Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Amerikansk blad kalder IC5's interiør "det mest danske nogensinde"
The incredibly Danish design of Denmark's new national trains

https://www.fastcompany.com/91007526/the-incredibly-danish-design-of-denmarks-new-national-trains

Jeg ved ikke hvor meget nyt, der reelt er i den, men de har talt med hoveddesigneren Johannes Torbe, og der er illustrationer af det skiftende indvendige lys.

Og for dem, der ikke følger religiøst med i IC5, er det sikkert et fint sammendrag.

Ja, det er så utroligt, at det bliver smukkere jo mindre belysning der er. I fuldkommen mørke vil det måske endda fremstå decideret smukt.

Citat fra: Jensen123 Dato 13/01-24, 10:36Ja, det er så utroligt, at det bliver smukkere jo mindre belysning der er. I fuldkommen mørke vil det måske endda fremstå decideret smukt.
Det er der heldigvis en løsning for:

https://www.matas.dk/sovemasker-sort


Det bliver også et rigtig flot interiør (men om det lige er "dansk" vil jeg nok ikke sige, men det kan sagtens sætte standarden for "dansk indretning fremover). Det bliver spændende at se, hvordan passagererne tager imod det - og om det ender som med Øresundstogene, at gulvene udskiftes til noget mere praktisk materiale efter designprisen er vundet, og eftermonteringer af alskens udstyr bliver med synlig kabelføring.

/Lasse


Tak for et fint og relevant link. Jeg kan rigtig godt lide denne passage i teksten:

"... created an interior in which nothing came off the shelf."

Man må blot håbe, at artiklen ikke bliver læst i politiske miljøer.

Og så må man af et ærligt hjerte i den ny konges regeringstid håbe, at designet lykkes, men umiddelbart ligner sæderne da de, der indbygges i hundredvis af nye vogne til ÖBB og lys i skiftende farver indbygges i alle ny fly hos både Airbus og Boeing!

Og skam få den, der tænker, at den kravspecifikation, der ligger til grund for bladets tekst om den danske hygge, blev indbygget i MF/IC3 for 35 år siden. Altså lige uden farveskiftende LED lys.

Hvorfor man så er nødt til at have ekstra tæppe eller trøjer med i IC3 om sommeren, hvor den indvendige temperatur sættes på køleskabsniveau er mig en gåde. Det håber jeg er klaret i de ny IC5. Men det nævner artiklen ikke noget om!

Citat fra: RasmusD Dato 12/01-24, 20:24https://www.fastcompany.com/91007526/the-incredibly-danish-design-of-denmarks-new-national-trains

Og for dem, der ikke følger religiøst med i IC5, er det sikkert et fint sammendrag.

Faktisk flot og hyggeligt, en skam de snart er 2-4 år forsinket - det når jo at gå af mode.

Citat fra: pjl Dato 18/01-24, 13:59
Citat fra: RasmusD Dato 12/01-24, 20:24https://www.fastcompany.com/91007526/the-incredibly-danish-design-of-denmarks-new-national-trains

Og for dem, der ikke følger religiøst med i IC5, er det sikkert et fint sammendrag.

Faktisk flot og hyggeligt, en skam de snart er 2-4 år forsinket - det når jo at gå af mode.

DDR-brun, som vi sagde i gamle dage.

Men ja, jeg synes også om interiøret, med varierende ckokoladefarver.

Det første billede leder tankerne hen på DFDS og Rederiet af 1866s passagerskibe fra halvtredserne og tresserne.



Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere
Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak