Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- NødBremseOverstropning (NBO)
Gå ned Sider:[1] 2
Jeg sad i går og så Kenny's film fra hans tur til Nyborg Destilleri, hvor de kører med Nordisk Jernbaneklubs gamle norske motorvognstog. Han fortalte, at toget nok er det eneste veterantog, der må passere Storebælt, fordi det har NødBremseOverstropning (NBO). Jeg har nu følgende spørgsmål:

1.  Hvad går NBO helt konkret teknisk ud på? Jeg ved godt, at det er
    en funktion, der gør, at lokomotivføreren kan ophæve en
    nødbremse, der er trukket i passagerafdelingen, men hvad er det,
    der sidder i toget?

2.  Er det norske tog født med NBO? Jeg kunne forestille mig, at det
    måske var et krav i de norske tunneler.

3.  Ville man kunne indbygge NBO i et veterantog i dag og få det
    godkendt? Jeg tænker f.eks. på MY veterantogs B-vogne. Og jeg
    ved, at DJMs Mz 1401 har NBO, og DSB indbyggede det jo i deres
    BN-vogne tilbage i 90'erne.


NødBremseOverstropning (NBO)
Af 1993matias, Kh. 24/05-23, 09:49.
Nødbremseoverstropning (NBO) går ud på, at man kan annullere en nødbremse, så at sige, så man kan køre ud af tunnellen. En slags meget lavpraktisk NBO er at have personale stående ved hvert eneste nødbremsetræk, mens toget kører gennem tunnellen

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Der er mange måder at implementere en nødbremse på, men typisk sidder der en ventil på bremseledningen i den pågældende vogn, som åbner når der trækkes i nødbremsehåndtaget. Så fiser trykluften ud af bremseledningen, hvilket aktiverer alle togets bremser, og toget standser.

Med NBO sidder der typisk en anordning, der gør at førnævnte ventil kan lukkes elektronisk ved ordre fra lokomotivføreren. Eller sagt på mere jævnt dansk, der lyder en alarm i førerrummet når der trækkes i nødbremsen, og lokomotivføreren reagerer ved at trykke på en knap eller skubber til et håndtag. Derved lukker "hullet" i bremseledningen, som nødbremsen havde lavet, og toget kan køre videre (forhåbentligt inden det når at stoppe helt - en nødbremsning går ret hurtigt)

NødBremseOverstropning (NBO)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/05-23, 11:43.
Seneste redigering: 24/05-23, 11:47 af Per Holm
Strækningsoversigt ETCS indeholder "Signatur for område, hvor der ikke må standses" medens Strækningsoversigt S-banen ikke har tilsvarende.

Har S-tog ikke nødbremseoverstropning?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

NødBremseOverstropning (NBO)
Af esni. 24/05-23, 11:45.
Citat fra: RasmusD Dato 24/05-23, 11:00Der er mange måder at implementere en nødbremse på, men typisk sidder der en ventil på bremseledningen i den pågældende vogn, som åbner når der trækkes i nødbremsehåndtaget. Så fiser trykluften ud af bremseledningen, hvilket aktiverer alle togets bremser, og toget standser.

Med NBO sidder der typisk en anordning, der gør at førnævnte ventil kan lukkes elektronisk ved ordre fra lokomotivføreren. Eller sagt på mere jævnt dansk, der lyder en alarm i førerrummet når der trækkes i nødbremsen, og lokomotivføreren reagerer ved at trykke på en knap eller skubber til et håndtag. Derved lukker "hullet" i bremseledningen, som nødbremsen havde lavet, og toget kan køre videre (forhåbentligt inden det når at stoppe helt - en nødbremsning går ret hurtigt)

At trykluften fiser ud er vist ikke en helt god beskrivelse - jeg ville sige at den bragede ud eller noget i den retning....

Eskild

Citat fra: esni Dato 24/05-23, 11:45At trykluften fiser ud er vist ikke en helt god beskrivelse - jeg ville sige at den bragede ud eller noget i den retning....

Hvorfor kommer man til at tænke på brunkål..?
(duk og væk - mod vinden  :o  )

Citat fra: Krabsen Dato 24/05-23, 12:05
Citat fra: esni Dato 24/05-23, 11:45At trykluften fiser ud er vist ikke en helt god beskrivelse - jeg ville sige at den bragede ud eller noget i den retning....

Hvorfor kommer man til at tænke på brunkål..?
(duk og væk - mod vinden  :o  )
Jeg tror du tænker på de store brunkålslejer i Østtyskland, som leverede brunkål til damplokomotiverne i DR.

Citat fra: tgsen Dato 24/05-23, 12:31
Citat fra: Krabsen Dato 24/05-23, 12:05
Citat fra: esni Dato 24/05-23, 11:45At trykluften fiser ud er vist ikke en helt god beskrivelse - jeg ville sige at den bragede ud eller noget i den retning....

Hvorfor kommer man til at tænke på brunkål..?
(duk og væk - mod vinden  :o  )
Jeg tror du tænker på de store brunkålslejer i Østtyskland, som leverede brunkål til damplokomotiverne i DR.
KÅL???

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Citat fra: Per Holm Dato 24/05-23, 11:43Strækningsoversigt ETCS indeholder "Signatur for område, hvor der ikke må standses" medens Strækningsoversigt S-banen ikke har tilsvarende.

Har S-tog ikke nødbremseoverstropning?

Nej.

Citat fra: Theis Andersen Dato 24/05-23, 12:45
Citat fra: tgsen Dato 24/05-23, 12:31
Citat fra: Krabsen Dato 24/05-23, 12:05
Citat fra: esni Dato 24/05-23, 11:45At trykluften fiser ud er vist ikke en helt god beskrivelse - jeg ville sige at den bragede ud eller noget i den retning....

Hvorfor kommer man til at tænke på brunkål..?
(duk og væk - mod vinden  :o  )
Jeg tror du tænker på de store brunkålslejer i Østtyskland, som leverede brunkål til damplokomotiverne i DR.
KÅL???
Ja, men karamelliseret. Opkaldt efter den daværende forbundskansler.

Citat fra: thomastog Dato 24/05-23, 13:12
Citat fra: Per Holm Dato 24/05-23, 11:43Strækningsoversigt ETCS indeholder "Signatur for område, hvor der ikke må standses" medens Strækningsoversigt S-banen ikke har tilsvarende.

Har S-tog ikke nødbremseoverstropning?

Nej.

S-toget har mulighed for nødbremseoverstropning af passagernødbremsning.

NødBremseOverstropning (NBO)
Af thomastog. 24/05-23, 14:14.
Seneste redigering: 24/05-23, 14:16 af thomastog
Citat fra: Basse Dato 24/05-23, 13:38
Citat fra: thomastog Dato 24/05-23, 13:12
Citat fra: Per Holm Dato 24/05-23, 11:43..

Har S-tog ikke nødbremseoverstropning?

Nej.

S-toget har mulighed for nødbremseoverstropning af passagernødbremsning.

Jamen dog...

Du er med på at nødbremsetræk på SA/SE er en del af sikkerhedssløjfen ?

Hvordan kan du flytte et tog (litra SA/SE), med brudt sikkerhedssløjfe ?

Citat fra: thomastog Dato 24/05-23, 14:14
Citat fra: Basse Dato 24/05-23, 13:38
Citat fra: thomastog Dato 24/05-23, 13:12
Citat fra: Per Holm Dato 24/05-23, 11:43..

Har S-tog ikke nødbremseoverstropning?

Nej.

S-toget har mulighed for nødbremseoverstropning af passagernødbremsning.

Jamen dog...

Du er med på at nødbremsetræk på SA/SE er en del af sikkerhedssløjfen ?

Hvordan kan du flytte et tog (litra SA/SE), med brudt sikkerhedssløjfe ?

Det er jeg med på.
Der er en knap til formålet ved betjeningsknapperne til passagernødbremsen, i førerrummet.

Citat fra: Basse Dato 24/05-23, 14:57
Citat fra: thomastog Dato 24/05-23, 14:14
Citat fra: Basse Dato 24/05-23, 13:38
Citat fra: thomastog Dato 24/05-23, 13:12
Citat fra: Per Holm Dato 24/05-23, 11:43..

Har S-tog ikke nødbremseoverstropning?

Nej.

S-toget har mulighed for nødbremseoverstropning af passagernødbremsning.

Jamen dog...

Du er med på at nødbremsetræk på SA/SE er en del af sikkerhedssløjfen ?

Hvordan kan du flytte et tog (litra SA/SE), med brudt sikkerhedssløjfe ?

Det er jeg med på.
Der er en knap til formålet ved betjeningsknapperne til passagernødbremsen, i førerrummet.

Hvilke betjeningsknapper, hvad mener du de sidder sammen med ?

Genkender du spørgsmålet "Kan man elektrisk ophæve bremsetrin 8 ?" ?

Din eneste mulighed er, at få sluttet sikkerhedskredsen igen. Indrømmet der er muligheden for at bugsere toget væk, men så er toget tømt/evakueret længe inden, så det er mere en teoretisk mulighed.

Er der trukket i passager-nødbremsen, skal den tilbagestille, for at slutte sikkerhedskredsen igen.

Citat fra: thomastog Dato 24/05-23, 17:51
Citat fra: Basse Dato 24/05-23, 14:57
Citat fra: thomastog Dato 24/05-23, 14:14
Citat fra: Basse Dato 24/05-23, 13:38
Citat fra: thomastog Dato 24/05-23, 13:12
Citat fra: Per Holm Dato 24/05-23, 11:43..

Har S-tog ikke nødbremseoverstropning?

Nej.

S-toget har mulighed for nødbremseoverstropning af passagernødbremsning.

Jamen dog...

Du er med på at nødbremsetræk på SA/SE er en del af sikkerhedssløjfen ?

Hvordan kan du flytte et tog (litra SA/SE), med brudt sikkerhedssløjfe ?

Det er jeg med på.
Der er en knap til formålet ved betjeningsknapperne til passagernødbremsen, i førerrummet.

Hvilke betjeningsknapper, hvad mener du de sidder sammen med ?

Genkender du spørgsmålet "Kan man elektrisk ophæve bremsetrin 8 ?" ?

Din eneste mulighed er, at få sluttet sikkerhedskredsen igen. Indrømmet der er muligheden for at bugsere toget væk, men så er toget tømt/evakueret længe inden, så det er mere en teoretisk mulighed.

Er der trukket i passager-nødbremsen, skal den tilbagestille, for at slutte sikkerhedskredsen igen.

På venstre driftpanel i førerrummet sidder betjeningsknapperne for passagernødbremsen. En af de knapper er en nødløseknap, som ophæver passagernødbremsningen, så længe knappen er trykket ind. Så har man mulighed for at overstroppe nødbremsen og fremføre toget. Det må betegnes som en overstropning af nødbremsen. Derfor er tilbagestillingen ikke den eneste mulighed man har.

Og ja jeg kender godt problematikken med elektrisk at løse bremsetrin 8.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak