Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Et lille billedegæt på en overkørsel på en skovvej
Jeg tog dette billede i december 2021, hvor 2 IC3 passere denne overkørsel.

Men start ikke med at sætte sted på. Men skriv i første omgang om de spor, som kan ses og som kan bruges til at finde stedet, selvom man ikke selv har været der.

Mvh
Steen

Ups - jeg fik ikke billedet med.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Ja, det er en strækning med køreledning. Overkørslen ved en grusvej er dækket med både lyssignaler og bomme. Vejen er smal, for man skal holde tilbage for modkørende færdsel. Der er nok ikke megen vejtrafik.

Køreledningsmasten rager godt op. Måske er det en ledetråd til strækningen?

Mvh.
Lars

Man kan også se bagsiden af et ETCS-stopmærke til venstre for overkørslen. Hvis stedet er det sted, som jeg tror det er, er ERTMS taget i brug for et godt stykke tid siden.

Køreledningerne er helt bestemt et spor, for de er af den nye type med 2x25 kV. Den øverste ledning er en ekstra leder - bemærk isolatorerne på begge sider af masten.

At det er tale om elektrificering og enkeltspor reducerer i selv valgmulighederne til Køge - Næstved, Tinglev - Sønderborg og Tinglev - Padborg. Men Sønderborgbanen trafikeres jo primært af IR4. IC3 bruges så til gengæld på Køge - Næstved, hvor elektrificeringen og indførelsen af ERTMS på Køge - Næstved jo har tiltrukket flere fotografer de senere år. Her kan luftfotos på Google Map så bruges til at lede efter et sted, der passer med bevoksningen på billedet og Google Streetview til at se teknikskabet med tilhørende graffiti. Hvilket giver:

Overkørsel 156, 1,2 km nordøst for Haslev Station.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Citat fra: Leif Jørgensen Dato 17/05-23, 21:14Overkørsel 156, 1,2 km nordøst for Haslev Station.
Netop. De synlige spor er netop ETCS-stopmærke og køreledninger med 2x25 kV. På strækningen er der pt. kun 3 overkørsler, så en strækningsoversigt kunne også have fundet overkørslen. Jeg regnede også med det sted let kunne findes. Dog IC3 kan også findes på alle de andre strækninger med enkeltspor med køreledninger.

Mvh
Steen

Citat fra: steenth Dato 17/05-23, 17:18Jeg tog dette billede i december 2021, hvor 2 IC3 passere denne overkørsel.

Men start ikke med at sætte sted på. Men skriv i første omgang om de spor, som kan ses og som kan bruges til at finde stedet, selvom man ikke selv har været der.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

På en bane, jeg "havde fingrene i", måtte vi også "æde" sikring af en overkørsel for en sådan type grusvej, som vi ellers jagtede for nedlæggelse, men fordi den lå midt i et skovdistrikt måtte forblive.

I samme kommune, som "din", og oven i købet under selvsamme skovdistrikt.

M.v.h.
Niels

Men bemærk lige overkørslens bomarm. - Her vi set det andre steder!

I anlægsbeskrivelsen stod: "Km 73,25 Overkørsel 156, banens krydsning af skovvej nord for Haslev. Denne sikres til passage i niveau ved udbygning til helbomanlæg svarende til fremtidige krav til sikkerheden."

Er det ikke en "halvbom", der er lang nok til at være "helbom" over en smal vej?

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak