Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Green Cargo lejer Vectron til Scandinaviens korridoren!
On 17 May 2023 Alpha Trains announced that it will lease brand-new Vectron AC locomotives to Green Cargo, the biggest freight operator in Sweden. Both companies  signed a long-term lease agreement for five locomotives for the Scandinavian corridor. These Vectrons are new to the market and Green Cargo is one of the first lessees. The 200 km/h locomotives are homologated for operation in Germany, Austria, Denmark, Sweden, and Norway.

https://www.railvolution.net/news/2444

JH

Green Cargo lejer Vectron til Scandinaviens korridoren!
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/05-23, 14:44.
Og med både 1 800 mm og 1 950 mm strømaftager, så vidt jeg husker.


mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 17/05-23, 14:44Og med både 1 800 mm og 1 950 mm strømaftager, så vidt jeg husker.



Det stemmer, 1800 mm for Norge.

Green Cargo lejer Vectron til Scandinaviens korridoren!
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/06-23, 21:53.
Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato  1/06-23, 16:16
Citat fra: Per Holm Dato 17/05-23, 14:44Og med både 1 800 mm og 1 950 mm strømaftager, så vidt jeg husker.



Det stemmer, 1800 mm for Norge.


1800 mm for nord for Hamar. https://networkstatement.banenor.no/doku.php?id=vedlegg:elektrifiserte_linjer

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  1/06-23, 21:53
Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato  1/06-23, 16:16
Citat fra: Per Holm Dato 17/05-23, 14:44Og med både 1 800 mm og 1 950 mm strømaftager, så vidt jeg husker.



Det stemmer, 1800 mm for Norge.


1800 mm for nord for Hamar. https://networkstatement.banenor.no/doku.php?id=vedlegg:elektrifiserte_linjer

Sikkert. Jeg ved bare at når man vælger Norge i kørespændingsvalg, så vælger lokomotivet altid strømaftager 2. Hvordan det er planen det skal effektueres i virkeligheden, finder man nok ud af når det bliver aktuelt for B18 at køre i Norge.

Når man siger Norge, 1800 mm, gælder det ikke også for Schweiz, de har også mindre strømaftager?

Citat fra: Bent Jensen Dato  2/06-23, 17:25Når man siger Norge, 1800 mm, gælder det ikke også for Schweiz, de har også mindre strømaftager?

Endnu mindre, kun 1450 mm. Luxembourg og dele af Frankrig bruger også den bredde.

Green Cargo lejer Vectron til Scandinaviens korridoren!
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/06-23, 20:30.
Seneste redigering: 2/06-23, 20:35 af Per Holm
Citat fra: Bent Jensen Dato  2/06-23, 17:25Når man siger Norge, 1800 mm, gælder det ikke også for Schweiz, de har også mindre strømaftager?


Temmelig omfattende spørgsmål men der er en fin artikel her som fortæller mangt og meget (på 15 sprog som dog ikke er ens) https://de.wikipedia.org/wiki/Stromabnehmer

Fremtiden (TSI ENER) synes at være Eurowippe på 1 600 mm fælles for AC og DC.

For at det ikke skal blive for nemt er slepekullet på en 1 800 mm strømaftager faktisk bredere end slepekullet på en 1 950 mm strømaftager hvilket giver en logisk forklaring på det som ikke forekommer logisk.  ;)

PS. Ole Aaboe Jørgensen fra Siemens Mobility udtalte at bjergene faktisk kom først som forklaring på at "man" ikke bare finder en fælles standard med det vuns.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  2/06-23, 20:30https://de.wikipedia.org/wiki/Stromabnehmer

Fremtiden (TSI ENER) synes at være Eurowippe på 1 600 mm fælles for AC og DC.

Ja, tør man håbe at alle de danske ny-elektrificerede strækninger bliver bygget så de er Eurowippe-kompatible? Det ville da være endnu en ting der ville gøre det nemmere at leje/låne/købe materiel til brug på de danske skinner.

Green Cargo lejer Vectron til Scandinaviens korridoren!
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/06-23, 21:09.
Seneste redigering: 2/06-23, 21:14 af Per Holm
Citat fra: bjergged Dato  2/06-23, 20:39
Citat fra: Per Holm Dato  2/06-23, 20:30https://de.wikipedia.org/wiki/Stromabnehmer

Fremtiden (TSI ENER) synes at være Eurowippe på 1 600 mm fælles for AC og DC.

Ja, tør man håbe at alle de danske ny-elektrificerede strækninger bliver bygget så de er Eurowippe-kompatible? Det ville da være endnu en ting der ville gøre det nemmere at leje/låne/købe materiel til brug på de danske skinner.


Fra 2015-01-01 skulle ny- og udbygningsstrækninger udføres så de vil være kompatible med 1 600 mm vipper (med isolerede horn).

CitatNeu- und Ausbaustrecken in Europa, die nach dem 1. Januar 2015 gebaut wurden und werden, müssen für Stromabnehmer mit 1900 mm oder 1600 mm mit isolierten Hörnern befahrbar sein, bei Strecken, die mit mehr als 250 km/h befahrbar sind, müssen für beide Stromabnehmerarten geeignet sein.

Men det er næsten det mindste problem: Siemens Mobility designede deres Vectron for egen regning og satte plads af på taget til rigeligt med strømaftagere. Husker ikke udenad om det er 4 eller 5 strømaftagere der er plads til, men det skulle i hvert fald række et godt stykke vej.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hvis mine øjne ikke bedrager mig, er der her til aften kommet et Vectron-lokomotiv i Green Cargo-design til Padborg.
Det er måske den første Vectron der er blevet/bliver "leveret" i Green Cargo-farver?

Hilsen Mikkel

Citat fra: Per Holm Dato  2/06-23, 21:09Husker ikke udenad om det er 4 eller 5 strømaftagere der er plads til, men det skulle i hvert fald række et godt stykke vej.

Det er vist normalt at moderne el-lokomotiver er designet med mulighed for i alt 4 strømaftagere placeret som 2 par. Det betyder ikke at der altid er monteret 4, men at muligheden foreligger.

De 4  kan være forskellige, hvis det er nødvendigt...
 

Eskild

Citat fra: Mikkelhk Dato 18/11-23, 20:36Hvis mine øjne ikke bedrager mig, er der her til aften kommet et Vectron-lokomotiv i Green Cargo-design til Padborg.
Det er måske den første Vectron der er blevet/bliver "leveret" i Green Cargo-farver?


Der har i en længere periode været to Green Cargo Alpha Trains-Vectroner på Malmö Godsbangård, men tidligere på ugen da jeg kørte forbi var der dog tre "hjemme". Jeg ved dog ikke om der er leveret 3 eller om yderligere en eller flere var ude at køre eller gemte sig et andet sted.

Derudover har jeg også set billeder af D-AKIEM 91 80 6193 482-7 i Tyskland, så noget kunne tyde på at Akiem også snart at klar til at tage hul på leveringen af deres del af B18-Vectronerne til Green Cargo.

Green Cargo lejer Vectron til Scandinaviens korridoren!
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/11-23, 21:13.
Seneste redigering: 18/11-23, 21:17 af Per Holm

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Er der nogen som ved hvem der leaser Railpool's B18'ere - det kunne ligne i det mindste 5 stk derfra også:
Siemens 23429

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak