Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Vogterhus #?? på Nordbanen/Lille Nord
Vogterhus #?? på Nordbanen/Lille Nord
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 22/05-23, 21:34.
Jeg havde et ærinde på Flynderupgård ved Espergærde og da jeg holdt og skulle dreje ned ad Agnetevej opdagede jeg det fineste lille forholdsvis umolestrerede vogterhus ovre på den anden side af banen.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogterhuset til ventre og overskæringen til højre. Normalt er der en sluse for gående og de to led for kørende er lukket. Ledene ser ud til at være nyere udgaver af de "originale" DSB led.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogterhuset fra banesiden.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogterhuset fra havesiden set fra vejen.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Overskæringen set fra den anden side.

Vejen har oprindeligt været indkørslen til Flynderupård fra Kongevejen, men ved anlæggelsen af Agnetevej skiftede Flynderupgård adresse og nu er den tidligere indkørsel en smutvej for cyklister og gående.
Her et oversigtsbillede med Flynderupgård nederst, Agnetevej og vogterhuset og øverst Helsingørmotorvejens afslutning over i Kongevejen, hvor indkørslen (og adressen) oprindelig var.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Nu er spørgsmålet hvilket vogterhusnummer og overkørselsnummer vi har her. Jeg HAR været igang med onkel Google og kigget lidt i jernbanearkivalier og ditto -kilder uden at finde at længdesnit af Lillenord. Og de jernbanebøger jeg har bl.a. om Nordbanen er pakket væk i forbindelse med flytning.

Vogterhuset har nummer 24a, overkørslen 128.

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Vogterhus #24a på Nordbanen/Lille Nord
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 22/05-23, 21:46.
Det var hurtigt. Tak.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 22/05-23, 21:46Det var hurtigt. Tak.

Velbekomme  :)
Jeg baksede selv med nummeret tidligere, Thomas Boberg Nielsen kom med løsningen ;D
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=44088

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Citat fra: T. Rithmester Dato 22/05-23, 21:38Vogterhuset har nummer 24a, overkørslen 128.
4 minutters svartid. det er kraftedeme i orden.


Vogterhus #?? på Nordbanen/Lille Nord
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 23/05-23, 01:21.
Citat fra: T. Rithmester Dato 22/05-23, 21:51
Citat fra: Michael Deichmann Dato 22/05-23, 21:46Det var hurtigt. Tak.

Velbekomme  :)
Jeg baksede selv med nummeret tidligere, Thomas Boberg Nielsen kom med løsningen ;D
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=44088
Tanken strejfede mig at der måtte næsten være nogen der havde fotograferet det hus før, for det ligger så fint lige der og forholdsvis "originalt" sådan at forstå "Ingen tilbygninger", men vinduerne er skiftet ud.
Og så er det vokset noget til i de 5 år der er gået siden du var forbi.

4 minutter det er nok ikke en der arbejder i Trafikstyrelsen. Nå spøg til side, men ikke kønt at en bygning står og forfalder og det så uanset om det er i Udkantsdanmark eller storbyen, nu det lang tid siden jeg har været forbi Glostrup men der var i mange år et pakhus der så herrens us. Undskyld jeg kom lidt langt væk fra de viste billeder. Med venlig hilsen
Bent Jensen

Citat fra: Michael Deichmann Dato 23/05-23, 01:21
Citat fra: T. Rithmester Dato 22/05-23, 21:51
Citat fra: Michael Deichmann Dato 22/05-23, 21:46Det var hurtigt. Tak.

Velbekomme  :)
Jeg baksede selv med nummeret tidligere, Thomas Boberg Nielsen kom med løsningen ;D
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=44088
Tanken strejfede mig at der måtte næsten være nogen der havde fotograferet det hus før, for det ligger så fint lige der og forholdsvis "originalt" sådan at forstå "Ingen tilbygninger", men vinduerne er skiftet ud.
Og så er det vokset noget til i de 5 år der er gået siden du var forbi.


5 år er lang tid når det gælder vegetation.
Holdes det ikke i ave, ja så eksploderer det.
Men trods alt godt at se, at vogterhuset stadigvæk er der, og stadigvæk fremtræder ret uspoleret  :)

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Vogterhus #?? på Nordbanen/Lille Nord
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 23/05-23, 19:03.
Citat fra: Bent Jensen Dato 23/05-23, 13:51Nå spøg til side, men ikke kønt at en bygning står og forfalder og det så uanset om det er i Udkantsdanmark eller storbyen....
ØØhhh, vogterhuset er beboet og så da ikke forfaldent ud? Og Espergærde er vel hverken udkantsdanmark eller storbyen? Og hvis det var huset i Glostrup det var møntet på, så gælder det vel også for det?

Jeg syntes bare at på billedet så det forfaldent ud,
Med venlig hilsen Bent Jensen

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak