Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Talgo kommer (måske) i januar 2025
Gå ned Sider:[1] 2
Som abonnent på Politiken læser jeg som regel med glæde søndagstillægget "Rejser".
Denne søndag 5/11 2023 var det på side 16 en artikel om Rendsburger Hochbrücke skrevet at Sune H. Bencke. Det jeg faldt over var de to sidste afsnit hvor Talgo omtales som først kommer i drift i januar 2025. Det tvivler eg stadig på. Ligeledes bemærker Sun H. Bencke til allersidst at han ikke var forsinket hver på udturen eller hjemturen?


Et hurtigt kig på DSBs hjemmeside viser, at de stadig forventer at de kommer i drift i løbet af 2024: https://www.dsb.dk/om-dsb/baeredygtighed/talgo/

Det har også været diskuteret på Facebook og mon ikke det handler om, at man i 2025 ikke behøver IC1 længere. Mens Talgoerne er ved at blive leveret vil der givetvist blive kørt med både Talgo og IC1 og så kan det jo godt tænkes, at DSB måske ikke vil skrive i publikumskøreplanen hvilke afgange, der bliver kørt med Talgo, så længe der stadig skal rettes børnesygdomme.

De første to sæt vogne skulle blive leveret indenfor et par måneder. Oprindeligt var det start november de skulle have været leveret

Citat fra: banemanden Dato  7/11-23, 11:27De første to sæt vogne skulle blive leveret indenfor et par måneder. Oprindeligt var det start november de skulle have været leveret
De skal vel først lige testes og papirerne laves - inden der kan ansøges om godkendelse, hvor processen er fastlagt til fem mdr. Så tænker da, der er et stykke vej endnu (men at januar 2025 lyder meget realistisk)

/Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  7/11-23, 11:57
Citat fra: banemanden Dato  7/11-23, 11:27De første to sæt vogne skulle blive leveret indenfor et par måneder. Oprindeligt var det start november de skulle have været leveret
De skal vel først lige testes og papirerne laves - inden der kan ansøges om godkendelse, hvor processen er fastlagt til fem mdr. Så tænker da, der er et stykke vej endnu (men at januar 2025 lyder meget realistisk)

/Lasse

Det har du ret i :) Jeg glemte at understrege, at det alene var leveringen jeg her delte viden om. Ikke idriftsættelse.

Ifølge vedvarende rygter, skulle de første stammer lande i Danmark omkring uge 50. DSB forventer at kunne indsætte dem fra ca. august.

Kunne man forestille sig at DSB ville fortsætte med at køre med IC1 til Hamborg på trods af at der er overtaget Talgo-vogne frem til IC5 sættes i drift?
Sådan at IC4 vil kunne tages hurtigere ud af drift.
Evt kunne Talgo overtage noget af kørslen til Esbjerg og frigive IR4 til Helsingør-Holbæk, når der er immuniseret Roskilde-Holbæk fra k25.
Er i tvivl omkring materiel-situationen ved DSB så ved ikke om det giver mening eller er behov.

Mvh

Citat fra: Castrol Dato  7/11-23, 16:35Kunne man forestille sig at DSB ville fortsætte med at køre med IC1 til Hamborg på trods af at der er overtaget Talgo-vogne frem til IC5 sættes i drift?
Sådan at IC4 vil kunne tages hurtigere ud af drift.
Evt kunne Talgo overtage noget af kørslen til Esbjerg og frigive IR4 til Helsingør-Holbæk, når der er immuniseret Roskilde-Holbæk fra k25.
Er i tvivl omkring materiel-situationen ved DSB så ved ikke om det giver mening eller er behov.

Mvh

DSB kommer ikke til at bruge Talgo vognene til indenrigstrafikken, men udelukkende til internationale ruter.

Det er vist ikke "ristet i runer", tværtimod.

JH

Talgo kommer (måske) i januar 2025
Af andersj, Aalborg. 7/11-23, 18:25.
Citat fra: LM94 Dato  7/11-23, 18:12
Citat fra: Castrol Dato  7/11-23, 16:35Kunne man forestille sig at DSB ville fortsætte med at køre med IC1 til Hamborg på trods af at der er overtaget Talgo-vogne frem til IC5 sættes i drift?
Sådan at IC4 vil kunne tages hurtigere ud af drift.
Evt kunne Talgo overtage noget af kørslen til Esbjerg og frigive IR4 til Helsingør-Holbæk, når der er immuniseret Roskilde-Holbæk fra k25.
Er i tvivl omkring materiel-situationen ved DSB så ved ikke om det giver mening eller er behov.

Mvh

DSB kommer ikke til at bruge Talgo vognene til indenrigstrafikken, men udelukkende til internationale ruter.

Citat fra følgende aktstykke: https://www.ft.dk/samling/20222/aktstykke/aktstk.115/aktstykke/1965845/2723653.pdf

"De første af de yderligere otte nye vognstammer forventes gradvist indsat i kommerciel drift begyndende med to formationer i januar 2026 for at afhjælpe materielmanglen nationalt, mens vognene fra 2028 og frem skal bidrage til at øge kapaciteten i den internationale trafik. Vognene vil også kunne indgå i trafikken med Lyn+ mellem København og Aarhus fra 2027."

Anders

Det har været diskuteret et par gange før, men mon ikke det eneste nationale løb der giver mening for Talgo er København–Aarhus når der er elektrificeret der? De fleste løb til Esbjerg bliver trods alt kørt med en ER der bliver kobles af i Odense og en der kører hele vejen. Talgo vil være på alle måde være overkill på den rute.

Citat fra: mpp Dato  8/11-23, 00:44Det har været diskuteret et par gange før, men mon ikke det eneste nationale løb der giver mening for Talgo er København–Aarhus når der er elektrificeret der? De fleste løb til Esbjerg bliver trods alt kørt med en ER der bliver kobles af i Odense og en der kører hele vejen. Talgo vil være på alle måde være overkill på den rute.
Inden da giver Intercity København - Fredericia ret god mening da flere afgange i dag køres med 2xER som derved kan frigives.

Citat fra: Time will tell Dato  8/11-23, 16:17
Citat fra: mpp Dato  8/11-23, 00:44Det har været diskuteret et par gange før, men mon ikke det eneste nationale løb der giver mening for Talgo er København–Aarhus når der er elektrificeret der? De fleste løb til Esbjerg bliver trods alt kørt med en ER der bliver kobles af i Odense og en der kører hele vejen. Talgo vil være på alle måde være overkill på den rute.
Inden da giver Intercity København - Fredericia ret god mening da flere afgange i dag køres med 2xER som derved kan frigives.

Hvor skulle de så køre hen?

Citat fra: Mads Dato  8/11-23, 19:23
Citat fra: Time will tell Dato  8/11-23, 16:17
Citat fra: mpp Dato  8/11-23, 00:44Det har været diskuteret et par gange før, men mon ikke det eneste nationale løb der giver mening for Talgo er København–Aarhus når der er elektrificeret der? De fleste løb til Esbjerg bliver trods alt kørt med en ER der bliver kobles af i Odense og en der kører hele vejen. Talgo vil være på alle måde være overkill på den rute.
Inden da giver Intercity København - Fredericia ret god mening da flere afgange i dag køres med 2xER som derved kan frigives.

Hvor skulle de så køre hen?

Et godt bud kunne være i den sjællandske regionaltrafik. Ruten til Holbæk ville blive elektrisk til den tid, og der er også brug for materiel til Ring Syd ruten, især nu hvor den efter køreplansskiftet forlænges til Odense. Hvis det også kommer på tale at udvide driften på del af ruten med f.eks. 2 afgange i timen, muligvis efter at København Syds nye perroner er færdiggjorte, så er der godt behov for elektriske tog på Sjælland. Især hvis de kører på ruter hvor deres lavere 180 i timen tophastighed ikke er et problem såsom regionaltogene.

Citat fra: LM94 Dato  7/11-23, 18:12
Citat fra: Castrol Dato  7/11-23, 16:35Kunne man forestille sig at DSB ville fortsætte med at køre med IC1 til Hamborg på trods af at der er overtaget Talgo-vogne frem til IC5 sættes i drift?
Sådan at IC4 vil kunne tages hurtigere ud af drift.
Evt kunne Talgo overtage noget af kørslen til Esbjerg og frigive IR4 til Helsingør-Holbæk, når der er immuniseret Roskilde-Holbæk fra k25.
Er i tvivl omkring materiel-situationen ved DSB så ved ikke om det giver mening eller er behov.

Mvh

DSB kommer ikke til at bruge Talgo vognene til indenrigstrafikken, men udelukkende til internationale ruter.

Det kommer de til. Den første stamme skulle ankomme i slut november i år. Herefter kommer flere måneder med uddannelse og tests. De forventes i drift fra august 2024 i indlandstrafikken. DSB har planer om at indsætte dem i IC 1xx som kun kører mellem Fredericia og København/Østerport. Årsagen er uddannelse og test inden de indsættes til Hamburg trafikken. Om de så fortsættes i indlandstrafikken i k25 er usikkert.

Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm
Følg min arbejdsdag som lokomotivfører: https://www.instagram.com/kennystog/?hl=da

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak