Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Roslagsbanan i Stockholm Ö og Roslags Näsby i fredags
Godaften i forummet

Som opfølgning på mine billeder fra museumsbanen Uppsala-Faringe kommer her lidt fra den 'moderne' Roslagsbane, mest fra Stockholm Östra.

I dag har jeg læst i juni-nummeret af Strassenbahn-Magazin, at det er besluttet, at Roslagsbanen skal føres i tunnel til Odenplan (hvor der er T-banestation og Pendeltågstation) og videre til en ny endestation ved T-centralen. Så vidt jeg kunne forstå, skal denne nye (underjordiske) bane udgå fra den eksisterende bane omkring  Albano, syd for stationen Universitetet. Arbejdet skal påbegyndes i 2026. Når den nye bane tages i brug, skal den nuværende endestation Stockholm Östra nedlægges. I samme blad er et foto af Roslagsbanens nye X15-tog, som jeg desværre ikke så noget til.
Her følger nogle fotos fra Stockholm Ö en let skyet aften d. 2.6.2023:


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tog til Näsbypark holder klar til afgang i spor 5. Her om aftenen bestod alle tog af tre vogne: Motorvogn litra X10p (her nr. 206) + mellemvogn med lavt gulv omkring midterdøren, litra UBp + styrevogn litra UBxp. I dagtid køres også med 6-vognstog bestående af to sammenkoblede trevognstog. Vognene af disse typer er bygget i perioden 1988-1995.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tog fra Näsbypark ankommer.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tog til Österskär, Åkersberga og Kårsta holder klar til afgang.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af motorvogn X10p 222.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Siden mit sidste besøg i området i 2017 er stationen i Roslags Näsby (hvor sidebanen til Österskär grener fra 'hovedlinien' Stockholm Ö-Kårsta) blevet totalt ombygget, og området omkring den er blevet bebygget med moderne betonhuse.

I 'herreværelset' har jeg for 10 år siden vist billeder fra tidligere besøg på Roslagsbanan: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=entry&id=8778

v.h.
Ottoemil

Billederne bliver ikke vist ...

Citat fra: SOPIX Dato  6/06-23, 22:10Billederne bliver ikke vist ...
Vent 15-20 minutter efter indlægget er oprettet, så kan billederne ses (hvilket de kan nu). Det er en generel fejl på det nye forum.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Ottoemil Dato  6/06-23, 22:07I dag har jeg læst i juni-nummeret af Strassenbahn-Magazin, at det er besluttet, at Roslagsbanen skal føres i tunnel til Odenplan (hvor der er T-banestation og Pendeltågstation) og videre til en ny endestation ved T-centralen. Så vidt jeg kunne forstå, skal denne nye (underjordiske) bane udgå fra den eksisterende bane omkring  Albano, syd for stationen Universitetet. Arbejdet skal påbegyndes i 2026. Når den nye bane tages i brug, skal den nuværende endestation Stockholm Östra nedlægges. I samme blad er et foto af Roslagsbanens nye X15-tog, som jeg desværre ikke så noget til.

Hej Ottoemil,

Tak for turen. Herligt, at indføringen til T-centralen nu er besluttet. Det er så ikke første gang, at Roslagsbanen kommer tættere på Stockholms Centrum, idet Djursholmslinjen i perioden 1895–1960 fortsatte fra Stockholm Östra ("Spår 7") og videre i gadeplan 1,2 km til en endestation på Engelbrektsplan ved parken Humlegården, hvor der var omløbsspor. Undervejs krydsedes sporvejens dobbeltspor på den trafikerede Valhallavägen, hvilket i tidens løb gav visse såvel trafikale som sikringstekniske udfordringer.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Roslagsbanan, (Djursholmsbanan). Ändhållplats i Engelbrektsgatan vid Humlegården. Foto: Ulf Lövenstierne.
Spårvägsmuseet - id: 2190-405. Creative Commons Attribution NonCommercial 3.0 Unported License.


Fotografen har ryggen mod Stockholm Östra. Er tidligere omtalt i mit indlæg "Roslagsbanan 2003" i Jernbanehistorisk Forum.
Mere fra Roslagsbanan i "det gamle forum-1".

Bedste hilsener
Niels

Citat fra: Mikkelhk Dato  6/06-23, 22:20
Citat fra: SOPIX Dato  6/06-23, 22:10Billederne bliver ikke vist ...
Vent 15-20 minutter efter indlægget er oprettet, så kan billederne ses (hvilket de kan nu). Det er en generel fejl på det nye forum.

Det anede jeg ikke. De er der nu. Tak. :-)

Citat fra: Ottoemil Dato  6/06-23, 22:07I dag har jeg læst i juni-nummeret af Strassenbahn-Magazin, at det er besluttet, at Roslagsbanen skal føres i tunnel til Odenplan (hvor der er T-banestation og Pendeltågstation) og videre til en ny endestation ved T-centralen. Så vidt jeg kunne forstå, skal denne nye (underjordiske) bane udgå fra den eksisterende bane omkring  Albano, syd for stationen Universitetet. Arbejdet skal påbegyndes i 2026. Når den nye bane tages i brug, skal den nuværende endestation Stockholm Östra nedlægges. I samme blad er et foto af Roslagsbanens nye X15-tog, som jeg desværre ikke så noget til.

Det dyre tunnelbyggeri fra Stockholm Östra til Odenplan, der skal føre Roslagsbanan de 2-3 km ind til centrum, og som er planlagt igangsat 2026, er ikke banens eneste udfordring.

Her og nu kniber det med at få de nye X15p Stadler-tog sat i drift; de sluger noget mere strøm end det gamle X10p-materiel, som i øvrigt han nået sin levealder og plages af revnedannelser.

Herudover er de nye X15p tog ikke brandsikkerhedsmæssigt godkendt til tunneldrift.  Desuden findes de ikke i et tilstrækkeligt antal til at kunne honorere den passagertilvækst, man forventer efter tunnelbyggeriet, ligesom depotfaciliteter til mere nødvendigt materiel da vil skulle tilvejebringes.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL X15p 703 (t.v.) og X10p 145 (t.h.) på Österskär Station, 17.05.2022 (foto: Phil Richards - Wikimedia Commons).

Kilde til disse viderværdigheder: https://www.mitti.se/nyheter/har-ar-roslagsbanans-manga-utmaningar-6.3.181569.1ecd2741db .

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak