Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Uppsala-Faringe i lørdags
Uppsala-Faringe i lørdags
Af Ottoemil. 5/06-23, 22:17.
Seneste redigering: 5/06-23, 22:23 af Ottoemil
God aften i forummet

I forbindelse med en forlænget weekendtur til Stockholm havde jeg i lørdags lejlighed til at besøge museumsbanen Uppsala-Länna Järnväg, som kører på den 33 km lange strækning Uppsala Ö-Länna-Faringe.
Mere om banen kan findes her: https://lennakatten.se/
Sporvidden er 891 mm, og banen er en rest af det engang store net af 891 mm-baner i Roslagen og Uppland. Da der var flest baner, omfattede nettet 326 km bane fra Lövstabruk i nord til Stockholm i syd. Med udgangen af 1966 nedlagdes persontrafikken på strækningen Uppsala-Faringe-Rimbo, og i 1977 forsvandt også godstrafikken mellem Uppsala og Hallstavik via Faringe-Rimbo, fordi der åbnedes en ny normalsporet bane mellem Hargshamn til Hallstavik, og strækningen Dannemora-Hargshamn var ombygget fra 891 mm til normalspor i 1970. Museumstrafikken mellem Uppsala Ö og Faringe blev påbegyndt i 1974. Den sydligste del af 891 mm nettet i Roslagen er derimod mere livskraftig: Roslagsbanan kører intens persontrafik mellem Stockholm Ö og Kårsta, med sidelinier til Näsbypark og Österskär. Disse strækninger er elektrificerede og delvis dobbeltsporede. Mere om Roslagsbanernes historie kan findes her: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholm%E2%80%93Roslagens_J%C3%A4rnv%C3%A4gar
Museumsbanen har egen banegård, Uppsala Ö, som er beliggende lige ved siden af Uppsala C, så banen er let at komme til med tog! Stationen Uppsala Ö er ret ny, beliggende i et område med moderne betonhuse, men stationsbygningen er holdt i funkisstil.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Toget fra Faringe ankommer til Uppsala Ö.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
Toget blev trukket af Byvalla-Långhyttån Järnväg lokomotiv nr. 5 THOR (1D0-t2), bygget af Falun i 1909, og i drift hos BLJ indtil 1964.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I Marielund var der omstigning til skinnebustog videre til Faringe. Damptoget returnerede til Uppsala. Skinnebustoget bestod af motorvogn YBO5p 809 (Hilding Carlsson 1953) og styrevogn UBFo3yp 2109 (Hilding Carlsson 1956)


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Skinnebustoget er ankommet til Faringe. Her er banens remiser og værksteder beliggende.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Skinnebustoget til Uppsala Ö er klar til afgang fra Almunge. Forrest UBFo3yp 2109.



Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Damptoget til Faringe ankommer til Almunge. Lokomotivet BLJ 5, THOR, boggievognene NKlJ (Norrmark-Klarälvens Järväg) C 22 (Arlöv 1916), SRJ (Stockholm-Roslagens Järnväg) Co 70 (ASEA 1916), SRJ Co 89 (ASEA 1936), den åbne sommervogn SRJ NoC 198 (Atlas 1897), og den toakslede pakvogn SRJ F 231 (Kalmar 1944).


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Et tog trukket af diesellokomotivet SRJ Z6 nr. 3, bygget af ASJF i 1954, er ankommet til Marielund, og skinnebustoget holder klar til afgang mod Uppsala Ö.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Dagens sidste tog er klar til afgang fra Uppsala Ö.

På turen besøgte jeg også den 'moderne' Roslagsbane på Stockholm Ö, Nockebybanen, Tvärbanan, Spårväg City og museumssporvejen Djurgårdslinjen og T-banen - men det vil jeg muligvis vende tilbage til.

v.h.
Ottoemil

Citat fra: Ottoemil Dato  5/06-23, 22:17På turen besøgte jeg også den 'moderne' Roslagsbane på Stockholm Ö, Nockebybanen, Tvärbanan, Spårväg City og museumssporvejen Djurgårdslinjen og T-banen - men det vil jeg muligvis vende tilbage til.

Hej Ottoemil,

Mange tak for gode billeder fra Uppsala-Länna Järnväg, Du må meget gerne vise fotos fra Stockholm; det skulle ikke undre mig, om du også har fotograferet Roslagsbanans X15p tog fra Stadler ;) .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Roslagsbanan, X10p togsæt ved klargøringshallen på Stockholm Ö, 04.06.2003 (nm).

Bedste hilsener
Niels



Uppsala-Faringe i lørdags
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 6/06-23, 20:46.
Seneste redigering: 7/06-23, 23:54 af Tommy Nilsson
Tak for turen. Her er mine billeder fra 2021.

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Uppsala-Faringe i lørdags
Af Ottoemil. 6/06-23, 22:11.
Hej Niels

Desværre så jeg ikke noget til X15p, men i en ny tråd viser jeg et par billeder fra Stockholm Ö og Roslags Näsby.

v.h.
Ottoemil

Citat fra: Ottoemil Dato  6/06-23, 22:11Desværre så jeg ikke noget til X15p .....

Nej, jeg har netop "hørt i min øresnegl", at de ikke er indsat i regulær trafik endnu.


SL - Roslagsbanan X15p (grafik: Stadler).

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  7/06-23, 21:40
Citat fra: Ottoemil Dato  6/06-23, 22:11Desværre så jeg ikke noget til X15p .....
Nej, jeg har netop "hørt i min øresnegl", at de ikke er indsat i regulær trafik endnu.

Men nu sker der noget: https://www.mitti.se/nyheter/nu-kommer-nya-vagnarna-6.3.182516.3262476c98 .

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak