Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Talgo kommer (måske) i januar 2025
Gå ned Sider: 1 [2]
Talgo kommer (måske) i januar 2025
Af andersj, Aalborg. 8/11-23, 21:56.
Den store knast er vel godkendelsen i Tyskland og mon ikke den er afstemt med ICE L der indsættes i december 2024?

Men med 8 stammer bør der også være 1-2 stammer til rådighed til den nationale trafik, om det så blot er til fredags forstærker (frigive togsæt til andre tog) og skolerejsetog.

Anders

Citat fra: Kenkari Dato  8/11-23, 21:37
Citat fra: LM94 Dato  7/11-23, 18:12
Citat fra: Castrol Dato  7/11-23, 16:35Kunne man forestille sig at DSB ville fortsætte med at køre med IC1 til Hamborg på trods af at der er overtaget Talgo-vogne frem til IC5 sættes i drift?
Sådan at IC4 vil kunne tages hurtigere ud af drift.
Evt kunne Talgo overtage noget af kørslen til Esbjerg og frigive IR4 til Helsingør-Holbæk, når der er immuniseret Roskilde-Holbæk fra k25.
Er i tvivl omkring materiel-situationen ved DSB så ved ikke om det giver mening eller er behov.

Mvh

DSB kommer ikke til at bruge Talgo vognene til indenrigstrafikken, men udelukkende til internationale ruter.

Det kommer de til. Den første stamme skulle ankomme i slut november i år. Herefter kommer flere måneder med uddannelse og tests. De forventes i drift fra august 2024 i indlandstrafikken. DSB har planer om at indsætte dem i IC 1xx som kun kører mellem Fredericia og København/Østerport. Årsagen er uddannelse og test inden de indsættes til Hamburg trafikken. Om de så fortsættes i indlandstrafikken i k25 er usikkert.

De første stammer lander omkring uge 50, hvor der i det første lange stykke tid kommer til at foregå statiske tests og uddannelser, inden de skal ud og køre uden passagerer i et godt stykke tid. De forventes at bruges i den internationale trafik fra primo/medio august K24. Alt træning af personel skal være sket inden de idriftsættes, hvilket bliver en blanding af eget personel og Talgo personel som skal stå for uddannelsen.

Citat fra: andersj Dato  8/11-23, 21:56Den store knast er vel godkendelsen i Tyskland og mon ikke den er afstemt med ICE L der indsættes i december 2024?

Men med 8 stammer bør der også være 1-2 stammer til rådighed til den nationale trafik, om det så blot er til fredags forstærker (frigive togsæt til andre tog) og skolerejsetog.

En stamme til service, en stamme til reserve, regner man med. Stammen til service kan stadig indgå i driftreserven, såfremt der kun er tale om mindre eftersyn.

Citat fra: MadsMikkel80 Dato  9/11-23, 13:25Er det ikke blevet til 16 stammer med dette års fordobling af ordren hos Talgo?
https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/dsb-bestiller-flere-nye-vogne-til-den-internationale-trafik/

Jo, men de forventes først i drift omkring 2025-2026, og skal med al sandsynlighed bruges i internationaltrafik mod nord også.

Talgo kommer (måske) i januar 2025
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 9/11-23, 14:03.
tror bare alle vil have dem på deres station 8)

må se hvornår de kommer og hvornår de bliver godkendt. det sidste har det med at tage noget tid.
og dog EB'eren kom da hurtigt ud og rulle synes jeg

Citat fra: hummel_62 Dato  9/11-23, 14:03må se hvornår de kommer og hvornår de bliver godkendt. det sidste har det med at tage noget tid.
og dog EB'eren kom da hurtigt ud og rulle synes jeg

EB'eren var jo også ca. så tæt vi nogensinde kommer på den sagnomspundne hyldevare (i hvert fald på denne side af fuld udrulning af ETCS), allerede godkendt i et væld af andre lande, så det var "kun" de danske tilpasninger der skulle nygodkendes.

Talgo-vognene er noget mere tilpassede til DSB, og den godkendelse de får i Tyskland er med andre lokomotiver. Så EB + Talgo-kombinationen vil givetvis kræve en del mere "fodarbejde" at få godkendt.

Citat fra: bjergged Dato 12/11-23, 21:19
Citat fra: hummel_62 Dato  9/11-23, 14:03må se hvornår de kommer og hvornår de bliver godkendt. det sidste har det med at tage noget tid.
og dog EB'eren kom da hurtigt ud og rulle synes jeg

EB'eren var jo også ca. så tæt vi nogensinde kommer på den sagnomspundne hyldevare (i hvert fald på denne side af fuld udrulning af ETCS), allerede godkendt i et væld af andre lande, så det var "kun" de danske tilpasninger der skulle nygodkendes.

Talgo-vognene er noget mere tilpassede til DSB, og den godkendelse de får i Tyskland er med andre lokomotiver. Så EB + Talgo-kombinationen vil givetvis kræve en del mere "fodarbejde" at få godkendt.

Det er planlagt at de tyske Talgo også skal trækkes af Vectron - dels i form af leasede Vectron, indtil Talgo leverer deres lokomotiver, dels med Vectron Dual Model, bl.a. til Westerland...

Derudover bliver Talgo jo godkendt i bidder, hvor styrevognene først skal godkendes og leveres senere. At køre uden styrevogn giver umiddelbart nogle bindinger i de første år, men det er stadig bedre end at skulle vente på at det hele bliver leveret og godkendt.

Jeg tænker at det nok skal blive rigtigt godt og at det bliver spændende at følge Talgo-leverancerne.

Citat fra: bjergged Dato 12/11-23, 21:19
Citat fra: hummel_62 Dato  9/11-23, 14:03må se hvornår de kommer og hvornår de bliver godkendt. det sidste har det med at tage noget tid.
og dog EB'eren kom da hurtigt ud og rulle synes jeg

EB'eren var jo også ca. så tæt vi nogensinde kommer på den sagnomspundne hyldevare (i hvert fald på denne side af fuld udrulning af ETCS), allerede godkendt i et væld af andre lande, så det var "kun" de danske tilpasninger der skulle nygodkendes.

Talgo-vognene er noget mere tilpassede til DSB, og den godkendelse de får i Tyskland er med andre lokomotiver. Så EB + Talgo-kombinationen vil givetvis kræve en del mere "fodarbejde" at få godkendt.
Apropos EB: Hvor mange EB er reelt "færdige" - dvs også med endelig Dansk/Tysk godkendelse...

Talgo kommer (måske) i januar 2025
Af andersj, Aalborg. 14/11-23, 14:34.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 14/11-23, 09:44
Citat fra: bjergged Dato 12/11-23, 21:19
Citat fra: hummel_62 Dato  9/11-23, 14:03må se hvornår de kommer og hvornår de bliver godkendt. det sidste har det med at tage noget tid.
og dog EB'eren kom da hurtigt ud og rulle synes jeg

EB'eren var jo også ca. så tæt vi nogensinde kommer på den sagnomspundne hyldevare (i hvert fald på denne side af fuld udrulning af ETCS), allerede godkendt i et væld af andre lande, så det var "kun" de danske tilpasninger der skulle nygodkendes.

Talgo-vognene er noget mere tilpassede til DSB, og den godkendelse de får i Tyskland er med andre lokomotiver. Så EB + Talgo-kombinationen vil givetvis kræve en del mere "fodarbejde" at få godkendt.
Apropos EB: Hvor mange EB er reelt "færdige" - dvs også med endelig Dansk/Tysk godkendelse...

I september var svaret 0, jeg ved ikke om man har fået udrullet den nødvendige softwareopdatering i mellemtiden.
Der opstod store problemer efter ibrugtagelsen af ETCS, hvilket gjorde at MDBF var nede på 20.000 km i august. Målet er 80.000 km.

Anders

Rygtet vil vide, at første stamme talgovogne ankommer i Padborg den 6. december om aftenen og herefter bliver trukket af DB Cargo til Kac

Gå op Sider: 1 [2]
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak