Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB præsentation af IC 5
DSB præsentation af IC 5
Af Steff. 11/05-23, 18:11.
Kære alle

Se dette link og held og lykke med de nye tog:

https://twitter.com/omDSB/status/1381601704576233476

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

DSB præsentation af IC 5
Af Niels Munch. 11/05-23, 18:27.
Seneste redigering: 11/05-23, 18:29 af Niels Munch
Citat fra: Steff Dato 11/05-23, 18:11Se dette link og held og lykke med de nye tog:

https://twitter.com/omDSB/status/1381601704576233476

Hej Steff,

Jeg ser et tweet fra 12. april 2021, der linker til en DSB pressemeddelelse af samme dato.

Se i øvrigt her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,589.msg8989.html#msg8989 .

M.v.h.
Niels

DSB præsentation af IC 5
Af Thorfinn. 11/05-23, 18:55.
Husk det er bare en model. En mock-up af indretning og nogle døre. Alt det spændende - læs teknikken  ;) - mangler.
Dem der er til det kan æ på gulvbelægninger og stolebetræk...

DSB præsentation af IC 5
Af Steff. 11/05-23, 20:08.
Godaften NM m. flere.

Kan godt se på datoen at det er en gammel nyhed, men det var hvad der kom op på internettet ved søgning jf. overskrifter idag.

Nå, det er jo godt at kunne læse i link´et du henviser til, at det er noget bras >:(  DSB som sædvanlig køber, dårlig komfort, manglende hastighed og sikkert en hel masse jeg ikke har set.

Sagt på en anden måde, hvorfor skal skribenterne i linket være så negative over noget som INGEN har set "live" endsige kørt med og påpege ting som ikke umiddelbart kan ændres, hvis der skal køre stærkere, nye linjeføringer!!

Det er åbenbart Facebook mentaliteten, med at ting skal være negative uden at vide hvad det er ;) .

Jeg tror jeg holder mig til det der var, det historiske.

Bedste hilsener

Steff


Citat fra: Steff Dato 11/05-23, 20:08Jeg tror jeg holder mig til det der var, det historiske.

Well Steff, din gamle nyhed var ikke gammel nok til det historiske forum ;D .
Det skal nu ikke forhindre dig i at synke ned i chesterfield'en derovre med en god havaneser og et skvæt calvados.

Bedste hilsener
Niels

DSB præsentation af IC 5
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 11/05-23, 21:15.
Jeg er lidt med Steff her. Jeg bliver så trær af alt det brokkeri over armlæn og betræk og hvad har du. Og så er jeg lidt overrasket over at Thomas af Ålborg piver over at de "kun" kan køre 200 km/t. Jeg troede at vi var blevet enige om at højere hastigheder kræver et særligt tracé, der går uden om alle stationer pånær mæske Ringsted, Odense, Århus og Ålborg nordpå og Esbjerg og Hamborg sydpå. Der vil 250 eller 300 km/t give en effekt. Med det kørselsmønster der er idag selv med IC tog når de aldrig op at køre ret længe ved max. hastighed. Da pris på både infrastruktur og tog stiger voldsomt når vi kommer over 200.
Vi har været der flere gange.

DSB præsentation af IC 5
Af Leif Jørgensen, København Ø. 11/05-23, 21:48.
Bare for en god ordens skyld, så udsendte DSB faktisk et tweet i dag med billeder af en mock-up af IC5. Hvorefter en masse Twitter-brugere så har haft travlt med at udstille deres fordomme og mangel på viden i kommentarsporet...

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

DSB præsentation af IC 5
Af anho. 11/05-23, 22:44.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 11/05-23, 21:15Jeg er lidt med Steff her. Jeg bliver så trær af alt det brokkeri over armlæn og betræk og hvad har du. Og så er jeg lidt overrasket over at Thomas af Ålborg piver over at de "kun" kan køre 200 km/t. Jeg troede at vi var blevet enige om at højere hastigheder kræver et særligt tracé, der går uden om alle stationer pånær mæske Ringsted, Odense, Århus og Ålborg nordpå og Esbjerg og Hamborg sydpå. Der vil 250 eller 300 km/t give en effekt. Med det kørselsmønster der er idag selv med IC tog når de aldrig op at køre ret længe ved max. hastighed. Da pris på både infrastruktur og tog stiger voldsomt når vi kommer over 200.
Vi har været der flere gange.

Ny infrastruktur til 300 er ikke forfærdeligt meget dyrere end til 250. Problemet er at opgradere eksisterende infrastruktur, hvor en opgradering til 200 ofte kan gøres til et relative beskedent beløb mens en opgradering til 250 eller 300 ville være langt dyrere, næsten lige så dyrt som at bygge nyt.

Højhastighedsbaner med 250-300 km/t giver fin mening i Danmark. Der er trods alt en årsag til at DSB kører både Lyntog og Lyn+, og det er især disse der ville vinde på at have en højere tophastighed. Ca. 100 km mellem stoppene er mere end rigeligt til et 'rigtigt' højhastighedstog. Til sammenligning har Tokaido Shinkansen i Japan cirka 22 km mellem hver af stoppene - men det er kun de langsomme 'Kodama'-tog der standser ved alle stationer. 'Hikari'-togene standser ved færre stationer, og 'Nozomi' kører op til 300 km uden stop mellem Yokohama og Nagoya (men kun 35 kilometer mellem Kyoto og Osaka). Tilsvarende har vi i Danmark omkring 15-20 km mellem Intercity-stationerne, men det er jo ikke alle tog der standser ved alle stationer - og der er 150 km mellem København og Odense, og tilsvarende Odense-Aarhus.

Det værende sagt mener jeg dog ikke at IC5 er et fejlkøb på grund af hastigheden - men jeg håber at der på et tidspunkt vil blive købt rigtige højhastighedstog til 300 km/t også. Så kan IC5 køre regional- og intercitytogene, og de rigtige højhastighedstog kan køre lyntogene.

DSB præsentation af IC 5
Af mpp. 12/05-23, 00:48.
Talgo er heldigvis forberedt til 300 km/t, så hvis der kan findes lokomotiver til det kan de jo sagtens bruges til timemodeltog eller lyntog med højere hastighed end IC5, som så kan bruges til at betjene de mellemliggende stationer. Banen over Vestfyn blev vist besluttet (selvom jeg hverken har hørt at de er gået i gang eller det blev udskudt) og processen omkring de to højhastighedsbaner i Østjylland er vel formelt også stadig i gang. Derudover er Storebælt jo blevet afprøvet med 235 km/t.

Så kan man sige at det ikke er nok eller vi vil have noget andet eller hvad ved jeg, men man skal jo starte et sted, og der er er så nogle, der har fundet de mest oplagte steder at lave højhastighedsbaner – de kan så forlænges og forbindes senere og man kan se på andre måder at hæve hastigheden på. Kunne man køre København–Aarhus på under timemodellens 2 timer burde der også være mulighed for at køre udenom Aarhus H og udkonkurrere flyene København–Aalborg, men igen, man skal starte et sted.

Sidst jeg checkede var Vejle Fjord forbindelsen droppet, og sågar af rimelig dumme årsager. Nu hvor flertallet for Togfonden er forsvundet hænger de resterende projekter i en tynd tråd. Jeg kan dog kun håbe på at Hovedgaard Hasselager højhastighedsbanen stadigvæk bliver besluttet. Gevinsten for rejsetid vil næppe være så stor som med timeplanen, men den bane burde stadigvæk give et meget mærkbart løft til især kapacitet i det østjyske der forhåbentlig kan føre til flere regionaltog til og fra Aarhus's opland og bedre lokal betjening med tog. Noget som Østjylland generelt mangler en del af.

Ellers så må jeg håbe på at hvis Kattegatforbindelsen bliver besluttet at det bliver med højhastighedstog, hvilket heldigvis lader til at være indforstået i debatten. Kattegatforbindelsen er ikke ideél, men hvis vi ikke kan få timeplanen, så får vi brug for kattegatforbindelsen med højhastighedstog hvis attraktive intercityforbindelser skal være en del af Danmarks fremtid.

DSB præsentation af IC 5
Af anho. 12/05-23, 17:13.
Citat fra: mpp Dato 12/05-23, 00:48Talgo er heldigvis forberedt til 300 km/t, så hvis der kan findes lokomotiver til det kan de jo sagtens bruges til timemodeltog eller lyntog med højere hastighed end IC5, som så kan bruges til at betjene de mellemliggende stationer. Banen over Vestfyn blev vist besluttet (selvom jeg hverken har hørt at de er gået i gang eller det blev udskudt) og processen omkring de to højhastighedsbaner i Østjylland er vel formelt også stadig i gang. Derudover er Storebælt jo blevet afprøvet med 235 km/t.

Mig bekendt er Talgo kun forberedt på opgradering til maksimalt 230 km/t, da de er af modellen Talgo 230. De kan køre 250 km/t, men er designet til 230 i passagerdrift.

Banen over Vestfyn er under konstruktion. Det vil sige: de forberedende arbejder med at flytte en gasledning er i gang. Selve konstruktionen af jernbanen er ikke begyndt endnu.

DSB præsentation af IC 5
Af steenth. 12/05-23, 21:06.
Citat fra: anho Dato 12/05-23, 17:13
Citat fra: mpp Dato 12/05-23, 00:48Talgo er heldigvis forberedt til 300 km/t, så hvis der kan findes lokomotiver til det kan de jo sagtens bruges til timemodeltog eller lyntog med højere hastighed end IC5, som så kan bruges til at betjene de mellemliggende stationer. Banen over Vestfyn blev vist besluttet (selvom jeg hverken har hørt at de er gået i gang eller det blev udskudt) og processen omkring de to højhastighedsbaner i Østjylland er vel formelt også stadig i gang. Derudover er Storebælt jo blevet afprøvet med 235 km/t.

Mig bekendt er Talgo kun forberedt på opgradering til maksimalt 230 km/t, da de er af modellen Talgo 230. De kan køre 250 km/t, men er designet til 230 i passagerdrift.

Banen over Vestfyn er under konstruktion. Det vil sige: de forberedende arbejder med at flytte en gasledning er i gang. Selve konstruktionen af jernbanen er ikke begyndt endnu.
Jeg vil kun supplere. Selve anlæg af banen. Der er en tidsplan her:
https://www.vejdirektoratet.dk/vestfynbanen/om-projektet

Mvh
Steen

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak