Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- "Politisk godkendt: Fremtidens S-tog sendes i udbud"
Gå ned Sider: 1 [2]
Gode argumenter alle sammen,.men er der penge til det? Jeg er næsten sikker på at finansministeren siger kære venner glem det.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: anho Dato  4/05-23, 23:40
Citat fra: Danskjävlar Dato  4/05-23, 18:11Såvidt jeg ved ville planerne om S tog til Roskilde involvere at Hedehusene fremover udelukkende vil blive betjent med S tog. Det betyder dog at man sikkert kan sikre en rimelig stabil regionaltogsdrift hvis de fremtidige passagertog på fjernbaneskinnerne mellem Roskilde og København alle ville stoppe på Roskilde, Trekroner, Høje Taastrup, og Glostrup (såvel som enten Valby eller KBH Syd afhængigt af om det givne tog ville køre til Hovedbanegården eller Lufthavnen) og dermed give en stabil og overskuelig drift der ville komplimentere S togene.

Hm, du husker nok bedre end mig.
Men jeg tror nok man alligevel ville have et ønske om at lade nogle af de "rigtige" tog være gennemkørende i Trekroner og Glostrup.
Det interessante ved strækningen Roskilde-København er at det ikke nødvendigvis behøver at være InterCity-togene der er den hurtige forbindelse ind til København. Det tilbageværende InterCity-løb over Roskilde eksisterer jo for at forbinde Roskilde til resten af landet, og selv i dag er Kalundborg-toget hurtigere mellem Roskilde og Hovedbanegården, da det ikke standser i Valby.

Citat fra: dkat Dato  4/05-23, 21:52
Citat fra: anho Dato  4/05-23, 15:40Man kan med fuldautomatisk drift gå fra 30 til 36 tog i timen i Boulevardbanen. Så har man et tog hver 100 sekunder, mod nuværende 1 tog pr 120 sekunder. Den teoretiske grænse ligger vist på omkring 1 tog hver 85 sekunder, men det kan næppe lade sig gøre på S-banen grundet de mange forgreninger.
Det er mig uklart hvorfor man ved fuldautomatisk drift kan nedbringe togfølgetiden. Hvor er det helt præcist de tyve sekunder spares (teoretisk set)?

Det er mig bekendt noget med reaktionstiden. Fuldautomatiske tog kan ganske simpelt tillades at komme tættere på hinanden. Det gør det også nemmere at få genoprettet stabil drift hvis sammenklumpning skulle opstå.

Jeg skal ikke kunne hævde at have den præcise forklaring, men i Paris har jeg i hvert fald selv målt en togfølgetid på mellem 50 og 90 sekunder på linje 14, og jeg kan læse mig frem til at gennemsnittet er ét tog hver 85 sekunder i myldretiden. Jeg har aldrig hørt om en bemandet metro med en togfølge på mindre end 100 sekunder, omend Victoria Line og Central Line i London vist er tiltænkt at nå op og tangere denne frekvens på et tidspunkt.

Citat fra: Per Holm Dato  4/05-23, 23:23Som jeg husker sagen var der tale om togsæt af ca. 60 m længde som koblet i 3 ville fylde 180 m mod SA som koblet i 2 fylder 160 m. Da SA (og SE) er usædvanlig brede og rummer 6 rejsende i bredden skulle den øgede længde modsvare at der nu kun vil kunne sidde 5 rejsende i bredden og det samme antal rejsende dermed vil fylde mere i længden.

...det er nok også mere realistisk. Jeg ser stort set aldrig folk sidde 3 på et sæde i S-togene. Så vil de fleste hellere stå op. Hvis man gør det til 3+2 kan man måske gøre 3'er-sædet en smule bredere og dermed mere tiltrækkende at sidde 3 personer på.
Da jeg tog med S-toget for nogle år siden, da sad der næsten 3 personer på alle sæder. Især mellem Albertslund og Glostrup.

Citat fra: Bent Jensen Dato  5/05-23, 13:07Kan for i øvrigt ikke rigtig se hvad S tog til Roskilde ville gavne et regionaltog kunne godt køre hver 20 minut, samt hvid man fik ombygget Glostrup til 2 perronen med 4 spor, så tror jeg alt andet lige det ville være bedre.og måske billigere? Jeg havde anden holdning tidligere, men har taget et nyt standpunkt. Med venlig hilsen Bent Jensen

Som jeg kan se det kører der i dag allerede 10 eller 11 passagertog i timen i myldretiden, og det er en meget dårlig ide at blande 20-minuttersdrift ind i et system hvor mange andre systemer kører i halvtimesdrift, da tiderne så ikke "går op" med hinanden.

S-tog til Roskilde er ikke tiltænkt dem som rejser fra Roskilde til København H. På den rute vil man altid tage regionaltoget, som desuden stadig vil køre lige så ofte som i dag. Den primære gevinst er at de aktive byudviklingsområder i Trekroner og Hedehusene får mange flere tog. Trekroner har i dag 4 tog i timen, og vil med S-tog få 12 tog i timen (4 regionaltog og 8 s-tog). Hedehusene kommer til at gå fra kun 2 tog i timen i dag, til at have 8 s-tog i timen. Det er et enormt løft af betjeningen. Det bliver ikke kun lettere at komme fra Hedehusene til København, men også meget lettere at komme fra Hedehusene til Roskilde, hvilket er en vigtig pendlerrute. Det kan man ikke opnå med regionaltog.

Derudover vil S-tog til Roskilde også gøre det lettere at rejse til Roskilde fra de mellemliggende forstæder, såsom Tåstrup og Albertslund, uden skift undervejs - men det er nok en relativt lille gevinst i forhold til de førnævnte.

"Politisk godkendt: Fremtidens S-tog sendes i udbud"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/05-23, 15:12.
Seneste redigering: 5/05-23, 15:14 af Per Holm
Citat fra: anho Dato  5/05-23, 14:09... Det bliver ikke kun lettere at komme fra Hedehusene til København, men også meget lettere at komme fra Hedehusene til Roskilde, hvilket er en vigtig pendlerrute. Det kan man ikke opnå med regionaltog.

Derudover vil S-tog til Roskilde også gøre det lettere at rejse til Roskilde fra de mellemliggende forstæder, såsom Tåstrup og Albertslund, uden skift undervejs - men det er nok en relativt lille gevinst i forhold til de førnævnte.


For ikke at overbelaste Roskilde Midtby med motorkøretøjer og for i øvrigt at lokke pendlere længere vestfra over i togene må der i projektet nødvendigvis indgå en endestation Roskilde Vest, for eks. beliggende ved (eller hen over) strkn. 4 Køgebanen.

Med moderne kraftelektronik koster det vist ikke særlig meget i hverken plads, vægt eller økonomi at indrette nogle af de nye S-tog så de kan køre på alle de i området forekommende kørestrømsystemer.


Ps. Ved godt at det tidl. togekspeditionssted Roskilde Vest lå ved strkn. 5 men min navnebror i Roskilde har oplyst at man på de kanter pt. er blevet mere indstillede på at lægge en kommende Roskilde Vest ved strkn. 4.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: anho Dato  5/05-23, 14:09
Citat fra: Bent Jensen Dato  5/05-23, 13:07Kan for i øvrigt ikke rigtig se hvad S tog til Roskilde ville gavne et regionaltog kunne godt køre hver 20 minut, samt hvid man fik ombygget Glostrup til 2 perronen med 4 spor, så tror jeg alt andet lige det ville være bedre.og måske billigere? Jeg havde anden holdning tidligere, men har taget et nyt standpunkt. Med venlig hilsen Bent Jensen

Som jeg kan se det kører der i dag allerede 10 eller 11 passagertog i timen i myldretiden, og det er en meget dårlig ide at blande 20-minuttersdrift ind i et system hvor mange andre systemer kører i halvtimesdrift, da tiderne så ikke "går op" med hinanden.

S-tog til Roskilde er ikke tiltænkt dem som rejser fra Roskilde til København H. På den rute vil man altid tage regionaltoget, som desuden stadig vil køre lige så ofte som i dag. Den primære gevinst er at de aktive byudviklingsområder i Trekroner og Hedehusene får mange flere tog. Trekroner har i dag 4 tog i timen, og vil med S-tog få 12 tog i timen (4 regionaltog og 8 s-tog). Hedehusene kommer til at gå fra kun 2 tog i timen i dag, til at have 8 s-tog i timen. Det er et enormt løft af betjeningen. Det bliver ikke kun lettere at komme fra Hedehusene til København, men også meget lettere at komme fra Hedehusene til Roskilde, hvilket er en vigtig pendlerrute. Det kan man ikke opnå med regionaltog.

Derudover vil S-tog til Roskilde også gøre det lettere at rejse til Roskilde fra de mellemliggende forstæder, såsom Tåstrup og Albertslund, uden skift undervejs - men det er nok en relativt lille gevinst i forhold til de førnævnte.

Trekroner har 5 tog i timen i dag og Hedehusene får 4 næste år, så de er allerede godt betjent i forhold til antallet af påstigere.

Glem ikke hvor store stationer som Taastrup og Albertslund (hertil kommer eksempelvis Danshøj) faktisk er, så fjernelsen af skiftet ved rejse mellem stationer øst og vest for Høje Taastrup er bestemt ikke lille. Tjek evt. passagertal.dk

Skift har en ret stor negativ effekt, så selvom nogle herinde bliver ved med at fremfører at man jo bare kan skifte så medfører det at en del rejsende forsvinder fra kollektiv transport.

S-tog til Roskilde er helt sikkert en god idé hvis man tør nedlægge regionaltogsbetjeningen af Hedehusene og Trekroner samtidigt. Trekroner skal måske have lidt regionaltogsbetjening via Ring syd

Citat fra: Time will tell Dato  5/05-23, 17:31S-tog til Roskilde er helt sikkert en god idé hvis man tør nedlægge regionaltogsbetjeningen af Hedehusene og Trekroner samtidigt. Trekroner skal måske have lidt regionaltogsbetjening via Ring syd

Jeg kender ikke de præcise passagertal for Trekroner, men det virker som hul i hovedet at fjerne regionaltogsbetjening. Der ligger to store uddannelsesinstitutioner, RUC og Absalon, der begge trækker pendlere fra både København og det øvrige Sjælland.

Seneste tal jeg lige kunne google frem er fra 2019, og siger at cirka 50% af de rejsende til Trekroner kommer fra København, så for dem ville S-tog være en markant forringelse.

Citat fra: RasmusD Dato  5/05-23, 19:22
Citat fra: Time will tell Dato  5/05-23, 17:31S-tog til Roskilde er helt sikkert en god idé hvis man tør nedlægge regionaltogsbetjeningen af Hedehusene og Trekroner samtidigt. Trekroner skal måske have lidt regionaltogsbetjening via Ring syd

Jeg kender ikke de præcise passagertal for Trekroner, men det virker som hul i hovedet at fjerne regionaltogsbetjening. Der ligger to store uddannelsesinstitutioner, RUC og Absalon, der begge trækker pendlere fra både København og det øvrige Sjælland.

Seneste tal jeg lige kunne google frem er fra 2019, og siger at cirka 50% af de rejsende til Trekroner kommer fra København, så for dem ville S-tog være en markant forringelse.

Passagertal.dk

Okay Niels det kan jeg godt se tak du nævnte det det havde jeg ikke lige i tankerne, jeg vil hellere pendle i regionen tog til og fra Roskilde
Med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: anho Dato  4/05-23, 23:40...det er nok også mere realistisk. Jeg ser stort set aldrig folk sidde 3 på et sæde i S-togene. Så vil de fleste hellere stå op. Hvis man gør det til 3+2 kan man måske gøre 3'er-sædet en smule bredere og dermed mere tiltrækkende at sidde 3 personer på.

Hm, du kører ikke med S-tog i myldretiden kan jeg forstå. 3+3 bruges i den grad når togene er fyldte.
Men en mere konventionel 3+2 ville da være rart, det lille rundede sæde er ikke specielt komfortabelt, og man skubber lidt til de andre siddende så de benyttes ikke udenfor myldretiden. Det ville 5-sæders rækkerne nok blive i sådan et godt fyldt ikke-myldretidstog.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato 22/05-23, 18:29Hm, du kører ikke med S-tog i myldretiden kan jeg forstå. 3+3 bruges i den grad når togene er fyldte.
Men en mere konventionel 3+2 ville da være rart, det lille rundede sæde er ikke specielt komfortabelt, og man skubber lidt til de andre siddende så de benyttes ikke udenfor myldretiden. Det ville 5-sæders rækkerne nok blive i sådan et godt fyldt ikke-myldretidstog.

Jeg vil mene at 7:20 godt kan betegnes som værende i myldretiden. Den tid på dagen ser jeg ofte folk der står op, selvom der er bænke med kun 2 passagerer på. Men måske har det noget at gøre med at jeg pendler på Nordbanen, hvor folk er for fine til at sidde 3 på én bænk, og derfor hellere vil stå op?

Selvfølgelig er der også nogle sæder der sidder 3 passagerer på, men i min erfaring ser jeg stående passagerer oftere end jeg ser 3 sidde på en bænk.

Gå op Sider: 1 [2]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak