Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Hvorfor fik kongehuset aldrig et IC3?
Noget der altid har undret mig. IC3 var DSB og Trafikministrenes helt store darling da det kom på skinner i 90'erne. Man havde store visioner for at alt fra fjern til lokaltrafik fremover skulle betjenes af IC3 eller togsæt som var videreudviklet efter IC3, men når det kom til Kongehuset, så benyttede man stadigvæk den gamle kongevogn, og da denne skulle udskiftes valgte man igen en traditionel personvogn. Hvorfor valgte man aldrig at ombygge et IC3 togsæt til dette formål?
Når man ser på hvordan dronningen er blevet transporteret rundt de sidste mange år, så har det været med to lokomotiver, hvilket må siges at være et kæmpe spild af ressourcer. Hele ideen med IC3 var jo bla. at denne kunne komme rundt overalt i landet uden behov for besværlige omløb, tidskrævende rangeringer osv. Så man skulle næsten have troet at det ville have været et ideelt togsæt til dronningen, når hun begiver sig ud på skinnerne og skal besøge landets afkroge. 

Jeg tror et af de andre ting at skulle overveje også har været internationale ture. Nu er det relativt sjældent at de royale bruger kongevognen til internationale ture, men det er ikke ligefrem ualmindeligt at kongevogne bliver brugt på tværs af landegrænser. Jeg mener den hollandske kongevogn har endda været et smut forbi i Danmark, og den første tur som dronningen brugte den nuværende kongevogn på var en tur til Brussels. Og jeg siger bare held og lykke med at få en IC3'er til Belgien.

Hvorfor fik kongehuset aldrig et IC3?
Af andersj, Aalborg. 7/05-22, 13:31.
Desuden så handler det vel primært om prisen. Hvis man skulle bruge en IC3 så havde man omkostninger til en IC3 + ombygning, mens man med den nuværende løsning brugte en overtallig personvogn og kun havde omkostninger til ombygningen.

Der ville også snart komme en udfordring ved at holde en enkelt IC3 kørende med reservedele og vedligehold når de øvrige er gået på pension, mens en personvogn er noget lettere at vedligeholde og holde kørende i mange år endnu. Desuden køres hun jo elektrisk rundt nu til bl.a. Kolding og Roskilde, hvilket ikke ville have været muligt med en IC3.

Anders

Til gengæld har Japan et kejserligt togsæt. "Serie" E655 (kun produceret i ét eksemplar) er normalt et luksus charter-togsæt med 5 vogne, men en ekstra kejserlig vogn kan indsættes når det skal benyttes af kejserfamilien. Det kan køre på 1,5kV= og 25kV~, og kan også trækkes af diesellokomotiver hvis det skal køre til steder hvor der ikke er elektrificering.

Og så ser det ellers meget pænt ud i sin dybt røde, praktisk taget sorte, lakering.

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak