Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Første undersøgelser af ny bane Silkeborg-Aarhus og overkørsel 56
Gå ned Sider:[1] 2 3
Første undersøgelser af ny bane Silkeborg-Aarhus og overkørsel 56
Af frederikhk. 29/11-23, 18:20.
Seneste redigering: 29/11-23, 18:23 af frederikhk
Så er den første undersøgelse af Ny Bane Silkeborg-Aarhus og opgradering af overkørsel 56 kommet! Hvad politikerne har besluttet vides dog ikke, men mon ikke vi hører nærmere i december.

Ny bane Silkeborg-Aarhus: https://www.bane.dk/-/media/Bane/Borger/Baneprojekter/Kommende-projekter/Ny-bane-aarhus_Silkeborg/offentliggoerelse-december-2023/Indledende-undersoegelsesfase-_-Ny-bane-Aarhus_Silkeborg.pdf

Opgradering af overkørsel 56: https://www.bane.dk/-/media/Bane/Borger/Baneprojekter/Kommende-projekter/Ny-bane-aarhus_Silkeborg/offentliggoerelse-december-2023/Indledende-undersoegelsesfase-_-Opgradering-af-overkoersel-56.pdf

Ikke ligefrem optimistisk læsning.

Det er ærgerligt, at man ikke går efter en dobbeltsporet løsning, så man både kunne have 2 hurtigtog og 2 stoptog i timen. Ja, det koster ekstra, men vil også sikre det midtjyske et ordentligt alternativ til bilen.

Citat fra: emc Dato 30/11-23, 09:05Det er ærgerligt, at man ikke går efter en dobbeltsporet løsning, så man både kunne have 2 hurtigtog og 2 stoptog i timen. Ja, det koster ekstra, men vil også sikre det midtjyske et ordentligt alternativ til bilen.

Hahaha du er sjov. Tror du regeringen virkelig tænker på at flytte folk fra bil til tog?

I en af rapporterne stod der at der har kørt flere godstog i 2020 og 2021, det er godt nok nyheder for mig, det er vel primært relateret til sporarbejde og ikke gods til kunder?

Og ja, meget mystisk de er blevet fjernet, mon de kigger med herinde  :o så ved vi i hvert fald hvor de får al deres ekspertise fra  :D

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/11-23, 12:52
Citat fra: frederikhk Dato 29/11-23, 18:20Ny bane Silkeborg-Aarhus: https://www.bane.dk/-/media/Bane/Borger/Baneprojekter/Kommende-projekter/Ny-bane-aarhus_Silkeborg/offentliggoerelse-december-2023/Indledende-undersoegelsesfase-_-Ny-bane-Aarhus_Silkeborg.pdf

Opgradering af overkørsel 56: https://www.bane.dk/-/media/Bane/Borger/Baneprojekter/Kommende-projekter/Ny-bane-aarhus_Silkeborg/offentliggoerelse-december-2023/Indledende-undersoegelsesfase-_-Opgradering-af-overkoersel-56.pdf


De to links er ikke mere virksomme og så vidt jeg kan se, er de to rapporter fjernet fra Banedanmarks hjemmeside. Der er frit slag for konspirationsteorier ;D

Ja?

Jeg har en fin en.

Aarhus ved at hvis Kattegatforbindelsen til sin tid får grene fra det jyske landfæste til Horsens og til Skanderborg vil Odder blive Jyllands hovedstad (i hvert fald hvis de får en dyb havn i nærheden).

Grin I bare, Aarhus overhalede Randers i sin tid efter jernbanen kom på grund af den bedre havn.

Hvis jeg har ret vil der efter Aarhus - Silkeborg er bygget komme fornuftige sparsommelige røster der mener Skanderborg - Silkeborg er aldeles unødvendig og bør nedlægges.


Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/11-23, 12:52De to links er ikke mere virksomme og så vidt jeg kan se, er de to rapporter fjernet fra Banedanmarks hjemmeside. Der er frit slag for konspirationsteorier ;D

Jeg kom ved et tilfælde til at downloade dem, så hvis nogen mangler dem...

Mvh.
Lars

Første undersøgelser af ny bane Silkeborg-Aarhus og overkørsel 56
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 30/11-23, 20:41.
Seneste redigering: 30/11-23, 20:43 af Thomas Boberg Nielsen
Citathttps://www.dropbox.com/scl/fi/a8dxwbkir8w2x2hnprz7i/Indledende-undersoegelsesfase-_-Ny-bane-Aarhus_Silkeborg.pdf?rlkey=s4ewkvay9g0h1c2bebplnwmaf&dl=0



Der er sat 2,7 mia. kr. af, og projektet vil komme til at koste 5,1-6,6 mia. kr. Det lyder som en dødssejler. Herudover er samfundsøkonomien meget dårlig, og endelig vil anlægsarbejdet, mens det står på, påvirke CO2-regnskabet negativt. Det sidste er vel ikke et lødigt argument? Med det argument kan man jo hælde alle projekter ned ad brættet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/11-23, 20:41
Citathttps://www.dropbox.com/scl/fi/a8dxwbkir8w2x2hnprz7i/Indledende-undersoegelsesfase-_-Ny-bane-Aarhus_Silkeborg.pdf?rlkey=s4ewkvay9g0h1c2bebplnwmaf&dl=0



Der er sat 2,7 mia. kr. af, og projektet vil komme til at koste 5,1-6,6 mia. kr. Det lyder som en dødssejler. Herudover er samfundsøkonomien meget dårlig, og endelig vil anlægsarbejdet, mens det står på, påvirke CO2-regnskabet negativt. Det sidste er vel ikke et lødigt argument? Med det argument kan man jo hælde alle projekter ned ad brættet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvis CO2-regnskab er/skal være en faktor, så er det jo de facto umuligt at bygge noget nyt nogensinde mere..

Men man burde jo nok se lidt mere holistisk på lige netop dét regnskab - hvor meget CO2 bliver der sparet over x antal år ved at rykke folk over i toget kontra bilen..

Jeg synes det lyder helt vildt at det kan blive så meget dyrere end det oprindelige overslag. Der er jo for pokker kun tale om 30 kilometer enkeltsporet jernbane, og så skal det koste 5-6 milliarder? København-Ringsted banen er 55 km, dobbeltsporet, bygget til en højere standard og med to niveausepareringer undervejs, og med en stor fancy arkitekttegnet station på midten, og den kostede 10 milliarder kroner.

Jeg ved godt at det har været inflation siden da, men da ikke meget???

Citat fra: mikkelwf Dato 30/11-23, 20:47
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/11-23, 20:41
Citathttps://www.dropbox.com/scl/fi/a8dxwbkir8w2x2hnprz7i/Indledende-undersoegelsesfase-_-Ny-bane-Aarhus_Silkeborg.pdf?rlkey=s4ewkvay9g0h1c2bebplnwmaf&dl=0



Der er sat 2,7 mia. kr. af, og projektet vil komme til at koste 5,1-6,6 mia. kr. Det lyder som en dødssejler. Herudover er samfundsøkonomien meget dårlig, og endelig vil anlægsarbejdet, mens det står på, påvirke CO2-regnskabet negativt. Det sidste er vel ikke et lødigt argument? Med det argument kan man jo hælde alle projekter ned ad brættet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvis CO2-regnskab er/skal være en faktor, så er det jo de facto umuligt at bygge noget nyt nogensinde mere..

Men man burde jo nok se lidt mere holistisk på lige netop dét regnskab - hvor meget CO2 bliver der sparet over x antal år ved at rykke folk over i toget kontra bilen..
Inden en sådan bane er klar er flertallet af biler eldrevne og givet el som er produceret grønt.
Hvad klimaaftrykket så er af at producere eldrevne biler er langt mere interessant!

Citat fra: TWB Dato 30/11-23, 23:09
Citat fra: mikkelwf Dato 30/11-23, 20:47
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/11-23, 20:41
Citathttps://www.dropbox.com/scl/fi/a8dxwbkir8w2x2hnprz7i/Indledende-undersoegelsesfase-_-Ny-bane-Aarhus_Silkeborg.pdf?rlkey=s4ewkvay9g0h1c2bebplnwmaf&dl=0



Der er sat 2,7 mia. kr. af, og projektet vil komme til at koste 5,1-6,6 mia. kr. Det lyder som en dødssejler. Herudover er samfundsøkonomien meget dårlig, og endelig vil anlægsarbejdet, mens det står på, påvirke CO2-regnskabet negativt. Det sidste er vel ikke et lødigt argument? Med det argument kan man jo hælde alle projekter ned ad brættet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvis CO2-regnskab er/skal være en faktor, så er det jo de facto umuligt at bygge noget nyt nogensinde mere..

Men man burde jo nok se lidt mere holistisk på lige netop dét regnskab - hvor meget CO2 bliver der sparet over x antal år ved at rykke folk over i toget kontra bilen..
Inden en sådan bane er klar er flertallet af biler eldrevne og givet el som er produceret grønt.
Hvad klimaaftrykket så er af at producere eldrevne biler er langt mere interessant!

Vi er jo håbløst bagud med rent faktisk at producere kontinuerligt grøn strøm. Nuvel, når det blæser og solen skinner kan vi dække danmarks behov, men udbygningen af vind er jo gået totalt i stå, og så må man brænde træflis af når de ikke kører (hvilken ikke er grønt, selvom regeringen påstår det).

Og netop, hvad koster det er producere bilerne i CO2-regnskabet, det er mere sådan noget man skal sammenligne med ift. nybyggerier..

Jeg synes ærlig talt også man er en kende hysterisk, når man nu vil begrænse nybyggerier pga. CO2-udledning. Egentlig burde sådanne store projekter analyseres efter en årrække, hvor man så opvejer den CO2 der blev udledt under byggeriet med de varige ændringer i udledningen byggeriet har forårsaget..

Nørj, hvor er det uambitiøst, at de med det samme skriver "det forudsættes at det bliver en enkeltsporet bane"... De sammenligner ikke engang, hvad en dobbeltsporet bane ville kunne give af fordele og dens pris... Det er lige før, man skulle tro, at nogen ikke vil have denne bane gennemført, og derfor prøver at vise den fra dens værste side...

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato  1/12-23, 09:24Nørj, hvor er det uambitiøst, at de med det samme skriver "det forudsættes at det bliver en enkeltsporet bane"... De sammenligner ikke engang, hvad en dobbeltsporet bane ville kunne give af fordele og dens pris... Det er lige før, man skulle tro, at nogen ikke vil have denne bane gennemført, og derfor prøver at vise den fra dens værste side...

Naaahh, de skriver at det vil koste omkring 1 mia. kr. at forberede broer mv. for 2 spor.

Gå op Sider:[1] 2 3
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
DSB K 580

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak