Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB vil leje tyske IC-vogne
Gå ned Sider: 1 [2] 3
DSB vil leje tyske IC-vogne
Af andersj, Aalborg. 11/05-22, 23:12.
Citat fra: ivar Dato 11/05-22, 22:55Jeg plejer ikke at kaste mig ud i spekulationer, i det mindste ikke offentligt.

Padborg som skiftestation synes usandsynligt al den stund, at der arbejdes på timedrift til Sønderborg og at få NAH-SH til at vende i Tinglev. Publikum, der i øjeblikket bruger Padborg - eller  Flensborg - vil opleve samme betjening i Tinglev.

mvh
-ivar

I en overgangsperiode kan det være nødvendigt at vende i Padborg, hvis man starter ombygningen af IC3'erne før en løsning med NAH.SH er implementeret. Hvis der vælges løsningen med nye to-system dobbeltdækkere, så vil det først kunne gå i drift i 2027.

Den nuværende RE7 fra Hamburg kan uden merforbrug af materiel forlænges til Padborg.

Man skal tænke på at de kommende år er IC3'er en særdeles eftertragtet vare, da det er det eneste dieseltog hos DSB der kan køre på ETCS-strækninger. Fra omkring medio 2024 og et par år frem skal alle tog til Kalundborg, Nykøbing F og mellem Aarhus-Aalborg klares med IC3, så jeg kan godt forstå at alle sejl sættes ind for at få frigivet IC3'er fra Tyskland-trafikken - især fordi udrustningen med ETCS også er en tidskrævende opgave.

Anders

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af pjl. 13/05-22, 00:05.
Citat fra: esni Dato 11/05-22, 17:03
Citat fra: steenth Dato 11/05-22, 16:56
Citat fra: Isak Nielsen Dato 11/05-22, 15:03Jeg vil tro der kommer flere, da de skal fuldt ud erstatte ic3'erne i de internationale tog, så de kan få ERTMS instaleret, som man ikke kan få til at virke med de tyske sikkerhedssystemer.
Det skulle ikke været problem at få det tyske togkontrolsystem PZB ind i IC3's ETCS udstyr. Leverandøren har installeret udstyret i mange tog, som kører i Tyskland. Udfordringer er mere papirarbejdet med at få det godkendt til også at kunne kører i Tyskland. Det kan tage tid...
IC3 togene har angiveligt kneben plads til ekstra teknisk udstyr, så der er måske ikke plads til PZB-STM udstyr?

Hvor meget fylder det udstyr, er det for stort til at ligge under gulvet i FF vognen?, og hvis det er, skulle man måske overveje noget hardware fra dette årtusinde.

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af steenth. 13/05-22, 00:25.
Citat fra: pjl Dato 13/05-22, 00:05
CitatIC3 togene har angiveligt kneben plads til ekstra teknisk udstyr, så der er måske ikke plads til PZB-STM udstyr?

Hvor meget fylder det udstyr, er det for stort til at ligge under gulvet i FF vognen?, og hvis det er, skulle man måske overveje noget hardware fra dette årtusinde.
Ideelt set skal udstyret være i et rack-skab. Spørgsmålet om man vil gøre det mindre, for man vil gerne ind og kunne udskifte moduler. Og der standardstørrelser på den slags. I nyere tog er der gjort plads til det, så der er mest et problem i gamle tog. Mit eget bud at man skulle nok kunne finde et sted til det. Når man kigger på statusrapporter, så nævnes netop godkendelsesprocessen.

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af ivar. 13/05-22, 00:59.
Citat fra: pjl Dato 13/05-22, 00:05
Citat fra: esni Dato 11/05-22, 17:03
Citat fra: steenth Dato 11/05-22, 16:56
Citat fra: Isak Nielsen Dato 11/05-22, 15:03Jeg vil tro der kommer flere, da de skal fuldt ud erstatte ic3'erne i de internationale tog, så de kan få ERTMS instaleret, som man ikke kan få til at virke med de tyske sikkerhedssystemer.
Det skulle ikke været problem at få det tyske togkontrolsystem PZB ind i IC3's ETCS udstyr. Leverandøren har installeret udstyret i mange tog, som kører i Tyskland. Udfordringer er mere papirarbejdet med at få det godkendt til også at kunne kører i Tyskland. Det kan tage tid...
IC3 togene har angiveligt kneben plads til ekstra teknisk udstyr, så der er måske ikke plads til PZB-STM udstyr?

Hvor meget fylder det udstyr, er det for stort til at ligge under gulvet i FF vognen?, og hvis det er, skulle man måske overveje noget hardware fra dette årtusinde.

Måske ikke, men det er jo en ny opstilling, så der skal nok en godkendelsesprocedure til, det samme gør sig nok gældende hvis hardwaren ændres. Der er så lige det, at sådanne komponenter som standard er designet til at indgå i en rack, og det er der branchestandarder for.

mvh
-ivar

Citat fra MobilityWatch den 13.6.22 - (IC-5 forsinkelsen)"betyder, at DSB er nødsaget til at leje 56 "meget gamle" vogne fra Deutsche Bahn, lød det fra Per Schrøder, indtil de spanske togvogne bliver leveret i løbet af 2024."

Lidt mere fra MobilityWatch: "På den korte bane er det et mareridt... En udfordring," rettede Per Schrøder hurtigt sig selv. Per Schrøder er som muligvis bekendt driftsdirektør i DSB.

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 14/06-22, 18:59.
Citat fra: HJRasmussen Dato 14/06-22, 18:36"at DSB er nødsaget til at leje 56 "meget gamle" vogne fra Deutsche Bahn"

Med lidt held finder DSB nok et sted hvor der kan lejes nogle Me eller TMe til at trække rundt med de omtalte vogne der hvor Eb ikke slår til.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 14/06-22, 18:59Med lidt held finder DSB nok et sted hvor der kan lejes nogle Me eller TMe til at trække rundt med de omtalte vogne der hvor Eb ikke slår til.

Hvorfor skulle man rode ME ind i det? Vognene kommer til at køre København-Padborg-Hamborg. EB slår til hele vejen.

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af SGN. 15/06-22, 12:48.
Finns det något nytt att meddela angående DSB möjlighet att hyra DB IC1 vagnar.

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af andersj, Aalborg. 16/06-22, 23:03.
DB Fernverkehrs produktionschef Dr. Philipp Nagel skriver at vognene skal vedligeholdes hos DB i Hamburg Langenfelde. Han bekræfter også at der ikke vil blive udlejet styrevogne, da disse ikke er kompatible med DSB's Vectron lokomotiver og heller ikke er godkendte til kørsel i Danmark (de har eksempelvis ikke ATC).

Så i bund og grund ingen overraskelser ved den udmelding.

Kilde: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,10110981,10111603#msg-10111603

Et billede på Twitter af Per Schøders præsentation på RAILcph viser at vognene indsættes primo 2023 og at Talgo-vognene forventes leveret medio 2024.

Anders

Citat fra: andersj Dato 16/06-22, 23:03- - -
Et billede på Twitter af Per Schøders præsentation på RAILcph viser at vognene indsættes primo 2023 og at Talgo-vognene forventes leveret medio 2024.

"Primo 2023" - kanske menar han från körplaneskiftet 11 december 2022?

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af dkat. 17/06-22, 10:42.
Citat fra: Hans Broman Dato 17/06-22, 10:36
Citat fra: andersj Dato 16/06-22, 23:03- - -
Et billede på Twitter af Per Schøders præsentation på RAILcph viser at vognene indsættes primo 2023 og at Talgo-vognene forventes leveret medio 2024.

"Primo 2023" - kanske menar han från körplaneskiftet 11 december 2022?

Nej, han sagde vist i sit oplæg ca. april 2023.

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af M. Qvist. 17/06-22, 23:20.
Det bliver ikke mange cykler der kan medtages når der ikke er styrevogn med.
Jeg erkender at jeg ikke er noget teknisk geni, så bær over med mit dumme spørgsmål: Kan styrevognen ikke bare følge med som "almindelig" vogn? I Tyskland har jeg ofte set IC-tog med defekte styrevogne, hvor der bare blev hægtet et ekstra lokomotiv bagpå, ligesom DSB har tænkt sig.
Jeg er med på at DSB ikke vil kunne anvende styrevognene som trækkraft sammen med deres Vectroner, men den almindelige strømforsyning er vel præcis den samme som de almindelige vogne bliver forsynet med? Eller tager jeg fejl?

Citat fra: M. Qvist Dato 17/06-22, 23:20Det bliver ikke mange cykler der kan medtages når der ikke er styrevogn med.
Jeg erkender at jeg ikke er noget teknisk geni, så bær over med mit dumme spørgsmål: Kan styrevognen ikke bare følge med som "almindelig" vogn? I Tyskland har jeg ofte set IC-tog med defekte styrevogne, hvor der bare blev hægtet et ekstra lokomotiv bagpå, ligesom DSB har tænkt sig.
Jeg er med på at DSB ikke vil kunne anvende styrevognene som trækkraft sammen med deres Vectroner, men den almindelige strømforsyning er vel præcis den samme som de almindelige vogne bliver forsynet med? Eller tager jeg fejl?
Man kunne nok godt, spørgsmålet er bare om DB er villige til at udlåne dem

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

DSB vil leje tyske IC-vogne
Af andersj, Aalborg. 18/06-22, 00:01.
Citat fra: M. Qvist Dato 17/06-22, 23:20Det bliver ikke mange cykler der kan medtages når der ikke er styrevogn med.
Jeg erkender at jeg ikke er noget teknisk geni, så bær over med mit dumme spørgsmål: Kan styrevognen ikke bare følge med som "almindelig" vogn? I Tyskland har jeg ofte set IC-tog med defekte styrevogne, hvor der bare blev hægtet et ekstra lokomotiv bagpå, ligesom DSB har tænkt sig.
Jeg er med på at DSB ikke vil kunne anvende styrevognene som trækkraft sammen med deres Vectroner, men den almindelige strømforsyning er vel præcis den samme som de almindelige vogne bliver forsynet med? Eller tager jeg fejl?

Nu er det jo ikke kun styrevogne der har flexrum, da en del IC'er kører og har kørt uden styrervogn. Eksempelvis Berlin-Amsterdam togene har aldrig haft styrevogn.

På det tyske forum nævnes en oprangering hvor en Bpmmbdz284 indgår. Den har 7 cykelpladser, hvilket selvfølgelig ikke er meget i forhold til hvad der er i 3 IC3'er. Der findes også en Bpmmdz285 med 16 cykelpladser, men den er dog ikke nævnt nogle steder.

De ældste styrevogne (Bimmdzf287) har 10 cykelpladser og de nyere (Bpmmbdzf 286) har 16.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

En oversigt over de forskellige moderniserede vogne (mm) kan ses her: https://www.grahnert.de/fernbahn/reihung/fl-icmod-e.pdf

En oversigt over de forskellige ikke moderniserede vogne (m) kan ses her: https://www.grahnert.de/fernbahn/reihung/fl-ic-e.pdf

Anders

Gå op Sider: 1 [2] 3

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak