Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB vil leje tyske IC-vogne
Gå ned Sider:[1] 2 3
DSB vil leje tyske IC-vogne
Af andersj, Aalborg. 5/05-22, 21:20.
Ifølge april-udgaven af tidsskriftet Jernbanen så er DSB og DB i dialog om at leje/låne tyske IC-vogne til København-Hamburg togene fra foråret 2023. Det skyldes at Talgo-vognene som bekendt er blevet forsinket med mindst et år og at samtlige EB'er om kort tid er leveret til DSB. Vognene vil skulle køre i sandwich med to EB'er. 

Der er ifølge Jernbanen endnu ikke skrevet under på en aftale.

Anders

Er der nåde om hvad der vil trække dem fra Padborg til Hamborg?


DSB vil leje tyske IC-vogne
Af andersj, Aalborg. 9/05-22, 23:11.
Citat fra: TogNørd Dato  9/05-22, 23:10Er der nåde om hvad der vil trække dem fra Padborg til Hamborg?

DSB EB skal trække dem hele vejen fra København til Hamburg og retur med et lokomotiv i hver ende.

Anders

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af mss. 10/05-22, 22:12.
Seneste redigering: 10/05-22, 22:15 af mss
Spændende hvad det ender med.
DB har ikke overvældende overskud af materiel og vogne med dansk strømforsyning er sjældne *, men de finder måske en kreativ løsning.
Det ville godt nok være skønt at se rigtige hurtigtogsvogne på København H igen  :)

* derudover skal de også have nødbremse-overstropning, eller er det også blevet standard i Tyskland?

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af andersj, Aalborg. 10/05-22, 23:53.
Nødbremseoverstropning er vist også standard i Tyskland, hvor det ser ud til at være et krav for at køre på højhastighsstrækningerne med mange tunneller.

Den her kommentar med en oprangering virker troværdig: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?003,10070785,10072882#msg-10072882

Avmmz106 + Bvmsz186 eller Bvmmsz187 + Bvmmz188 + 2xBpmz294/295 + Bpmbz294 + Bpmmbdz284

I så fald bliver det et blandet komfortniveau, da det kun er "mm" vogne der har fået IC-mod renoveringen. Men alle "v" vognene har helt eller delvist traditionelle kupéer. "p" vognene er udelukkende storrumsvogne.

Anders

Bliver det så kun et sæt man lejer.

Citat fra: Thomas Larsen Dato 11/05-22, 12:57Bliver det så kun et sæt man lejer.
Jeg vil tro der kommer flere, da de skal fuldt ud erstatte ic3'erne i de internationale tog, så de kan få ERTMS instaleret, som man ikke kan få til at virke med de tyske sikkerhedssystemer.

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af LarsSG. 11/05-22, 16:52.
Hvilket driftsoplæg har man planlagt på Aarhus-ruten?

Ser to muligheder: Afkorte ruten til Fredericia - Hamburg, eller finde et par ME'ere til at hjælpe med opgaven. Eller noget helt tredje?

Umiddelbart er der vel behov for op mod otte stammer inkl. en reserve, afhængig af driftsomfang.

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af steenth. 11/05-22, 16:56.
Citat fra: Isak Nielsen Dato 11/05-22, 15:03Jeg vil tro der kommer flere, da de skal fuldt ud erstatte ic3'erne i de internationale tog, så de kan få ERTMS instaleret, som man ikke kan få til at virke med de tyske sikkerhedssystemer.
Det skulle ikke været problem at få det tyske togkontrolsystem PZB ind i IC3's ETCS udstyr. Leverandøren har installeret udstyret i mange tog, som kører i Tyskland. Udfordringer er mere papirarbejdet med at få det godkendt til også at kunne kører i Tyskland. Det kan tage tid...

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af esni. 11/05-22, 17:03.
Citat fra: steenth Dato 11/05-22, 16:56
Citat fra: Isak Nielsen Dato 11/05-22, 15:03Jeg vil tro der kommer flere, da de skal fuldt ud erstatte ic3'erne i de internationale tog, så de kan få ERTMS instaleret, som man ikke kan få til at virke med de tyske sikkerhedssystemer.
Det skulle ikke været problem at få det tyske togkontrolsystem PZB ind i IC3's ETCS udstyr. Leverandøren har installeret udstyret i mange tog, som kører i Tyskland. Udfordringer er mere papirarbejdet med at få det godkendt til også at kunne kører i Tyskland. Det kan tage tid...
IC3 togene har angiveligt kneben plads til ekstra teknisk udstyr, så der er måske ikke plads til PZB-STM udstyr?

Eskild

Citat fra: LarsSG Dato 11/05-22, 16:52Hvilket driftsoplæg har man planlagt på Aarhus-ruten?

Ser to muligheder: Afkorte ruten til Fredericia - Hamburg, eller finde et par ME'ere til at hjælpe med opgaven. Eller noget helt tredje?

Umiddelbart er der vel behov for op mod otte stammer inkl. en reserve, afhængig af driftsomfang.

Det her er bare et gæt men baseret på den originale tidsplan for Talgo vognenes introduktion, ville jeg tænke mig til at det førte til at Århustogene bliver aflyst til modsætning for flere afgange til København, og et større fokus på skiftemuligheder for tog til Århus. Sandsynligvis i Kolding.

Fra DSBs hjemmeside om Talgo:

De nye medlemmer af DSB-familien

✔   Otte nye vognstammer indkøbt hos spanske Talgo - som også Deutsche Bahn er ved at anskaffe.

✔   Hver togstamme har plads til 492 passagerer – til sammenligning kan der sidde 136 passagerer i et IC3-tog.

✔   Skal trækkes af DSB's nye elektriske lokomotiv, Vectron.

✔   Indsættes på ruterne København-Hamborg og Aarhus-Hamborg.

✔   95% af vognenes aluminiumsstruktur kan genbruges eller genanvendes, når de engang skal skrottes

✔   De nye vognstammer forventes at komme på skinnerne fra 2024.

Sagen rejser mange spændende spørgsmål - blandt andet hvad kilderne til historien om at DSB vil leje tyske vogne i 1-2 år, er.

Derudover:

1. Den foreslåede oprangering af et IC1-Tyskland bygger vel på at kapaciteten skal svare til mindst 3xMF? Dertil at der skal være 1. klasse, vogn med tjenestekupé og vogn med adgang for kørestolsbrugere. Men er der ellers kilder på den?

2. Mht Århus kunne man lege med tanken om at Århus-IC'erne var MF (så længe Flensborg-forbindelsen også fortsætter), mens Københavns-IC'erne var IC1.

3. Talgo eller IC1 til Århus forudsætter i alle tilfælde lokomotivskift indtil Fredericia-Århus(-Ålborg) er elektrificeret. (Nu er Talgo-stammernes levetid vel 30 år, og mon ikke det ligger inden for det mulige at længdebanen nord for Fredericia bliver elektrificeret inden 2054?  ;D ) Men det mere sandsynlige er nok at DSB fortsætter med MF eller afkorter løbene til Fredericia, indtil elektrificeringen er klar.

Citat fra: jacobchristensen Dato 11/05-22, 21:50Men det mere sandsynlige er nok at DSB fortsætter med MF eller afkorter løbene til Fredericia, indtil elektrificeringen er klar.
Jeg ville tro at de bare bliver afkortede til Padborg, da de er en vigtig del af trafikken syd for Lunderskov, da København-togene ikke standser mellem Padborg og Kolding, og hvis ikke, så i det mindste til Kolding, da at køre københavn-togene ind og vende i Fredericia ville gøre rejsetiden meget længere

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af ivar. 11/05-22, 22:55.
Jeg plejer ikke at kaste mig ud i spekulationer, i det mindste ikke offentligt.

Padborg som skiftestation synes usandsynligt al den stund, at der arbejdes på timedrift til Sønderborg og at få NAH-SH til at vende i Tinglev. Publikum, der i øjeblikket bruger Padborg - eller  Flensborg - vil opleve samme betjening i Tinglev.

mvh
-ivar

Gå op Sider:[1] 2 3

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Jernbanebøger

Danske privatbaners motormateriel 1921-2001

Danske privatbaners motormateriel 1921-2001. Pris 420 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak