Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Aalborg (DK) vs. Winterthur (CH) - en lille casestudie
Aalborg (DK) vs. Winterthur (CH) - en lille casestudie
Af anders_vejby. 7/05-23, 15:42.
Seneste redigering: 7/05-23, 15:49 af anders_vejby
Jeg har for nylig været på besøg i byen "Winterthur" i Schweiz, som er en by der ligger forholdsvis tæt på Zürich (omkring 20-30 min. med tog eller bil). Byer er alligevel adskilt af Zürich og fungerer som en selvstændig by (ikke bare en forstad), også af geografiske grunde.

Jeg var, som altid i Schweiz, meget imponeret af den kollektive trafik der, men fandt så senere ud af at byen egentlig ganske godt kan sammenlignes med Aalborg. For det første har byerne omkring samme størrelse mht. indbyggertal (Winterthur: 115'000; Aalborg: 119'000). 

Også mht befolkningstætheden kan byerne sammenlignes, Aalborg er faktisk tættere befolket end Winterthur (hvis man tager byområderne for Aalborg og Nørresundby, så ligger befolkningstætheden på over 2'000 personer per km2, i Winterthur er det omkring 1600). Som i Aalborg er der også en del folk der cykler. Det kan især ses på hovedbanegården hvor pladsen er fyldt med (tit ulovlig) parkeret cykler.

Det er lidt svært at vurdere hvorgodt alle områder i Winterthur eller Aalborg hver især er betjent af kollektiv trafik, men hvis man kaster et blik på landkortet, så kan begge byer ganske godt sammenlignes mht. hvor godt buslinjerne dækker byområderne. Winterthur har, som Aalborg, ingen letbaner, kun (by)busser og enkelte togstationer.

Alligevel er der nogen væsentlige forskel mht. kollektiv trafik.

For det ene er der fra de fleste togstationer i Winterthur hyppige afgange til Zurich og fra hovedbanegården endda til de fleste store byer i Schweiz: Luzern, Bern, Geneve, Lausanne, St. Gallen etc.). Der er vældig travlt på hovedbanegården i Winterthur mht. togafgangene og antallet af passagerer/pendler og det samme kan ikke siges om Aalborg St.

Linjerne 1, 2 og 3 køres med elektriske trolleybusser, resten af linjerne køres med dieselbusser, men der er planer om at konvertere al kørsel til el på sigt. 

En anden stor forskel er at næsten alle buslinjerne i Winterthur er højfrekventerede. Linjerne 1, 2, 3 kører hvert 7.5 minut på hverdage, hvert 10 minut i weekenden og hvert 15 minut i de sene aftenstimer. Linjerne 5 og 7 kører hvert 10. minut på hverdage og hvert 15. minut i weekenden og de sene aftenstimer. Disse linjer afdækker det meste af byen.

De resterene linjer kører med to undtagelser hvert kvarter (ellers hver halve time), men betjener som regel kun ydreområder.

Busserne kommer hurtigere af sted, eksempelvis over lyskryds (som det er også er planen med plusbussen) og linje 1 kører siden omkring et år med dobbeltledbusser. Busstoppestederne bliver lidt efter lidt opgraderet til nogenlunde samme standard som plusbusstoppestederne (uden at der har været meget marketing omkring det). Der er også hyppigt brug af busspor og i midtbyen endda en gade reserveret til busser og cykler.

Jeg synes alt i alt at det er meget interessant at sammenligne disse to byer, selv hvis selvfølgelig ikke alt kan overdrages til den danske kontekst. Jeg synes alligevel at det tydeliggør at der i hvert fald er plads til forbedring i Aalborg, især fordi de eksisterende bybusruter kunne godt opgraderes, uden at det ville kræve tårnhøje investeringer. Når det så er sagt, så ville det alligevel kræve en højere prioritering af kollektiv trafik i det hele taget.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato  7/05-23, 15:42For det ene er der fra de fleste togstationer i Winterthur hyppige afgange til Zurich og fra hovedbanegården endda til de fleste store byer i Schweiz: Luzern, Bern, Geneve, Lausanne, St. Gallen etc.). Der er vældig travlt på hovedbanegården i Winterthur mht. togafgangene og antallet af passagerer/pendler og det samme kan ikke siges om Aalborg St.

Det er dog ikke en helt retvisende sammenligning: Winterthur-Zürich med tog er omkring 25 minutter. Aalborg-København med tog er omkring 4 timer.

En af de ting jeg ligger mærke til er at Winterthur har markant færre linjer end Aalborg men markant flere afgange. Dette er dog ikke noget usædvanligt. Jeg ser det samme mange andre steder i Europa, deriblandt i mange Svenske byer hvor man har færre linjer men kører med dem man har meget oftere. Det lader da også til at være mere populært at tage bussen de steder.

Det er heller ikke lang tid siden at Aalborg skulle tage stilling til hvordan deres bussystem skulle se ud efter at Plusbus BRT'en åbner. De havde 3 forslag. Et 0 forslag hvor stort set intet er ændret i forhold til i dag. Et 1 forslag hvor der er sket en række mindre ændringer og en lille smule optimering så nogle af busserne kunne køre oftere, men med mindre snørklede ruter. Forslag 2 var dog ekstra interessant. Det forslag involverede markant færre ruter, men de tilbageværende ruter var mere direkte, og ville alle sammen køre med en fast frekvens hvert 7.5 minut. Lidt mere i stil med bla. winterthur men måske lidt mere hardcore.

Aalborg valgte dog at fortsætte med noget der minder mest om 0 løsningen, med ca. det samme rutenet som i dag, med busser hvert 10 minut på mange ruter i myldretiden og hvert 30 minut uden for myldretiden og i weekenden (dog hvert 20 på enkelte ruter, og hvert kvarter på linje 1, der foreslås opgraderet til Plusbus standard som systemets etape 2.). Her må jeg dog ellers også sige at jeg tror et mere optimeret forslag ville hjælpe en del, hvis man f.eks. skar ca 2 ruter væk og omdiregerede nogle ruter til at dække de byområder hvis betjening ellers ville gå helt tabt, og så lave nogle mindre udretninger. Hvis sådanne forslag kunne få alle bybuslinjerne ned på en frekvens hvert 20. minut uden for myldretiden i stedet for 30, så tror jeg at man får et bussystem der er hurtigere, mere frekvent, og mere nyttigt for langt flere borgere.

Det er svært direkte at sammenligne to byer, fordi der er forskellige bindinger (placering af skoler, uddannelsesinstitutioner, erhvervsområder, sygehus osv.) og forskellig topografi. Et hurtigt kig på satellitfotos afslører at Winterthur i høj grad består af fingre fra centrum og ud, mens Aalborg og Nørresundby mere er en klump med en fjord der skærer igennem.

Det nye bybusnet i Aalborg, der indfases over de kommende to køreplanskift i hhv. august 2023 og 2024, er i høj grad blevet en revision af det net man indførte for ca. 20 år siden. Man har kigget på trafikstrømme og byttet rundt på nogle linjers endestationer og nye boligområder som Sofiendal Enge og Stigsborg Brygge bliver koblet på den kollektive trafik. Nyt Aalborg Universitetshospital bliver også koblet på med flere linjer, selvom ingen ved hvornår det åbner.

Anders

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak