Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- DSB D826 den 14 maj 2023
DSB D826 den 14 maj 2023
Af Ishøy, Slagelse. 16/05-23, 14:11.
Seneste redigering: 16/05-23, 14:16 af Ishøy
DSB D826 ved Gørlev Station.

Mvh Poul Ishøy

DSB D826 den 14 maj 2023
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 16/05-23, 14:27.
en lille rask sommer oprydning ville ikke gøre noget dårligt. ikke kønt eller god reklame
e

DSB D826 den 14 maj 2023
Af Leif Jørgensen, Hedehusene. 16/05-23, 14:41.
Lokomotivet er omtalt i sammendraget fra et kontaktgruppemøde i Dansk Jernbane-Klub 25. marts 2023:

"Der er modtaget henvendelse om overtagelse af damplokomotiv DSB Litra D 826 til udstillingsformål. Lokomotivet har været hensat udendørs i lang tid, og kræver betydelig indsats for at blive køreklar. Det besluttes i første omgang at udbyde D 826 i DVF-regi, inden henvendelse om overtagelse undersøges nærmere."

DVF = Danske Veterantogs Fællesrepræsentation. Og nej, det fremgår ikke hvem henvendelsen stammer fra.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

DSB D826 den 14 maj 2023
Af Steff. 16/05-23, 17:34.
Kære alle

Sådanne billeder gør ondt at se på, hvadenten man er jernbaneentusiast eller ej. Kan ikke lade være med at tænke på den, med et moderne udtryk, "Shit storm" DJM fik fra alle de vidende og kloge "rigtige" jernbaneentusiaster på opbevaringsproblemet, da man kom til den konklusion, at få ryddet op i den efterhånden kæmpestore samling af rustne og rådne bunke af jernbanekøretøjer man havde stående på bl.a. CvVk.
Køretøjerne blev i sin tid for det meste "overgivet" Jernbanemuset, når materiel skulle udrangeres. Altså ofte ikke ønsket af historiske årsager. Men det skete sikkert i bedste ånd dengang. Det var let og uden problemer for Maskinafdelingen, da pladsen var der og det ikke kostede noget. Ligeledes blev mange godsvogne i samme omgang foræret/overgivet museet, da de alligevel transporterede udrangerede dele til museets samlinger. Så behøvede man ikke at sende dem retur! Og pludselig stod man i den situation, at den indendørs plads forsvandt, efterhånden som bygninger, lagre, remiser og andet blev frasolgt DSB til anden benyttelse. Og en stor del af materiellet havde alligevel ikke en museal værdi, da det fandtes andre steder og i bedre tilstand.

Hos klubberne var der dog den forskel, at det gjaldt at få samlet så meget privatbanemateriel – og noget DSB – mens tid var. Og HELDIGVIS er en stor del indgået i diverse baners veterantogsmateriel. Så var det reddet fra ophugning og kunne fortælle historien. Men ikke driftsmateriel blev henstillet normalt udendørs og flyttet/foræret rundt for kommende restaurering. Men her er det også gået op for de fleste, at det koster penge, manpower, vilje og plads, at få det gennemført. Pladsen bliver mindre, arbejdskraften svinder ind og det samme midlerne herfor. Men man gemmer stadig materiel udenfor hvor alle ved, at selv under presenning forgår også selv meget velholdt materiel efter 10 år. At starte forfra!
 
Jeg kan ikke lade være med at tænke på de skrot og rustbunker, der står rundt omkring og som, næsten lige så sikkert som amen i kirken om søndagen, aldrig kommer til at blive driftsmateriel igen.

Lidt egoistisk synes jeg det er kedeligt hvis D IV 826 forsvinder, men der er jo andre D maskiner i Danmark, så typen er som sådan repræsenteret. Men nok med større forventning glæder jeg mig til, at N tenderen, der står på Fyn, bliver oparbejdet (vi er næsten ovre i det bibelske med at genopstå) og sammenkoblet med en udenlandsk indkøbt BR 50, fordansket og sammenkoblet med Fyn tenderen, for at vise hvordan en litra N så ud! :)

Vedr. DJK kontaktudvalgsmøde:
Pas nu på med for meget "ævle bævle". Tag en beslutning og få ryddet op!!!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler.

NB: Et stort hurra til dem som p.t. giver deres viden, tid og arbejdskraft til at restaurere vogne og lokomotiver, herunder en stor godsmaskine!

DSB D826 den 14 maj 2023
Af chrislux. 16/05-23, 19:13.
Kære alle på dette forum.

Dette er mit første opslag, efter jeg i flere år har været passiv observant, til mangt og meget på disse sider.
Men opslaget fra Steff omkring en genopstanden N-maskine pirrede min skrivetrang tilstrækkeligt. En DSB N-maskine med den bevarede tender har været en personlig drøm, selvom den sikkert aldrig bliver til virkelighed. Selv om det ikke var et dansk produceret lokomotiv, synes jeg den mangler i bevarelsen af dansk jernbanehistorie. BR 50, BR 50ük, br 52 etc. har desuden spillet en kolossal rolle i europæisk historie både på godt og ondt..

En N-maskine, baseret på en indkøbt donor, vil være helt fantastisk. Men det er jo bare min holdning  :)

Med venlig hilsen

DSB D826 den 14 maj 2023
Af Niels. 16/05-23, 20:11.
Citat fra: chrislux Dato 16/05-23, 19:13opslaget fra Steff omkring en genopstanden N-maskine pirrede min skrivetrang tilstrækkeligt. En DSB N-maskine med den bevarede tender har været en personlig drøm, selvom den sikkert aldrig bliver til virkelighed. Selv om det ikke var et dansk produceret lokomotiv, synes jeg den mangler i bevarelsen af dansk jernbanehistorie. BR 50, BR 50ük, br 52 etc. har desuden spillet en kolossal rolle i europæisk historie både på godt og ondt..

En N-maskine, baseret på en indkøbt donor, vil være helt fantastisk. Men det er jo bare min holdning  :)


Ja, det kunne være spændende med sådan lidt "Jurassic Park", hvor man genskabte fordums tiders stolte maskiner.
En N-maskine kunne være flot at se igen, men jeg har sommetider tænkt på, at hvis man skulle sætte sådant et projekt på skinner, så var det måske mere nærliggende at genskabe et dansk produceret lokomotiv, som ikke længere findes - f.eks en MY 120X.
Sådan et (eller rettere tre) projekter er der en flok gale englændere, der er kommet ret langt med. Det er fascinerende at følge, hvordan de er lykkedes med at genskabe - og ikke mindst forbedre - en Peppercorn class A1 pacific maskine, under navnet Tornado, samt de to yderligere projekter, de har i gang.
De har godt nok været meget professionelle i deres tilgang til det tekniske, og ikke mindst i forhold til at skaffe de 3.000.000 engelske Pund, det har kostet at konstruere et nyt damplokomotiv helt fra grunden.
Så hvis der er nogle lige så gale mennesker her i DK, som kan skaffe de nødvendige midler og den relevante frivillige (og lønnede!) arbejdskraft, så er det jo bare med at komme i gang.

Venlige hilsner

Niels H

DSB D826 den 14 maj 2023
Af chrislux. 16/05-23, 20:39.
Det er meget interessant at følge de forskellige "genoplivelses-projekter" Især de britiske A1 og P2 projekter, imponerende flotte maskiner. Det virker dog også til at man i UK også har en helt anden folkelig forståelse for bevaring af jernbanehistorie, og ikke mindst muligheden for fortsat at kunne køre med materiellet på "mainlines".
Desuden er T1 Duplex projektet i USA spændende at følge.
MVH
Christian

DSB D826 den 14 maj 2023
Af TogNørd. 25/05-23, 05:21.
jeg tror vi er mange der har en drøm om at se en N maskine men jeg syntes nu også der er mange andre projekter der står lidt højere på min liste jeg kunne selv godt tænke mig at se en E, R og H maskine blive genoplivet (H maskinen er de jo heldigvis godt igang med) men alle højest står nok at få lagt skinner i vognhal 2 i Marslev så vi kan få det meste under tag ellers kan man jo også håbe at danmarks jernbane museum får gang i lidt flere lokomotiver når deres kæmpe kompleks i Marslev er færdigt (selv om jeg dog godt kan komme til at tvivle) :-)


Gå op Sider:[1]
Svenska-lok
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak