Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hvad skete der med vindmølle transporter til Esbjerg havn med jernbane????
Hej alle

Jeg kan forstå at der er nogle utilfredse borgere der beklager sig over store vindmølle transporter med lastbil i Esbjerg. se linket.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/lastbiler-med-kaempe-vindmoelledele-vaekker-jens-mange-gange-om-natten-frygter

Hvad skete der med de vindmølle transporter over jernbane man var begyndt med for ikke så lang tid siden???
Blev det for dyrt over jernbane?
Var viljen der bare ikke for at flytte transporten over på jernbane??
Eller kunne det bare ikke gå praktisk at køre med store vindmølle dele over jernbanen??

Håber i kunne give mig nogle svar på mine spørgsmål!?


Den lille 9-sekunders video i starten af artiklen, du selv linker, viser det meget godt: de dele, der bliver transporteret, er alt, alt for store til at være på skinnerne.

Citat fra: sunemanden Dato  8/06-23, 17:31Hej alle

Jeg kan forstå at der er nogle utilfredse borgere der beklager sig over store vindmølle transporter med lastbil i Esbjerg. se linket.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/lastbiler-med-kaempe-vindmoelledele-vaekker-jens-mange-gange-om-natten-frygter

Hvad skete der med de vindmølle transporter over jernbane man var begyndt med for ikke så lang tid siden???
Blev det for dyrt over jernbane?
Var viljen der bare ikke for at flytte transporten over på jernbane??
Eller kunne det bare ikke gå praktisk at køre med store vindmølle dele over jernbanen??

Håber i kunne give mig nogle svar på mine spørgsmål!?



En del af forklaringen kunne være, at der ikke er ferrovial infrastruktur, der kan betjene produktionsstederne. Der skal således rekvireres særtransport. Det, der koster penge her, er opbygningen af køretøjet, selve vejtransporten er den mindste omkostningerne.

I mit nærområde produceres tårne, hvis de skal til Esbjerg, skal de flyttes til nærmeste station og omlades til jernbane - det kan lade sig gøre, hvis der bliver investeret i løftegrej, men der kan kun læsses - og afsendes - et tårn ad gangen, da der ingen opstillingsspor findes. Jeg har da en formodning om, at hvis der kunne afsendes f. eks. 5-10 tårne ad gangen, så kunne det være attraktivt.

mvh
-ivar

Citat fra: ivar Dato  8/06-23, 20:04En del af forklaringen kunne være, at der ikke er ferrovial infrastruktur, der kan betjene produktionsstederne. Der skal således rekvireres særtransport. Det, der koster penge her, er opbygningen af køretøjet, selve vejtransporten er den mindste omkostningerne.

I mit nærområde produceres tårne, hvis de skal til Esbjerg, skal de flyttes til nærmeste station og omlades til jernbane - det kan lade sig gøre, hvis der bliver investeret i løftegrej, men der kan kun læsses - og afsendes - et tårn ad gangen, da der ingen opstillingsspor findes. Jeg har da en formodning om, at hvis der kunne afsendes f. eks. 5-10 tårne ad gangen, så kunne det være attraktivt.

mvh
-ivar

Det er nok nemmere at køre tårne på vej end bane.
Husk på at der er hængt kørestrøm op, der begrænser højden og bredden på en eventuel transport. Så tårne med en diameter over 5-6 m er vist forvist til vejen...

Det der kørtes på bane til Esbjerg var vinger, der tilsyneladende har en mindre højde/bredde end tårne.

Citat fra: william skov Dato  8/06-23, 21:41
Citat fra: ivar Dato  8/06-23, 20:04En del af forklaringen kunne være, at der ikke er ferrovial infrastruktur, der kan betjene produktionsstederne. Der skal således rekvireres særtransport. Det, der koster penge her, er opbygningen af køretøjet, selve vejtransporten er den mindste omkostningerne.

I mit nærområde produceres tårne, hvis de skal til Esbjerg, skal de flyttes til nærmeste station og omlades til jernbane - det kan lade sig gøre, hvis der bliver investeret i løftegrej, men der kan kun læsses - og afsendes - et tårn ad gangen, da der ingen opstillingsspor findes. Jeg har da en formodning om, at hvis der kunne afsendes f. eks. 5-10 tårne ad gangen, så kunne det være attraktivt.

mvh
-ivar

Det er nok nemmere at køre tårne på vej end bane.
Husk på at der er hængt kørestrøm op, der begrænser højden og bredden på en eventuel transport. Så tårne med en diameter over 5-6 m er vist forvist til vejen...

Det der kørtes på bane til Esbjerg var vinger, der tilsyneladende har en mindre højde/bredde end tårne.


Ja, men problematikken er grundlæggende den samme. Der skal iværksættes en særtransport fra fabrikken til en lokation på jernbanen, hvor man kan håndtere 3*150-170 meter vinger. Det ser lidt tyndt ud.

mvh
-ivar

Citat fra: ivar Dato  8/06-23, 22:06
Citat fra: william skov Dato  8/06-23, 21:41
Citat fra: ivar Dato  8/06-23, 20:04En del af forklaringen kunne være, at der ikke er ferrovial infrastruktur, der kan betjene produktionsstederne. Der skal således rekvireres særtransport. Det, der koster penge her, er opbygningen af køretøjet, selve vejtransporten er den mindste omkostningerne.

I mit nærområde produceres tårne, hvis de skal til Esbjerg, skal de flyttes til nærmeste station og omlades til jernbane - det kan lade sig gøre, hvis der bliver investeret i løftegrej, men der kan kun læsses - og afsendes - et tårn ad gangen, da der ingen opstillingsspor findes. Jeg har da en formodning om, at hvis der kunne afsendes f. eks. 5-10 tårne ad gangen, så kunne det være attraktivt.

mvh
-ivar

Det er nok nemmere at køre tårne på vej end bane.
Husk på at der er hængt kørestrøm op, der begrænser højden og bredden på en eventuel transport. Så tårne med en diameter over 5-6 m er vist forvist til vejen...

Det der kørtes på bane til Esbjerg var vinger, der tilsyneladende har en mindre højde/bredde end tårne.


Ja, men problematikken er grundlæggende den samme. Der skal iværksættes en særtransport fra fabrikken til en lokation på jernbanen, hvor man kan håndtere 3*150-170 meter vinger. Det ser lidt tyndt ud.

mvh
-ivar


Siemens havde ønske om at få bygget en omslagsplads for naceller mm. i Brande og ligeledes i Ålborg Ø, vinger mm.
Begge steder ligger deres produktionsfaciliteter lige op ad jernbanen--som i "LIGE OP AD"..kun adskilt af et hegn!

Men det ville jo kræve nye spor.  Og i ved jo, at det er lettere at bygge en rumraket af chilli-cheddar pølser og flyve til månen med den, end at få BDK til at lægge nye spor (ok...i Ålberg er det jo så havnen der har banen).


Ligeledes da de skulle køre vindmøllevinger til Nyborg havn... Der nåede de også-næsten-ned på havnen, inden de opdagede at BDK i mellemtiden (i nattens mulm og mørke), at sat spor spærring op--få hundrede meter fra kajkanten.... Og så ryger overskuddet sku, når man skal hyre specialvogntog ind, for at fragte en vindmøllevinge 100 meter!!! ( Var det ikke meget lig den historie med godstransporter til Løgstør Rør? Hvor selvskabet (CFL/PBS) der kørte transporterne ikke var blevet varslet om sporlukning af BDK, og bogstavligt først fandt ud af det, da lokomotivet stod i Viborg, og ville mod Løgstør?  :-X  :'(

Med hensyn til transport på landeveje, så har det altså også sine begrænsninger, og jeg kan som disponent underskrive, at den nogle gange kan være et rent helvede at lave en ruteplanlægning der tager højde for "Bro og passabilitet"! Der er jo byer, brohøjder, vægt begrænsninger, bygninger,  rundkørsler, tvangsruter, højspændingskabler mv. der skal tages hensyn til..ud over vejtrafikken. 

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak