Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Los conquistadores inntar Oslos gater
Los conquistadores inntar Oslos gater
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 12/05-23, 22:54.
Det spanske ordet conquistador betyr kort og godt erobrer, og historisk er det først og fremst blitt brukt om de spanske erobrerne av Sør- og Mellom-Amerika. Det er heldigvis en langt fredeligere erobring som foregår i oslogatene nå for tiden: SL18 inntar stadig nytt terreng. Nå i det siste har de vært enerådende øst for Nybrua, men ellers har de passert kameralinsene flere steder i byen. Sammen med min gode venninne har jeg gjort et forsøk på å forevige disse moderne conquistadorenes inntogsmarsj - her et lite knippe av hva vi har funnet:

Kjelsås:


Disen:


Storo:


Schous plass:


Stortorvet:


Men ikke bare erobrerne skal foreviges. Nå er det viktig også å ta vare på minnene om dem som må vike plassen. Det kan snart være for sent, men fremdeles er det mange igjen av dem:

SL95:


SL79/I:


SL79/II:


Det er til sammen blitt over 70 bilder, av både nykommere og gamle slitere som nærmer seg pensjonering, i løpet av vinteren og våren, og det vil føre for langt å ta med alle i et foruminnlegg.

Resten av vinterens/vårens sporvognsbilder fra Oslo kan dere se ved å klikke her.


Citat fra: eyolf Dato 12/05-23, 22:54Nå er det viktig også å ta vare på minnene om dem som må vike plassen. Det kan snart være for sent, men fremdeles er det mange igjen av dem:

Her er en af de ulyksalige Ansaldo-vogne (fra 1999), der udskiftes i utide:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Oslo trikk SL95 nr. 143 ved Nasjonalmuseet 10.07.2023 (esm).

M.v.h.
Niels

Los conquistadores inntar Oslos gater
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 5/08-23, 11:32.
Det har vært en rekke problemer med SL95 fra Ansaldo (og, så langt jeg har forstått, ditto for tilsvarende vogntype i Gøteborg). De viste seg å være for tuynge for noen av strekningene. F.eks. måtte Kjelsåsbanen (nåværende linje 11/12 til Kjelsås) oppgraderes før de kunne settes inn der, og fortsatt er det store protester fra befolkningen på Øvre Grefsen/Kjelsås hvis det kjøres SL95 etter kl. 23 eller før kl. 07.

De tekniske utfordringene har stått i kø. Det tok vel nærmere 20 år å få dem til å fungere skikkelig. I hele den perioden bodde det teknikere fra Ansaldo i Oslo, da arbeidene ble ansett som garantiarbeider.

Og da de først begynte å fungere som de skulle, begynte de å ruste i stykker. På en av dem som nå er sendt til hugging, var gulvet så bortrustet at det ikke var stort igjen enn gulvmatten. Det siste halvåret hadde den forbud mot å bli brukt i passasjertrafikk, ble kun brukt til føreropplæring.

Støynivået på dem er fortsatt like høyt som da de var nye. Jeg har nå nye høreapparater sm klarer å filtrere bort mye uønsket støy, men med de forrige jeg hadde, måtte jeg alltid slå av apparatene når jeg gikk langs gater der jeg kunne risikere at det kom en SL95. Støyen forårsaket regelrett smerte i ørene.

Somm lavgulvsvogner er SL95 nærmest en vits. Jo, man kan trille rullestol og barnevogn rett inn, men de flesste setene må man nærmest klatre opp på, og mange av setene er slik koonsttruert at de er totalt ubrukelige for folk på mer enn 1,70 - dvs. de fleste voksne, norske menn, undertegnede inkludert.

Nei, ingen kommer til å felle en eneste tåre når SL95 endelig forsvinner neste år. De var et totalt mislykket kjøp, og nå fases de ut fortløpende etter hvert som de forfaller til vedlikehold.

Citat fra: eyolf Dato  5/08-23, 11:32Nei, ingen kommer til å felle en eneste tåre når SL95 endelig forsvinner neste år. De var et totalt mislykket kjøp, og nå fases de ut fortløpende etter hvert som de forfaller til vedlikehold.

Så må vi vel dvæle lidt ved typen, inden det er for sent:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Uidentificeret SL95 på linje 13 mod Bekkestua ved Ring 1/Henrik Ibsens gate. I baggrunden "Victoria Terrasse", der rummer Utenriksdepartementet, 21.11.2023 (ots).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL95 nr. 160 på linje 13 mod Lilleaker på Stortingsgata. Den gule bygning i baggrunden er "Athenæum", 21.11.2023 (ots).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Samme vogn ved krydset Stortingsgata/Rosenkrantz' gate, t.v. Stortinget, 21.11.2023 (ots).

..... samt runde af med én af de nye:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Uidentificeret SL18 (CAF) på linje 17 mod Sinsen-Grefsen St. ved Grensen/Kirkeristen/Kirkegata, 21.11.2023 (ots).

Eksemplarer af den gamle SL79 sås på Kjelsåslinjerne 11 og 12.

Billederne skyldes gode kollega OTS, der også fotograferede for os på messerne InnoTrans 2022 samt TRAKO 2023.

Bedste hilsener
Niels

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak