Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Stansted Airport-London Liverpool Street
Stansted Airport-London Liverpool Street
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 3/05-22, 20:33.
Seneste redigering: 3/05-22, 20:37 af Thomas Boberg Nielsen
Det må være svært at være "billetsamler", hvis man samler på billetter i England: De har det nemlig med at snuppe billetterne, når man når frem til bestemmelsesstationen.

Under en rejse til London valgte vi at benytte "Stansted Express" mellem lufthavnen i Stansted og London. En enkeltbillet koster £20.70. En retur fås for £32.70 (tilbagerejse inden 1 måned). Så der er penge at spare. Det der med returrabat er vi ikke (mere) vant til i Danmark. Rejser man 2 personer sammen, kan man få 2 returbilletter for i alt £57.50. En ret stor besparelse. Køber man 2 returbilletter, får man udleveret i alt 4 billetter: 2 enkeltbilletter til udrejsen og 2 enkeltbilletter til tilbagerejsen. Jeg havde åndsnærværelse nok til at fotografere en af tilbagerejsebilletterne, inden den blev inddraget ved afstigning i Stansted.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kære Thomas,

Du burde også oplægge dine fotos fra Stansted Express:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stansted Express, Class 745/1, 19.04.2022 (begge fotos: TBN).

I 1996 så Stansted Express således ud:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stansted Express,  British Rail 322 483, påsken 1996 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Hvordan er Stanstead lufthavn egentlig? I det mindste har den sin egen indbyggede togstation, i forhold til Luton... men jeg har hørt at den derudover skulle være nogenlunde lige så ringe. Og Luton var i hvert fald ikke nogen skøn oplevelse! Det lugtede af benzin i ankomsthallen.

Toget ser i det mindste rimelig behageligt ud, i forhold til de 2+3 strygebrætter man fik lov til at sidde på i Thameslink.

Stansted Airport-London Liverpool Street
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 4/05-22, 15:40.
Citat fra: anho Dato  4/05-22, 14:39Hvordan er Stanstead lufthavn egentlig? I det mindste har den sin egen indbyggede togstation, i forhold til Luton... men jeg har hørt at den derudover skulle være nogenlunde lige så ringe. Og Luton var i hvert fald ikke nogen skøn oplevelse! Det lugtede af benzin i ankomsthallen.

Toget ser i det mindste rimelig behageligt ud, i forhold til de 2+3 strygebrætter man fik lov til at sidde på i Thameslink.

Stansted lufthavn er sådan set OK. Der er det, der skal være. Billetter til toget Stansted-London købes i en automat, og det gik fint nok. (Jeg har ikke undersøgt, om de kan købes på nettet eller via en app).

Toget Stansted-London er også OK. Er man lidt bange for, at nogen skal stjæle ens kuffert, kan man, hvis fysikken rækker til det, placere den i bagagehylden over ens plads. Der er også kuffertreoler i den ene ende af hver vogn, men da er kufferten uden opsyn. Det kan i øvrigt anbefales at have en kuffert med fire hjul under - den kan man skubbe foran sig, når man går gennem toget (hvis man altså gør det). Det kan ikke lade sig gøre med en tohjulet kuffert på slæb efter en (midtergangen er for smal). Hvilket jeg måtte erfare på egen krop. Satan til mosleri! Nu har jeg sat en ny kuffert på ønskesedlen.

Informationssystemet i toget er en del bedre, end vi kender det i Danmark: Dels er højttalersystemet i top (ingen skrat som i Danmark), dels fortæller et display, om der er ledige pladser "længere fremme i toget".

Når man kommer til London, snupper en maskine ens billet, når man forlader stationen. I modsat retning, er det personale, der står og snupper billetterne og udsteder billetter til de, der forsøger at køre London-Stansted på alle mulige andre billetter end "de rigtige". (Man kan køre på undergrundsbilletter til/fra Heathrow Lufthavn. Det tilsvarende er ikke muligt til/fra Stansted). Ifølge højttalermeddelelser ved togankomst til Stansted er det åbenbart ret mange passagerer, der får udstedt en korrekt billet. Om der ligefrem er et "bødeelement" involveret, ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak