Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Materielbehov?
Gå ned Sider:[1] 2
Materielbehov?
Af Bent Jensen. 8/05-23, 09:47.
Hvis DSB overdrager de 10 Et31 til Skånetrafilken, kan de så klare materielbehovet eller betyder det at man måske beholder et antal IC4 tog, til f.ekd Nordvestbanen (Kalundborg) eller hvordan ellers?
Med venlig hilsen Bent Jensen

Materielbehov?
Af andersj, Aalborg. 8/05-23, 11:29.
Der skæres en del ned i produktionen på Sjælland i K24 og IC4 beholder man selvfølgelig indtil der er leveret nok IC5 til at erstatte dem.

Dertil bliver alle Hamburg-togene i K24 erstattet af EB med tyske vogne og senere Talgo-vognene.

Anders

Materielbehov?
Af Bent Jensen. 8/05-23, 13:08.
Tak for svaret vi må håbe IC5 bliver succes, syntes at Holland NS ikke er helt tilfredse endnu
Med venlig hilsen Bent Jensen

Materielbehov?
Af KKLD. 8/05-23, 17:35.
Citat fra: andersj Dato  8/05-23, 11:29Der skæres en del ned i produktionen på Sjælland i K24 og IC4 beholder man selvfølgelig indtil der er leveret nok IC5 til at erstatte dem.

Dertil bliver alle Hamburg-togene i K24 erstattet af EB med tyske vogne og senere Talgo-vognene.

Hvordan kan det være at man skærer en del ned i antallet af afgange på Sjælland i køreplanen for 2024? Forhåbentligt midlertidigt?

Materielbehov?
Af RasmusD. 8/05-23, 17:45.
Citat fra: KKLD Dato  8/05-23, 17:35Hvordan kan det være at man skærer en del ned i antallet af afgange på Sjælland i køreplanen for 2024? Forhåbentligt midlertidigt?

For at lette presset mellem København H og Østerport. Kapaciteten her er i K23 fuldt udnyttet, og det betyder at små forsinkelser let forplanter sig på hele Sjælland.

Og det er ikke kun DSB, der trimmer. Skånetrafikken må også skære ned i antallet af afgange til og fra Sverige, da disse vender på Østerport (og i manges øjne opfattes som den primære kilde til forsinkelser).

Materielbehov?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/05-23, 18:16.
Seneste redigering: 8/05-23, 18:19 af Per Holm
Citat fra: RasmusD Dato  8/05-23, 17:45
Citat fra: KKLD Dato  8/05-23, 17:35Hvordan kan det være at man skærer en del ned i antallet af afgange på Sjælland i køreplanen for 2024? Forhåbentligt midlertidigt?

For at lette presset mellem København H og Østerport. Kapaciteten her er i K23 fuldt udnyttet, og det betyder at små forsinkelser let forplanter sig på hele Sjælland.

Og det er ikke kun DSB, der trimmer. Skånetrafikken må også skære ned i antallet af afgange til og fra Sverige, da disse vender på Østerport (og i manges øjne opfattes som den primære kilde til forsinkelser).

Lyder særdeles fornuftigt at køre færre dieseltog gennem "Røret". (Du har vist tidligere skrevet at det var togene fra Nf der nu skal vende på Kh isf. Kk.)

DSB nævner i årsrapport 2022 at passertallet med åbningen af Cityringen faldt mellem Kn og Kh.  Der er næppe tale om færre togrejsende men bare at de i stedet nu kører med M3 og M4 til og fra Kh.

Når M4 åbnes helt til København Syd skal der nok også være mange rejsende der vil finde det nemmere at skifte på København Syd end København H. Dette vil også gøre sit til at det bliver nemmere at undvære Kk og Kn og at Kh bliver mindre proppet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Materielbehov?
Af Time will tell. 12/05-23, 17:29.
Citat fra: RasmusD Dato  8/05-23, 17:45Og det er ikke kun DSB, der trimmer. Skånetrafikken må også skære ned i antallet af afgange til og fra Sverige, da disse vender på Østerport (og i manges øjne opfattes som den primære kilde til forsinkelser).

Hvilke tog skal skånetrafikken skære væk?

Materielbehov?
Af RasmusD. 12/05-23, 18:15.
Seneste redigering: 12/05-23, 18:18 af RasmusD
Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men jeg har forstået det sådan at man generelt vil forsøge at skære ned i antallet af tog gennem boulevardrøret, og at Skånetrafikken derfor også må holde for. Lige nu kører der fire tog i timen i hver retning mellem Østerport og Sverige, og vistnok seks i myldretiden.

Der er en almen opfattelse af, at forsinkede tog fra Sverige giver problemer for resten af Sjællandstrafikken grundet kapaciteten i røret, men om statistikken også peger på den konklusion, tør jeg ikke sige.

Materielbehov?
Af Time will tell. 12/05-23, 18:25.
Citat fra: RasmusD Dato 12/05-23, 18:15Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men jeg har forstået det sådan at man generelt vil forsøge at skære ned i antallet af tog gennem boulevardrøret, og at Skånetrafikken derfor også må holde for. Lige nu kører der fire tog i timen i hver retning mellem Østerport og Sverige, og vistnok seks i myldretiden.

Der er en almen opfattelse af, at forsinkede tog fra Sverige giver problemer for resten af Sjællandstrafikken grundet kapaciteten i røret, men om statistikken også peger på den konklusion, tør jeg ikke sige.

Jeg har bare ingen andre steder set at skånetrafikken også vil skære i trafikken?

Materielbehov?
Af RasmusD. 12/05-23, 18:47.
Citat fra: Time will tell Dato 12/05-23, 18:25Jeg har bare ingen andre steder set at skånetrafikken også vil skære i trafikken?

Nej, indtil videre er DSB de eneste, der har sagt noget om deres planer for K24.

Som sagt kan jeg ikke huske hvor jeg læste det.

Materielbehov?
Af Sporhund. 13/05-23, 00:47.
Citat fra: RasmusD Dato  8/05-23, 17:45
Citat fra: KKLD Dato  8/05-23, 17:35Hvordan kan det være at man skærer en del ned i antallet af afgange på Sjælland i køreplanen for 2024? Forhåbentligt midlertidigt?

For at lette presset mellem København H og Østerport. Kapaciteten her er i K23 fuldt udnyttet, og det betyder at små forsinkelser let forplanter sig på hele Sjælland.

Og det er ikke kun DSB, der trimmer. Skånetrafikken må også skære ned i antallet af afgange til og fra Sverige, da disse vender på Østerport (og i manges øjne opfattes som den primære kilde til forsinkelser).

Tænk om man også bad bilisterne på Køge Bugt motorvejen eller Motorring 3 skære ned i antal ture de kører frem og tilbage fordi der er for meget pres på?

Materielbehov?
Af SGN. 13/05-23, 08:50.
Finns det inte ett avtal med Skånetrafiken om antalet förbindelser, som skrevs när Skånetrafiken tog över tekniken över bron. Och det borde väl gälla fortfarande

Materielbehov?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/05-23, 09:36.
Citat fra: SGN Dato 13/05-23, 08:50Finns det inte ett avtal med Skånetrafiken om antalet förbindelser, som skrevs när Skånetrafiken tog över tekniken över bron. Och det borde väl gälla fortfarande


De fleste aftaler tager vel i et eller andet omfang højde for virkelighedens verden. Også når virkeligheden består i at der ikke i praksis kan hældes så mange tog gennem røret som oprindelig antaget ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Materielbehov?
Af 1993matias, Kh. 13/05-23, 10:03.
Det kan da godt være, man vil køre færre - men længere - tog i myldretiden. Fire tog i timen i ægte kvartersdrift ville være et godt trafikudbud uanset.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Materielbehov?
Af RasmusD. 13/05-23, 12:13.
Jeg gravede faktisk trafikaftalen mellem Trafikministeriet og Skånetrafikken frem - den siger 4 tog i timen og 6 i myldretiden, så med mindre den aftale bliver lavet om, kan der vist ikke skrues ned for antallet af afgange over broen.

DSB har indtil nu kørt flere afgange på Kystbanen end deres kontrakt foreskriver, og med K24 skærer de (for nogle stationer) blot ned til det minimum, der kræves.

Gå op Sider:[1] 2
Indsend billeder

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak