de mobilfotos, jeg knaldede af deromkring:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Budingevej ved Engelsborgvej, blikretning syd, 05.05.2023 (nm).

Teltene står stadig over stedets 'Brio-slabs', måske for at skabe godt svejsemiljø, eller for at skåne De engelske Huse for arbejdstumult - eller begge?

Vi gør omkring og fortsætter langs anlægsarbejdet mod nord og jernbaneviadukterne:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Anlægsarbejdet langs Buddingevej, blikretning nord, alle 4 fotos 05.05.2023 (nm).

For at kunne skabe letbanens rektangulære viadukt-gennembrud ved siden af Buddingevej, måtte noget butiksareal under Lyngby Omfartsvej lade livet; men cykelhandlerens skilt bedyrer, at han er "rundt om hjørnet". Også letbanen skal rundt om hjørnet:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Blik langs butiksfacaderne på Jernbanepladsen under Omfartsvejen, 05.05.2023 (nm).

Vi fortsætter videre mod nordøst til Lyngby Torv og de asfaltfyldte 'Brio-slabs':

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Letbanen passerer øst om Lyngby Rådhus, 05.05.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Krydset Lyngby Hovedgade-Klampenborgvej ved 'Magasin', 05.05.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lyngby Torv, blikretning syd mod Jernbanepladsen, 05.05.2023 (nm).

Det er ikke den bulgarske kunstner Christo, der har emballeret Lyngby Rådhus. Men den fredede bygning, der er fra 1939-41, er under renovering, da facadebeklædningen af grønlandsk marmor her & der truede med at ville dratte ned i vore hoveder.

Bedste weekendhilsener
Niels     

Letbanearbejdet i Lyngby
Af UTJ. 6/05-23, 18:17.
Citat fra: Niels Munch Dato  6/05-23, 14:36Hej i Forum,

På verdens sidste Store Bedefridag traskede jeg - for første gang - (...)
St Bededag findes fortsat i det øvrige kongerige, dvs. Grl og Færøerne.

Citat fra: UTJ Dato  6/05-23, 18:17
Citat fra: Niels Munch Dato  6/05-23, 14:36Hej i Forum,

På verdens sidste Store Bedefridag traskede jeg - for første gang - (...)
St Bededag findes fortsat i det øvrige kongerige, dvs. Grl og Færøerne.

Ja, det er da rigtigt, det bestemmer de 2 medlemmer af rigsfællesskabet selv. Så nu har jeg så afsløret størrelsen af "min verden" :( !

Letbanearbejdet i Lyngby
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 13/05-23, 11:59.
Ja må sige det går hårdt for sig mange steder, flere og flere total lukninger. Ja Lyngby det tager utroligt med tid, og ikke meget fremdrift

I går da jeg cyklede på arbejde, så jeg at de svejsede skinnerne sammen med svejsetråd og ikke med termitsvejsning, der ligger en del sammensvejsede skinner langs sporrillerne på bakken fra Lyngby mod Buddinge, længere oppe ligger der betonplader og ikke slaptracks, er det meningen at der skal monteres sveller på pladerne

Citat fra: Peter M. Thomsen Dato 25/05-23, 10:49I går da jeg cyklede på arbejde, så jeg at de svejsede skinnerne sammen med svejsetråd og ikke med termitsvejsning, der ligger en del sammensvejsede skinner langs sporrillerne på bakken fra Lyngby mod Buddinge, længere oppe ligger der betonplader og ikke slaptracks, er det meningen at der skal monteres sveller på pladerne

Uden at lige kende stedet, du nævner, vil jeg antage, at det handler om "fastened slabtrack" som f.eks. ved "diamanten" i Ejby:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hovedstadens Letbane, CMC Ejby "diamanten", 18.09.2022 (nm).

M.v.h.
Niels

Letbanearbejdet i Lyngby
Af anho. 25/05-23, 18:17.
Ting tager tid, især hvis man vil have arbejdet udført ordenligt.

Letbanen holder sig stadig inden for tidsplanen... omend de regner med at overskride budgettet med omkring 10 % før den står færdig, primært grundet covid.

tak for svaret, men der ser ud til være en højde forskel mellem slabtracksene og de andre plader

Citat fra: Peter M. Thomsen Dato 25/05-23, 19:55tak for svaret, men der ser ud til være en højde forskel mellem slabtracksene og de andre plader

Det skal der vel være, for at skinnerne kan flugte; de ligger jo nede i "rillerne" på "embedded slab track", men oven på pladerne ved "fastened slab track". Eller?

Citat fra: Peter M. Thomsen Dato 25/05-23, 10:49I går da jeg cyklede på arbejde, så jeg at de svejsede skinnerne sammen med svejsetråd og ikke med termitsvejsning, der ligger en del sammensvejsede skinner langs sporrillerne på bakken fra Lyngby mod Buddinge, længere oppe ligger der betonplader og ikke slabtracks, er det meningen at der skal monteres sveller på pladerne

Her er fotos fra Buddingevej i Lyngby, strækningen mellem Chr. X's Allé og Nybrovej (hvor sporet ligger midt i Buddingevej):

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Buddingevej ud for Skolevænget; blikretning Christian X's Allé, 28.05.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Buddingevej ud for Skolevænget; blikretning krydset for Nybrovej, 28.05.2023 (nm).

Henne ved Nybrovejkrydset ses netop, at betonpladerne ligger lavere end "Brio-slabs'ene" ved krydset. Hvorledes, skinnerne fæstnes på betonpladerne som "fastened slab track", må tiden vise.

Se i øvrigt "vejtegningerne": https://www.dinletbane.dk/media/1706/vejtegninger-samlet.pdf .

M.v.h.
Niels 

Letbanearbejdet i Lyngby
Af anho. 29/05-23, 19:59.
Man kunne jo håbe at det er fordi de vil lægge græsspor på den delstrækning.

Jeg har dog ikke set noget om græsspor i visualiseringerne indtil nu, så jeg tvivler.

Letbanearbejdet i Lyngby
Af Niels Munch. 29/05-23, 21:56.
Seneste redigering: 29/05-23, 21:58 af Niels Munch
Citat fra: anho Dato 29/05-23, 19:59Man kunne jo håbe at det er fordi de vil lægge græsspor på den delstrækning.
Jeg har dog ikke set noget om græsspor i visualiseringerne indtil nu, så jeg tvivler.

Fra: https://www.dinletbane.dk/da/status-paa-byggeriet/lyngby-taarbaek-kommune/vi-ombygger-buddingevej-i-den-sydlige-del-af-lyngby/ (klik på område "B"):

"Nybrovej til Christian X's Alle
Mellem Nybrovej og Christian X's Alle kører letbanen i midten af vejen ind mod Lyngby. Derfor skal Buddingevej ombygges i begge sider, så der bliver plads til letbanen i midten af vejen.
Når letbanen åbner, vil der være græs omkring sporene på denne del af strækningen, så der bliver et grønt område midt i vejen."


M.v.h.
Niels

Fedt! Jeg kan godt lide græsspor, synes også at det i Odense har givet hele området omkring letbanesporet et løft...

Det er desværre svært at få samme effekt med BRT løsninger.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato 29/05-23, 22:49Det er desværre svært at få samme effekt med BRT løsninger.

Yep, der får du nogle fine, dyre sporriller i stedet :( .

Letbanearbejdet i Lyngby
Af anho. 29/05-23, 23:52.
Ja... man skal vælge det rette spor til situationen.

Jeg har set nogle steder hvor man lader en letbane/sporvogn køre i midten af vejen på sine egne baner, mens busser der kører parallelt så må deles om pladsen med bilerne. Med mindre sporvognene kører så hurtigt at man opbruger kapaciteten på deres bane, så mener jeg at man bør lade busserne benytte de højklassede spor også, når de nu allerede er bygget. Men samtidig bør man også benytte sig af græsspor på de strækninger hvor der ikke kører busser parallelt.

Der synes jeg egentlig at Hovedstadens Letbane har klaret det godt med planlægningen, og ikke er faldet i den typiske "fælde" med at se letbanen som noget der skal være fuldstændigt sit eget, men derimod som en hybrid mellem metro og sporvogn, som på visse dele af strækningen kan køre mere som en sporvogn og på andre dele af strækningen køre mere som en metro. Ved Lyngby deler den således plads og perroner med busserne, og perronerne bliver ekstra lange så der både er plads til sporvogn og bus på samme tid. I de øvrige byområder den kører igennem, hvor det er vigtigt at give et behageligt bymiljø, benytter man græsspor. Og ude langs de åbne dele af ringvejen hvor der alligevel ikke er andet end asfalt og biler, der bruger man den billige løsning med skærver.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak