Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Nærumbanen - tre leverandører prækvalificeret
Lokaltog har prækvalificeret de tre leverandører, der skal konkurrere om at levere batteritog og ladeinfrastruktur til Nærumbanen:
· Bozankaya Rayli Sistemler A.S. (Tyrkiet) i samarbejde med Efacec Engenharia e Sistemas S.A. (Portugal)
· Koncar Inc. (Kroatien)
· Stadler Deutschland GmbH (Tyskland) i samarbejde med Furrer+Frey AG (Schweiz)

Nye tog skal efter planen idriftsættes fra slutningen af 2029 til slutningen af 2030.

Kilde: Lokaltog.dk og SN.dk

Sært at Siemens' Mireo ikke er med i billedet, de er jo allerede på banen i Midtjylland.

Mireo er med en mindstelængde på 47 meter for lang til Nærumbanen. Der må ikke bydes med tog der er længere end 38,5 meter.

Anders

Hvad kan Koncar og Bozankaya byde med? Stadler har jo RS Zero

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato  4/11-25, 08:11Hvad kan Koncar og Bozankaya byde med? Stadler har jo RS Zero

Som jeg kan se fra deres websider, så har Bozankaya deres Timisoara letbanetog/sporvogn, som skulle gerne opfylder LT's krav. Koncar derimod, har intet som opfylder kravene, da deres BMU er både for lang (41 Meter) og for tung (Akseltryk på 18t), og de ser ikke ud til at havde en batteri letbanetog på markedet. Om de har noget i design fasen, ved jeg ikke.

Citat fra: Torbjørn C. Dato  4/11-25, 18:37
Citat fra: 1993matias Dato  4/11-25, 08:11Hvad kan Koncar og Bozankaya byde med? Stadler har jo RS Zero

Som jeg kan se fra deres websider, så har Bozankaya deres Timisoara letbanetog/sporvogn, som skulle gerne opfylder LT's krav. Koncar derimod, har intet som opfylder kravene, da deres BMU er både for lang (41 Meter) og for tung (Akseltryk på 18t), og de ser ikke ud til at havde en batteri letbanetog på markedet. Om de har noget i design fasen, ved jeg ikke.

Det er jo straks ekstra interessant i forlængelse af den tidligere snak om, at Hovedstadens Letbane skulle absorbere Nærumbanen i fremtiden :) Ikke at jeg tror den drøm bliver vækket til live, men det er da tankevækkende at en togtype meget lig dem, faktisk egner sig til den bane.

Citat fra: Torbjørn C. Dato  4/11-25, 18:37

Jeg satser på at Koncar måske vil forsøge sig med en udgave af deres batteritog med kun 1 vogn. Det vil både være kort nok, og kunne måske komme under et akseltryk på 16t. De har allerede udviklet et batteridrevet arbejdstog på 1 vogn så det vil ikke overraske mig hvis Koncar kunne gøre dette. Ellers så bliver det her et yderst interessant udbud uanset hvilken fabrikant der vinder.

Citat fra: Danskjävlar Dato  4/11-25, 20:20.....
De har allerede udviklet et batteridrevet arbejdstog på 1 vogn så det vil ikke overraske mig hvis Koncar kunne gøre dette. Ellers så bliver det her et yderst interessant udbud uanset hvilken fabrikant der vinder.

Vedr. Koncar's "arbejdstog på 1 vogn", tænker du så på målevognen 9 021-001 til kroatiske HŽ Infrastruktura, som var udstillet på InnoTrans 2024? Den er dieseldrevet.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  4/11-25, 21:01
Citat fra: Danskjävlar Dato  4/11-25, 20:20.....
De har allerede udviklet et batteridrevet arbejdstog på 1 vogn så det vil ikke overraske mig hvis Koncar kunne gøre dette. Ellers så bliver det her et yderst interessant udbud uanset hvilken fabrikant der vinder.

Vedr. Koncar's "arbejdstog på 1 vogn", tænker du så på målevognen 9 021-001 til kroatiske HŽ Infrastruktura, som var udstillet på InnoTrans 2024? Den er dieseldrevet.

M.v.h.
Niels
...men dog med dieselektrisk transmission. Den blev omtalt som bygget på "samme platform" som el- og batteritogene :-) / Lasse

Gå op Sider:[1]
Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak