Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tre scenarier for regionaltogsbetjening af Hobro og Arden
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 9
Region Nordjylland har nu fået udarbejdet tre scenarier for en forlængelse af Aalborg Nærbane fra Skørping til Hobro fra K26. Alle scenarier har en positiv samfundsøkonomi, primært fordi fjerntogsrejsende med DSB vil få markant kortere rejsetid mellem Hobro og Aalborg gennem skarp halvtimesdrift og ingen stop.

Basisscenariet, som blev aftalt dengang Region Nordjylland overtog trafikkøberansvaret, er halvtimesdrift Skørping-Aalborg-Hirtshals/Skagen med Nordjyske Jernbaner. DSB's IC-tog vil så ikke længere standse mellem Skørping og Aalborg. Det vil først være muligt at implementere basisscenariet når ETCS er udrullet mellem Aalborg og Hobro - hvilket oprindeligt var planen skulle være sket inden Nordjyske Jernbaner overtog trafikken i 2017.
Basisscenariet kræver 23 togsæt inkl. reserve. NJ ejer i dag 25 togsæt, hvoraf 3 er udlejet til Lokaltog til og med K25. 

Scenarie 1 består af halvtimesdrift Aalborg-Skørping, hvoraf et tog i timen fortsætter til Arden og Hobro. Alle DSB-tog kører non-stop Aalborg-Hobro med en rejsetid på 20 minutter. Rejsetiden er i dag 29 minutter med lyntoget og 39 minutter med IC. Rejsetiden med Nordjyske Jernbaner bliver 38 minutter, da Desiro'erne kun kan køre 120 km/t og dermed ikke kan udnytte hastighedsopgraderingen Aalborg-Hobro. Lint-togene kan køre 140 km/t, men man er tvunget til at køreplanlægge efter laveste fællesnævner. Desuden er der også dårligere acceleration sammenlignet med elektriske tog.
Scenarie 1 kræver alle 25 togsæt.

Scenarie 1+ har samme betjening som Scenarie 1, dog med to tog i timen til Hobro i morgen- og eftermiddagsmyldretiden. Dette forslag er dog relativt dyrt, da det giver en dårlig udnyttelse af personale og materiel.
Scenarie 1+ kræver enten 26 togsæt eller overgang til to-holdsskift på værkstedet i Hjørring for at reducere driftsreserven. 

Scenarie 2 har halvtimesdrift Aalborg-Hobro. Scenarie 2 har samme materielforbrug som Scenarie 1+.

Link til sagsbeskrivelse samt de tre bilag: https://dagsordener.rn.dk/vis?id=609cfe35-e69b-4208-b8da-90b278e11ea4&iframe=true&punktid=e17bcccd-02d5-4e7c-8ced-3ee828b708df

Serviceniveauoversigten gælder kun Skørping-Hobro - ikke Aalborg-Skørping. Jeg går dog ud fra at betjeningen af Aalborg-Skørping vil være i stil med "Scenarie 2", som også passer til det nuværende serviceniveau Aalborg-Hjørring.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 

Anders

Ja, en noget anstrængt materielsituation, men den kunne løses ved at DSB igen kørte et antal tog til/fra Frederikshavn.
Hermed undgår man togskift i Aalborg og passagererne bliver befordret i tog med meget bedre komfort.

Mvh.
Poul.

Citat fra: Poul Andersen Dato 16/12-23, 09:19Ja, en noget anstrængt materielsituation, men den kunne løses ved at DSB igen kørte et antal tog til/fra Frederikshavn.
Hermed undgår man togskift i Aalborg og passagererne bliver befordret i tog med meget bedre komfort.

Mvh.
Poul.

Mon DSB har materiel til rådighed til en sådan løsning?

Citat fra: Poul Andersen Dato 16/12-23, 09:19Ja, en noget anstrængt materielsituation, men den kunne løses ved at DSB igen kørte et antal tog til/fra Frederikshavn.
Hermed undgår man togskift i Aalborg og passagererne bliver befordret i tog med meget bedre komfort.

Mvh.
Poul.

Basisscenariet havde faktisk oprindeligt lyntog til Frederikshavn ca. hver tredje time som supplement til NJ's tog. Dvs. tre tog i timen i aktuel retning Aalborg-Hjørring. Det krævede også ETCS Frederikshavn-Hobro og kunne derfor ikke realiseres i 2017. 

Midtjyske Jernbaner får fire Desiro togsæt i overskud i 2025 når Mireo'erne er sat i drift. GoCollective har sikkert brug for flere togsæt, men har de råd til at købe dem? Måske NJ kan nappe en enkel Desiro.

Anders

Forhandlingen mellem Region Nordjylland og Transportministeriet med input fra Mariagerfjord Kommune er nu afsluttet og man er kommet frem til en løsning der ikke er en af de tre scenarier.

Der bliver tale om et regionaltog i timen der fortsætter fra Skørping til Arden og Hobro, mens DSB's IC-tog fortsat vil standse i Arden. De to ICL standsninger i Arden mod Aalborg om morgenen bortfalder.

Løsningen koster 8 mio. kr. ekstra om året for Nordjyske Jernbaner, men da DSB kun mener at kunne spare 4 mio. kr. vil Transportministeriet ikke betale mere end de 4 mio. kr. der hentes fra DSB. De sidste 4 mio. skal så findes ved at spare på driften i det øvrige NJ-tognet.

Link til sagsfremstilling i Udvalg for Regional Udvikling og Innovation i Region Nordjylland - https://dagsordener.rn.dk/vis?id=3a112cec-7651-4c66-9d74-5c09d503b204&iframe=true&punktid=0075e23c-3821-4ec9-b5ba-ac4a506ae825

Anders

Der er gået sognerådspolitik i denne sag, da den ikke blev vedtaget i juni. Kernen er at Rebild Kommune (Støvring og Skørping) er blevet pigesure over at miste IC-forbindelsen, når nu Mariagerfjord Kommune (Arden og Hobro) får to fjerntogsstop.
Selvom embedsværket og Nordjyllands Trafikselskab har lavet et omfattende arbejde i at informere om baggrunden og konsekvenserne ved beslutningen, fløj det lige over hovedet på politikerne på mandagens regionsrådsmøde.

Det der endte med at blive stemt igennem med 22 stemmer for og 18 stemmer imod var at embedsværket nu skal genoptage forhandlingerne med Transportministeriet for at få flyttet IC-stoppet fra Arden til Skørping eller Støvring. Det betyder så at Skørping eller Støvring vil få tre afgange i timen mod Aalborg, mens Arden fortsat kun vil have en afgang og den vil blive nedgraderet fra IC-tog til regionaltog.

Der har hen over sommeren også været undersøgt en løsning med stop i både Arden og Støvring for IC-togene, men det vurderes så at DSB's økonomiske fordele forsvinder og dermed vil ministeriet ikke medfinansiere forlængelsen af regionaltogsdriften fra Skørping til Hobro med de 4 mio. kr. årligt.

Det er dog værd at bemærke at DSB og ministeriet kun har givet tilsagn om et enkelt stop mellem Aalborg og Hobro frem til 2030, hvor IC5 gerne skulle være fuldt implementeret og en køreplan med skarp halvtimesdrift Aalborg-København implementeres. Dertil er perronerne i Støvring 20 meter for korte til IC5.

Frem for at vedtage den optimale løsning med bedst samfundsøkonomi, er det endt med hvilken kommune der kan samle størst opbakning i Regionsrådet...


En ulempe ved den oprindelige løsning er at skiftet mellem tog fra Vendsyssel og til DSB bliver på mellem 20 og 28 minutter i Aalborg, da DSB's tog vil køre umiddelbart før NJ ankommer fra Vendsyssel pga. den markante forskel i gennemsnitshastighed. Man planlægger med en skiftetid i Hobro på 7 minutter, hvor der skal skiftes perron da NJ vil ankomme og afgå fra spor 1 ved stationsbygningen, mens DSB fortsat vil ankomme og afgå fra ø-perroen med spor 2 og 3.
NJ er køreplanteknisk presset af at Desiro-togene kun har en tophastighed på 120 km/t, mens Lint togene må køre 140 km/t - køreplanen skal dog laves efter laveste fællesnævner. Dertil skal der standses ved fem mellemstationer, mens DSB vil kunne køre op til 200 km/t non-stop med lyntogene Aalborg-Hobro.

Igen en årsag til at man bør kigge på en national udrulningsstrategi for batteritog, så man kan få samlet de langsomme men relativt nye dieseltogsæt på de baner hvor batteritog ikke umiddelbart giver rejsetidsbesparelser. Det sænker kapaciteten meget når der køres med langsomme dieseltogsæt mellem Skanderborg-Aarhus-Langå og Hobro-Aalborg.

Anders

Du skriver at perronen er 20 meter for kort til IC5 i Støvring. Hvor har du det fra?

Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 20/08-24, 08:12Du skriver at perronen er 20 meter for kort til IC5 i Støvring. Hvor har du det fra?
Banedanmarks netredegørelse bilag 3.6 (scroll ned på siden) angiver perronlængden i Støvring til 90 meter. IC5 er som bekendt lige under 110 meter. Det er naturligvis muligt, at perronerne laves om, men den hidtidige takt i perronmoderniseringer i Danmark er mildest talt langsom.
https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser/Netredegoerelse-2024

Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 20/08-24, 08:20
Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 20/08-24, 08:12men den hidtidige takt i perronmoderniseringer i Danmark er mildest talt langsom.

Lasse

Lasse, du overdriver. Der har gennem de sidste mange år ikke været sat penge af til perronmoderniseringer......  :-)

Citat fra: andersj Dato 20/08-24, 03:02NJ er køreplanteknisk presset af at Desiro-togene kun har en tophastighed på 120 km/t, mens Lint togene må køre 140 km/t - køreplanen skal dog laves efter laveste fællesnævner. Dertil skal der standses ved fem mellemstationer, mens DSB vil kunne køre op til 200 km/t non-stop med lyntogene Aalborg-Hobro.

Igen en årsag til at man bør kigge på en national udrulningsstrategi for batteritog, så man kan få samlet de langsomme men relativt nye dieseltogsæt på de baner hvor batteritog ikke umiddelbart giver rejsetidsbesparelser. Det sænker kapaciteten meget når der køres med langsomme dieseltogsæt mellem Skanderborg-Aarhus-Langå og Hobro-Aalborg.
God pointe med materiellet, det giver ikke meget mening at køre 120 km/t når strækningshastigheden er 180-200 km/t.
NT angiver at NJ kan køre Aalborg-Hobro på 38 minutter, men hvor meget kan man mon cirka spare
- hvis man kører 140 km/t med Linttogene?
- hvis man kører 160 km/t med et passende batteritog?
- hvis man springer Skalborg station over, så der kun er fire stop?
Altså mao. er der nogen som har et bud på hvad der skal til for at scenarie 2 er relatistisk?

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 20/08-24, 08:20
Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 20/08-24, 08:12Du skriver at perronen er 20 meter for kort til IC5 i Støvring. Hvor har du det fra?
Banedanmarks netredegørelse bilag 3.6 (scroll ned på siden) angiver perronlængden i Støvring til 90 meter. IC5 er som bekendt lige under 110 meter. Det er naturligvis muligt, at perronerne laves om, men den hidtidige takt i perronmoderniseringer i Danmark er mildest talt langsom.
https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser/Netredegoerelse-2024

Lasse
Når der kan holde 2 MF med alle døre til perron er der vel også plads til en IC5.

Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 20/08-24, 17:56Når der kan holde 2 MF med alle døre til perron er der vel også plads til en IC5.

Forskellen er vel, at dørene på IC3 er i endevognene er længst væk fra fronten, mens de i IC5 er lige bag forreste boogie, så der er nok længere mellem yderste døre på IC5 end 2 IC3. Men givet at man har lavet løsninger med låste døre på Nørreport må man vel forvente, at noget tilsvarende kan lade sig gøre i Jylland, hvis det bliver nødvendigt.

Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 20/08-24, 17:56
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 20/08-24, 08:20
Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 20/08-24, 08:12Du skriver at perronen er 20 meter for kort til IC5 i Støvring. Hvor har du det fra?
Banedanmarks netredegørelse bilag 3.6 (scroll ned på siden) angiver perronlængden i Støvring til 90 meter. IC5 er som bekendt lige under 110 meter. Det er naturligvis muligt, at perronerne laves om, men den hidtidige takt i perronmoderniseringer i Danmark er mildest talt langsom.
https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser/Netredegoerelse-2024

Lasse
Når der kan holde 2 MF med alle døre til perron er der vel også plads til en IC5.

Jeg tror der er kortere afstand fra spidsen af en IC5 til første dør, end der er fra spidsen af en IC3 til første dør. Så det er ikke givet at en IC5 vil kunne holde med alle døre inden for en 90 meter perron.

Til gengæld er jeg overbevist om, at man fra førerpladsen vil kunne afspærre den bagerste dør midlertidigt, som man også kan i IC4 og Øresundstog, så i praksis er det nok ikke det store problem.

Flere stationer mellem Odense og Middelfart har kun 100 meter, hvilket med god præcisionsstandsning burde være muligt at få plads til alle døre. Gråsten har 94 meter, så der er det nok mere kritisk at få plads til alle døre.

Citat fra: hj Dato 20/08-24, 17:15
Citat fra: andersj Dato 20/08-24, 03:02NJ er køreplanteknisk presset af at Desiro-togene kun har en tophastighed på 120 km/t, mens Lint togene må køre 140 km/t - køreplanen skal dog laves efter laveste fællesnævner. Dertil skal der standses ved fem mellemstationer, mens DSB vil kunne køre op til 200 km/t non-stop med lyntogene Aalborg-Hobro.

Igen en årsag til at man bør kigge på en national udrulningsstrategi for batteritog, så man kan få samlet de langsomme men relativt nye dieseltogsæt på de baner hvor batteritog ikke umiddelbart giver rejsetidsbesparelser. Det sænker kapaciteten meget når der køres med langsomme dieseltogsæt mellem Skanderborg-Aarhus-Langå og Hobro-Aalborg.
God pointe med materiellet, det giver ikke meget mening at køre 120 km/t når strækningshastigheden er 180-200 km/t.
NT angiver at NJ kan køre Aalborg-Hobro på 38 minutter, men hvor meget kan man mon cirka spare
- hvis man kører 140 km/t med Linttogene?
- hvis man kører 160 km/t med et passende batteritog?
- hvis man springer Skalborg station over, så der kun er fire stop?
Altså mao. er der nogen som har et bud på hvad der skal til for at scenarie 2 er relatistisk?

Den nuværende placering af Skalborg trinbræt er hovedløs og sådan som jeg har forstået "rygterne" fra dengang man planlagde nærbanen, så var det en DSB chef der af uvisse årsager fik gennemtrumfet den nuværende placering i udkanten af et villakvarter med bybusbetjening - dog på næsten samme placering som den gamle Skalborg station.
Oprindeligt var det vist meningen at Skalborg trinbræt skulle have ligget ved Dallvej mellem Dall Villaby og City Syd, mens der også var planlagt et trinbræt med navnet "Kærby" der skulle have ligget ved vejen "Over Kæret" tæt på virksomhederne på Skelagervej samt med hurtig busforbindelse ud til Aalborg Universitet.

Nu ved jeg ikke hvor lang tid NJ's Lint skal bruge for at ramme de 140 km/t, men jeg tænker at batteritog under køreledning har en markant hurtigere acceleration og dermed også kan udnytte de 160 km/t mellem nogle af stoppene - måske ikke planmæssigt, men som forsinkelsesbuffer.

Anders

Egentlig giver det ikke længere mening at tale om regionaltogskørsel til Hobro efter den nævnte beslutning i regionsrådet.

At forlænge et af de to regionaltog i timen fra Skørping til Arden og Hobro vil jo koste regionen knap 4 mio. kr. årligt, men det giver ingen gevinster for nogle passagerer i forhold til at lade IC-togene fortsætte med at standse i Arden samt enten Støvring eller Skørping. Faktisk giver det Arden en ulempe i og med at de mister IC-togene. Hvis Nordjyske Jernbaner ikke kører til Hobro vil DSB fortsat være forpligtet til at betjene Arden en gang i timen, som basis-løsningen vedtaget i 2015 foreskriver.

Anders

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 9
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak