Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Litra BN og BNS
Litra BN og BNS
Af EasyG. 23/04-22, 19:15.
Hej, jeg lægger den her post op fordi jeg simpelthen ikke kan finde svaret på Google og meget gerne vil vide det, jeg tænkte at nogen herinde vidste det. Var litra BN og/eller BNS tunnelgodkendt?

Litra BN og BNS
Af YBS, Greve. 23/04-22, 19:40.
Jeg var i hvert fald med på en DJK udflugt den dag tunnelen åbnede, og der kørte vi med EA + BN, BNS-e gennem tunnelen (som det tredje eller fjerde tog efter åbningen), så det går jeg stærkt ud fra.

Flemming

Litra BN og BNS
Af Johnni Christensen. 23/04-22, 19:48.
Citat fra: EasyG Dato 23/04-22, 19:15Hej, jeg lægger den her post op fordi jeg simpelthen ikke kan finde svaret på Google og meget gerne vil vide det, jeg tænkte at nogen herinde vidste det. Var litra BN og/eller BNS tunnelgodkendt?

Indtil dobbeltdækkerne blev indsat i IR-togene mellem København og Århus, var togene oprangeret af Bn-vogne.

Litra BN og BNS
Af larsht, København. 23/04-22, 19:49.
Bn-o var - deraf o'et

Mvh
Lars

Litra BN og BNS
Af anho. 23/04-22, 20:36.
Bare af ren nysgerrighed: hvad betyder det egentlig at nødbremserne er overstroppet? Sådan rent teknisk? Og hvorfor er det nødvendigt for at køre i Storebæltstunnelen?

Litra BN og BNS
Af Niels Munch. 23/04-22, 20:41.
Citat fra: anho Dato 23/04-22, 20:36Bare af ren nysgerrighed: hvad betyder det egentlig at nødbremserne er overstroppet? Sådan rent teknisk? Og hvorfor er det nødvendigt for at køre i Storebæltstunnelen?

Nødbremseoverstropning: Et system hvormed lokomotivføreren kan ophæve en nødbremsning aktiveret fra et nødbremsehåndtag i en passagerafdeling, således at toget kan bringes til standsning et sikkert sted (og ikke i f.eks. en tunnel).

Kilde: Jernbaneleksikon.

M.v.h.
Niels

Litra BN og BNS
Af M. Qvist. 24/04-22, 22:38.
Ja.
Indtil 2006/2007 kørte der et IR-tog hver fredag mellem København og Odense som var oprangeret med Bn/Abns-e/Adns-e.
Der var også en del særtog i forbindelse med håndboldkampe i Jylland der kørte med Bn-vogne. De nåede at komme helt til Thybanen.  :)

Litra BN og BNS
Af viktoria skov. 25/04-22, 16:47.
Citat fra: anho Dato 23/04-22, 20:36Sådan rent teknisk?

Rent teknisk er det en magnetventil der er sat på bremseledningen før nødbremseventilen.

Trækkes nødbremsen i en vogn åbner dennes nødbremseventil, og toget begynder at bremse.
Hvis lokoføreren ikke vil stoppe, kan magnetventilen aktiveres gennem en impuls i UIC-kablet og alle magnetventilerne i toget lukker og tætner bremseledningen.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak