Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Orange/Sort skive på Trenitalia tog.
Jeg har lagt mærke til at nogle togstammer i Italien har en orange/sort skive på fronten. Jeg er blevet fortalt, for mange år siden, at det er for at markere sammensatte togstammer som ikke må skilles fra hinanden. Spørgsmålet er om dette også gælder i forhold til lokomotivet?

Lokomotivet på billedet type E464, er specifikt bygget til at køre med styrevogns stammer. Så i dette tilfælde giver det god mening at lokomotivet er en del af en fast stamme.  :)

Mvh Marc

Den italienske signalskive blev også drøftet på "det gamle forum":  https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=123479 .

M.v.h.
Niels

Citat fra: MBRrail Dato  8/05-23, 08:45Lokomotivet på billedet type E464, er specifikt bygget til at køre med styrevogns stammer. Så i dette tilfælde giver det god mening at lokomotivet er en del af en fast stamme.  :)

Mvh Marc

Det viste eksempel er måske ikke det bedste, men har set billeder af forskellige lokomotiver, både elektriske og diesel, som også bærer pladen, og så går mit spørgsmål på om det stadig er gældende for lokomotivet? Syntes ikke rigtigt at den gamle tråd kom med et sikkert svar.


 

Citat fra: LM94 Dato  8/05-23, 09:17Det viste eksempel er måske ikke det bedste, men har set billeder af forskellige lokomotiver, både elektriske og diesel, som også bærer pladen, og så går mit spørgsmål på om det stadig er gældende for lokomotivet? Syntes ikke rigtigt at den gamle tråd kom med et sikkert svar.

Hej,

Signalskiven er omtalt på side 10 i dette reglement: https://www.lfi.it/wp-content/uploads/2020/05/BOZZA-RS-LFI-per-commenti-signed.pdf - hvoraf det fremgår, at skiven anbringes i begge ender af fast opkoblede stammer.

Jeg opfatter det, som der ikke må/skal ske adskillelse/op- eller nedformering i driften, hvilket da også vil gælde lokomotivet (med mindre der er tale om en teknisk betinget udskiftning).

Korriger mig gerne, hvis jeg ikke rammer skiven :P .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  8/05-23, 10:49Signalskiven er omtalt på side 10 i dette reglement: https://www.lfi.it/wp-content/uploads/2020/05/BOZZA-RS-LFI-per-commenti-signed.pdf - hvoraf det fremgår, at skiven anbringes i begge ender af fast opkoblede stammer.

Jeg opfatter det, som der ikke må/skal ske adskillelse/op- eller nedformering i driften, hvilket da også vil gælde lokomotivet (med mindre der er tale om en teknisk betinget udskiftning).

Korriger mig gerne, hvis jeg ikke rammer skiven :P .

M.v.h.
Niels

Också i den italienska statliga infrastrukturförvaltaren RFI:s signalreglemente finns den orange och svarta cirkulära signalskivan, med betydelsen att skivan, som ska finnas i båda ändar av tåget, utmärker ett tåg som har "composizione bloccata", fast sammansättning. Men frågan/spørsmålet är vad orsaken är till varför detta ska utmärkas.

Jag har en gissning/et gæt, nämligen att signalskivan befriar agente circolazione (tågklareraren/stationsbestyreren) från att kontrollera att tåget har slutsignal. Kontroll av att slutsignal medförs är fortfarande obligatorisk i många europeiska länder på sträcka utan linjeblockering och i samband med signalfel, som en barriär mot risker på grund av självavkoppling/togsprængning. (Dock har jag inte i något annat land funnit någon motsvarighet till den orange-svarta signalskivan.)

Min tanke är alltså att ett tåg med composizione bloccata anses i Italien vara så säkert med avseende på risk för självavkoppling/togsprængning att -- till skillnad/forskæl från andra tåg -- slutsignalen aldrig behöver kontrolleras.
/Ulf P

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak