Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Elektrificering Randers-Aalborg
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Forstår jeg det rigtigt, at el tog "kun" skal kører til Ålborg lufthavnen? Så det er billigere med et kabel under Limfjorden da der så ikke er brug for en strømforsyning nord for fjorden?
Tror det har været igennem her men det har jeg åbenbart ikke fattet.

Citat fra: lomse Dato 14/05-25, 08:25Forstår jeg det rigtigt, at el tog "kun" skal kører til Ålborg lufthavnen? Så det er billigere med et kabel under Limfjorden da der så ikke er brug for en strømforsyning nord for fjorden?
1: Ja
2: åbenbart

Elektrificering Aalborg
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 11/06-25, 23:27.
Med elektrificeringen følger fundamenter, kørestrømsmaster og køreledninger. Når først køreledningerne er kommet op, forsvinder mange fotosteder.

I sydenden af Aalborg station (der nu ikke mere må hedde station, men skal kaldes område med sporskifter) er der stadig en fin udsigt fra vejen Over Kæret ind mod Aalborg station.

Billedet er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

11. juni 2025. Udsigt fra Over Kæret mod nord. NJJ Lint 41 LM 603 på vej til Skørping. Mange fundamenter til kørestrømsmasterne er allerede etableret. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Elektrificering Randers-Aalborg
Af andersj, Aalborg. 11/06-25, 23:45.
Inde i spor 1 er der nu også lavet huller i perrontaget over de steder hvor man for efterhånden en del måneder siden fjernede fliserne i perronen. Det kunne godt tyde på at der skal opsættes portaler hen over spor 1-2-3.

Anders

Lindholm station elektrificeres kun delvist
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 12/06-25, 22:48.
Jeg har kratlusket lidt omkring Lindholm station et par gange. Så vidt jeg kan se, har man valgt ikke at elektrificere hele stationen. Man elektrificerer åbenbart kun de spor, der skal anvendes for at køre til/fra Aalborg Lufthavn. De nævnte spor har jeg markeret med rødt på nedenstående skitse.

Jeg ved ikke, om elektrificeringen af Lindholm station er en ny strategi? Det virker lidt skrabet. Men sådan har man måske altid gjort?

I f.eks. Bramming synes man dog at have været ret rundhåndet med at elektrificere ud ad banen mod Ribe.

Nå, sådan er der så meget. Discount-udgaven i Lindholm er jo sådan set respekt for skatteydernes penge.

Den af mig udarbejdede skitse beror på observationer i marken. Jeg har aldrig set en projekttegning. Mon nogen kan fremtrylle noget valid dokumentation?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Elektrificering Aalborg station
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 3/07-25, 12:02.
Citat fra: andersj Dato 11/06-25, 23:45Inde i spor 1 er der nu også lavet huller i perrontaget over de steder hvor man for efterhånden en del måneder siden fjernede fliserne i perronen. Det kunne godt tyde på at der skal opsættes portaler hen over spor 1-2-3.

Det er i hvert fald noget af et motherf*cker velvoksent fundament, der er blevet støbt det pågældende sted. Bredden er 86 cm.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

27. juni 2025. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  3/07-25, 12:02Det er i hvert fald noget af et motherf*cker velvoksent fundament, der er blevet støbt det pågældende sted. Bredden er 86 cm.

Og de har også valgt en genial placering af den mast. Nå, det er nok også nemmere at projektere flytning af en bænk frem for en mast.

Citat fra: Sporhund Dato  3/07-25, 22:42
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  3/07-25, 12:02Det er i hvert fald noget af et motherf*cker velvoksent fundament, der er blevet støbt det pågældende sted. Bredden er 86 cm.

Og de har også valgt en genial placering af den mast. Nå, det er nok også nemmere at projektere flytning af en bænk frem for en mast.
Den er til alle de pauser håndværkerene skal have undervejs mens de arbejder.

Af Denis Bowers. 25/07-25, 16:47.
Seneste redigering: 25/07-25, 16:49 af Denis Bowers
Se dette flot up-date fra anlægsarbejde på Aarhus H, nederste på denne side på Skyscrapercity blog.
https://www.skyscrapercity.com/threads/infrastructure-transportation-infrastructure.1477146/page-31

Af andersj, Aalborg. 6/12-25, 16:38.
Status på elektrificeringen mellem Aalborg Lufthavn og Aalborg station kan ses på disse to førerrumsoptagelser fra den 1. december: https://www.youtube.com/@UlrikDem

Anders

Af andersj, Aalborg. 2/01-26, 22:45.
Ifølge den opdaterede oversigt over kapacitetsrestriktioner i Banedanmarks Netredegørelse 2026 så totalspærres Jernbanebroen over Limfjorden i 9 timer hver nat i februar måned mellem klokken 20 og 05 i forbindelse med elektrificering.

Anders

Af andersj, Aalborg. 30/01-26, 18:42.
Citat fra: andersj Dato  2/01-26, 22:45Ifølge den opdaterede oversigt over kapacitetsrestriktioner i Banedanmarks Netredegørelse 2026 så totalspærres Jernbanebroen over Limfjorden i 9 timer hver nat i februar måned mellem klokken 20 og 05 i forbindelse med elektrificering.

Hverken DSB eller NJ har meldt ud om sporarbejde i februar i det nævnte tidsrum mellem Aalborg og Lindholm, så arbejdet er sandsynligvis forsinket. Jeg gik over broen i går og der var heller ikke tegn på at der skulle udføres noget arbejde.

Anders

Af andersj, Aalborg. 1/02-26, 13:03.
Forvirringen er total, for mens DSB ikke nævner noget på deres hjemmeside omkring Aalborg-Aalborg Lufthavn så nævnes det nu på Mittog.dk at der frem til og med 14. marts ikke kører DSB tog mellem Aalborg-Aalborg Lufthavn mellem klokken 20 og klokken 5.
NJ kører dog stadig i dette tidsrum, så der er i hvert fald ikke nogen totalspærring.

Anders

Af Ove Nygaard, Fredericia. 1/02-26, 13:56.
Citat fra: andersj Dato  1/02-26, 13:03Forvirringen er total, for mens DSB ikke nævner noget på deres hjemmeside omkring Aalborg-Aalborg Lufthavn så nævnes det nu på Mittog.dk at der frem til og med 14. marts ikke kører DSB tog mellem Aalborg-Aalborg Lufthavn mellem klokken 20 og klokken 5.
NJ kører dog stadig i dette tidsrum, så der er i hvert fald ikke nogen totalspærring.

Kære Anders, m. fl.
Tak for info omkring togbetjeningen af Aalborg Lufthavn. Nu skal man som "meget fhv." vare sig for at være kritisk, meeeen - et der ikke ret så mange instanser involveret i togdriftens planlægning og afvikling i Vendsyssel, som jeg kender fra min "elevtid" langt tilbage i tiden, præcist 1.5.1952 - 31.8.1953, hvorefter jeg "begav mig videre ud i DSB og verden...."
God weekend,
Ove af Erritsø m.m. :)

Citat fra: andersj Dato  1/02-26, 13:03Forvirringen er total, for mens DSB ikke nævner noget på deres hjemmeside omkring Aalborg-Aalborg Lufthavn så nævnes det nu på Mittog.dk at der frem til og med 14. marts ikke kører DSB tog mellem Aalborg-Aalborg Lufthavn mellem klokken 20 og klokken 5.

Det kan efterhånden ikke undre med DSB's engagement eller mangel på samme på strækningen ud til Aalborg Lufthavn. Det er blevet bedre med spontane delaflysninger, men det forekommer stadig, og aflysningerne er jo "gratis", når man aldrig indsætter togbus. Det ville selvfølgelig også være spild at penge at gøre, men man kunne jo tilbyde passagererne en taxa ved akutte delaflysninger eller i det mindste fortælle, hvad man mener med "lokale busser", og om Orange-billetter mon kan bruges på dem...

Gå op Sider: 1 2 [3] 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak