Citat fra: SVR Dato 7/07-25, 11:15Citat fra: jacobchristensen Dato 7/07-25, 11:03Så har vi den officielle udmelding om ComfortJet til Berlin og Prag fra maj 2026 (med det lille forbehold at DSB siger "forventer maj 2026"
https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/tat-samarbejde-giver-direkte-tog-til-berlin-og-prag/
Tak for opdateringen.
Det er værd at bide mærke i at de vælger at gøre ind til Hamburg Altona
Takker også for linket. Jeg undrer mig ligeledes over Altona.
CD kører alleredede EC 174 "Berliner" Praha hl.n. - Flensburg med 9 vogne ComfortJet.
Den har nogle "Regionaltogsstop" mellem Berlin og Hamborg.
(Berlin Hbf - Wittenberge - Ludwigslust - Büchen- Hamburg Hbf - Neumünster - Rendsburg - Schleswig - Flensburg)
Men den kører forbi Altona.
Slesvig kommer de nok ikke udenom, idet grænsevagterne ikke gider at køre hele vejen til Hamborg og perronen Flensburg Weiche ikke er langt nok. At undlade at tage "sløjfen" i Flensborg giver mening hvis man vil nordpå. At vende i Altona giver ikke mening i mit hovedet. Men hvad ved jeg?
Der kan dog være noget med certifikaterne af styrevognen i de nye ComfortJet og at der skal køre en loko forrerst, eksperterne må vide mere.
Jeg håber at det kun er for at vende og ikke et tidsrøvende lokoskift (vectron til Vectron). I 90erne skiftede man 103 mod 218 og så igen i Padborg. Det spiste noget rejsetid.
Vi få se.
Men gladelig at høre at vi slipper for 80ernes IC1 vogne og Talgo få et driftssikkert alternativ.