Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- AM 1473 ved Skalbjerg på Fyn (+2 billeder)
Ved besøget bemærkede jeg, at signalet er slukket når signalet ikke bruges (so to speak), hvad er rationalet bag det ?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Signal ved AM 1473. 19. maj 2023 (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Signal ved AM 1473. 19. maj 2023 (tdr)
 

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

AM 1473 ved Skalbjerg på Fyn (+2 billeder)
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 21/05-23, 23:42.
Er det ikke bare mørkegrønt?

Citat fra: T. Rithmester Dato 21/05-23, 23:25Ved besøget bemærkede jeg, at signalet er slukket når signalet ikke bruges (so to speak), hvad er rationalet bag det ?

Lavere strømforbrug og længere levetid på pærernes glødetråde. Bemærk at de ikke slukker helt, men stadig lyser svagt.

Jeg ved ikke hvornår, men på et tidspunkt gik man over til at bygge signaler, så de altid kører for fuld blus. Mellem Høje Taastrup og Roskilde fx er der altid lys i signalerne.

Citat fra: RasmusD Dato 22/05-23, 02:39
Citat fra: T. Rithmester Dato 21/05-23, 23:25Ved besøget bemærkede jeg, at signalet er slukket når signalet ikke bruges (so to speak), hvad er rationalet bag det ?

Lavere strømforbrug og længere levetid på pærernes glødetråde. Bemærk at de ikke slukker helt, men stadig lyser svagt.

Jeg ved ikke hvornår, men på et tidspunkt gik man over til at bygge signaler, så de altid kører for fuld blus. Mellem Høje Taastrup og Roskilde fx er der altid lys i signalerne.
Jeg hørte en gang at der altid var lys i signalerne, fordi der var opstillet ens signaler langs højre og venstre spor

Eskild

Citat fra: T. Rithmester Dato 21/05-23, 23:25Ved besøget bemærkede jeg, at signalet er slukket når signalet ikke bruges (so to speak), hvad er rationalet bag det ?


Emnet har bl. a. været behandlet her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=114183.

/ Jan

Citat fra: T. Rithmester Dato 21/05-23, 23:25Ved besøget bemærkede jeg, at signalet er slukket når signalet ikke bruges (so to speak), hvad er rationalet bag det ?

..
Signal ved AM 1473. 19. maj 2023 (tdr)

..
Signal ved AM 1473. 19. maj 2023 (tdr)
 

Normalt med mellemblokke, vil signalet (næsten) slukke, hvis der ikke er et tog i blokken op til signalet.

Ved vekselspor, er der altid lys, for at undgå forveksling ved kørsel i samme retning i andre (hoved)spor.

Citat fra: RasmusD Dato 22/05-23, 02:39
Citat fra: T. Rithmester Dato 21/05-23, 23:25Ved besøget bemærkede jeg, at signalet er slukket når signalet ikke bruges (so to speak), hvad er rationalet bag det ?

Lavere strømforbrug og længere levetid på pærernes glødetråde. Bemærk at de ikke slukker helt, men stadig lyser svagt.


Tak for dit svar, tænkte nok vi ovre i den afdeling.

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Gå op Sider:[1]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak