Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Nye Vogne: København - Hamburg via Storebælt køretid
Når de nye Talgo vogne leveres i 2024 og bliver indsat i mellem København H og Hamburg, vil dette ændre på køretiden? I dag tager det i mellem 4t 36m - 4t 47m for en direkte forbindelse.

Når Viggerslev-Ringsted overgår til ERTMS og hastigheden kan øges til 200 km/t - kan dette have en effekt, på trods af at det kun er en mindre del?

På forhånd tak.

Citat fra: infrafan Dato  8/05-22, 20:17Når de nye Talgo vogne leveres i 2024 og bliver indsat i mellem København H og Hamburg, vil dette ændre på køretiden? I dag tager det i mellem 4t 36m - 4t 47m for en direkte forbindelse.

Når Viggerslev-Ringsted overgår til ERTMS og hastigheden kan øges til 200 km/t - kan dette have en effekt, på trods af at det kun er en mindre del?

50 km med 200 km/h tager 15 minutter. 50 km med (nuværende) 180 km/h tager 16,7 minut. Så jeg tror ikke en øget hastighed Vigerslev-Ringsted rykker nævneværdigt ved køretiden. Spørgsmålet er, om det er "pengene værd".

Citat fra: thomastog Dato  8/05-22, 20:4550 km med 200 km/h tager 15 minutter. 50 km med (nuværende) 180 km/h tager 16,7 minut. Så jeg tror ikke en øget hastighed Vigerslev-Ringsted rykker nævneværdigt ved køretiden. Spørgsmålet er, om det er "pengene værd".

Der skal ikke bruges en krone ud over det som allerede bliver brugt på ERTMS. Om man installerer det til den ene eller den anden hastighed er økonomisk helt ligegyldigt, hvis ellers både skinner og tog er til det (og det er de i det her tilfælde)

Citat fra: Niels Bak Dato 17/05-22, 19:48
Citat fra: thomastog Dato  8/05-22, 20:4550 km med 200 km/h tager 15 minutter. 50 km med (nuværende) 180 km/h tager 16,7 minut. Så jeg tror ikke en øget hastighed Vigerslev-Ringsted rykker nævneværdigt ved køretiden. Spørgsmålet er, om det er "pengene værd".

Der skal ikke bruges en krone ud over det som allerede bliver brugt på ERTMS. Om man installerer det til den ene eller den anden hastighed er økonomisk helt ligegyldigt, hvis ellers både skinner og tog er til det (og det er de i det her tilfælde)

Jeg er ret sikker på at det er dyrere isenkram, desto højere hastighed det skal bygges til ;-) Flere drev på sporskiftere, bevægelige hjertestyker, ...

Derudover er vedligeholdelsesudgifterne højere, hvis der skal vedligeholdes til højere hastighed. Højere hastigheder, mindre tolerancer.

Citat fra: thomastog Dato 18/05-22, 18:22
Citat fra: Niels Bak Dato 17/05-22, 19:48

Jeg er ret sikker på at det er dyrere isenkram, desto højere hastighed det skal bygges til ;-) Flere drev på sporskiftere, bevægelige hjertestyker, ...

Derudover er vedligeholdelsesudgifterne højere, hvis der skal vedligeholdes til højere hastighed. Højere hastigheder, mindre tolerancer.

Pointen er at både tog og bane er allerede bygget. Så udgiften har du allerede aftholdt ligelgyldigt om man kører 180 eller 200 på den nye bane. Det koster lidt på vedligehold, men man sparer også lidt på materiel- og løntimer.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak