Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Cityringen mangler passagerer
Gå ned Sider: 1 2 [3]
En hurtig note - Cityringen er to radiale linjer plus en tværgående linje. Frederiksberg Alle - KBH H - Paul Henningsens Plads er dine 2 radiale linjer - og så er der en krydslinje ude i brokvartererne langs Jagtvej.

Vi har også allerede 9 radiale linjer - de kaldes S-tog + M1/M2.

Citat fra: dysharmonica Dato 25/08-23, 15:29En hurtig note - Cityringen er to radiale linjer plus en tværgående linje. Frederiksberg Alle - KBH H - Paul Henningsens Plads er dine 2 radiale linjer - og så er der en krydslinje ude i brokvartererne langs Jagtvej.

Vi har også allerede 9 radiale linjer - de kaldes S-tog + M1/M2.
Er spørgsmålet i virkeligheden ikke den naturlige efterfølger til den urgamle strid om hvorvidt linje 9/18 bør være een linje eller opdeles i to?

Cityringen mangler passagerer
Af mss. 1/09-23, 12:04.
Seneste redigering: 1/09-23, 12:08 af mss
Det er rigtigt at Cityringen ikke er til nytte for mange Københavnere. Den er vel egentlig bedst for pendlere udefra der stiger om til Cityringen og tager den til arbejde, skole osv.
Jeg har altid været pro-Letbane, hurtigere end bus, langsommere end Metro, ingen op- og nedstigningstid -og meget mere skinnetransport for pengene. Derudover bidrager sporvogne til byens atmosfære/sjæl. Det er ikke uvæsentligt. Men i en storby som København har en Metro bestemt sin berettigelse, bare ikke på den måde Cityringen er udført. Som nævnt er ægte radial- og ringlinjer meget nyttigere end sådan en opsamlingsring som M3-M4.

Citat fra: dysharmonica Dato 25/08-23, 15:29En hurtig note - Cityringen er to radiale linjer plus en tværgående linje. Frederiksberg Alle - KBH H - Paul Henningsens Plads er dine 2 radiale linjer - og så er der en krydslinje ude i brokvartererne langs Jagtvej.

Vi har også allerede 9 radiale linjer - de kaldes S-tog + M1/M2.

Den er pga. blandingen hverken fugl eller fisk.  Man ville have det hele i en linje og ender ud med en gang miskmask.

S-tog og M1+M2 udfylder mange behov, men ikke dem alle. Den gamle fingerplan er forældet, flere"grønne kiler" er i dag tilbygget og flere oprindelige radiallinjer har siden sporvognenes nedlæggelse sukket efter en ny skinneløsning.

Jeg drømmer om en letbane fra Københavns Centrum, gennem Nørebrogade/Fredrikssundsvej til Brønshøj, Husum og Gladsaxe (hvor den møder Ring 3 letbanen). Omegnen vil have den, men Københavns kommune vil ikke have den længere ind end til Nørrebro, hvor man så skal rundt i Cityringen for at komme til centrum. Tåbeligt...


Cityringen mangler passagerer
Af mss. 1/09-23, 12:11.
Citat fra: Thorfinn Dato 23/08-23, 19:10
Citat fra: andersj Dato 21/08-23, 18:01Byer af Københavns størrelse bør kun have radiale linjer og tværlinjer. Cityringen M3 er en ringlinje, som man oftest kun finder i mindre provinsbyer af sparehensyn.
Trafikplanlæggerne i "provinsbyer" som
Berlin (S41/S42)
Madrid (6)
Hamborg (U3)
er måske ikke helt enig med din forståelse af byens betydning.


London, Paris, Tokio... deres netværk har ringbaner, der benyttes af linier tangential. med Nordhavns- og Sydhavnsbanen vil "ringen også blive kørt af tangentiale linier.


Byer med flere bycentre har naturligvis andre behov. København er ikke så stor at den har mere end et centrum.


Gå op Sider: 1 2 [3]
Billige jernbane T-shirts

Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak