Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Elektrificering Randers-Aalborg
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Elektrificering Randers-Aalborg
Af andersj, Aalborg. 1/02-26, 14:29.
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato  1/02-26, 13:58
Citat fra: andersj Dato  1/02-26, 13:03Forvirringen er total, for mens DSB ikke nævner noget på deres hjemmeside omkring Aalborg-Aalborg Lufthavn så nævnes det nu på Mittog.dk at der frem til og med 14. marts ikke kører DSB tog mellem Aalborg-Aalborg Lufthavn mellem klokken 20 og klokken 5.
NJ kører dog stadig i dette tidsrum, så der er i hvert fald ikke nogen totalspærring.

Det kan efterhånden ikke undre med DSB's engagement eller mangel på samme på strækningen ud til Aalborg Lufthavn. Det er blevet bedre med spontane delaflysninger, men det forekommer stadig, og aflysningerne er jo "gratis", når man aldrig indsætter togbus. Det ville selvfølgelig også være spild at penge at gøre, men man kunne jo tilbyde passagererne en taxa ved akutte delaflysninger eller i det mindste fortælle, hvad man mener med "lokale busser", og om Orange-billetter mon kan bruges på dem...

Det er heller ikke blevet bedre af at der nu kun er en enkelt busrute der betjener Aalborg Lufthavn, hvor der frem til midt januar var fire busruter. Antallet af busafgange er dermed ca. halveret bl.a. med begrundelsen omkring togdrift til lufthavnen som alternativ.
De nuværende delaflysninger skyldes sandsynligvis uplanlagt behov for tankning af togsættene under ø-driften Langå/Randers-Aalborg Lufthavn. De gange jeg har observeret en delaflysning har det ikke været fordi toget sydfra var forsinket.

I forhold til billetspørgsmålet så er det et interessant dilemma og da jeg allerede havde et andet billetteknisk spørgsmål til NT så har jeg netop sendt dem en henvendelse omkring dette. Baseret på deres svar vil jeg efterfølgende sende en henvendelse til DSB.

Anders

Af andersj, Aalborg. 11/04-26, 23:06.
Man er efterhånden tæt på at være færdig med elektrificeringen i Aalborg - dog med et stort men. For der er intet lavet på Jernbanebroen over Limfjorden og det er uklart hvad tidsplanen er for den.
Sidste foto er fra Lindholm station.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Af andersj, Aalborg. 12/04-26, 00:19.
Citat fra: andersj Dato  1/02-26, 14:29
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato  1/02-26, 13:58
Citat fra: andersj Dato  1/02-26, 13:03Forvirringen er total, for mens DSB ikke nævner noget på deres hjemmeside omkring Aalborg-Aalborg Lufthavn så nævnes det nu på Mittog.dk at der frem til og med 14. marts ikke kører DSB tog mellem Aalborg-Aalborg Lufthavn mellem klokken 20 og klokken 5.
NJ kører dog stadig i dette tidsrum, så der er i hvert fald ikke nogen totalspærring.

Det kan efterhånden ikke undre med DSB's engagement eller mangel på samme på strækningen ud til Aalborg Lufthavn. Det er blevet bedre med spontane delaflysninger, men det forekommer stadig, og aflysningerne er jo "gratis", når man aldrig indsætter togbus. Det ville selvfølgelig også være spild at penge at gøre, men man kunne jo tilbyde passagererne en taxa ved akutte delaflysninger eller i det mindste fortælle, hvad man mener med "lokale busser", og om Orange-billetter mon kan bruges på dem...

Det er heller ikke blevet bedre af at der nu kun er en enkelt busrute der betjener Aalborg Lufthavn, hvor der frem til midt januar var fire busruter. Antallet af busafgange er dermed ca. halveret bl.a. med begrundelsen omkring togdrift til lufthavnen som alternativ.
De nuværende delaflysninger skyldes sandsynligvis uplanlagt behov for tankning af togsættene under ø-driften Langå/Randers-Aalborg Lufthavn. De gange jeg har observeret en delaflysning har det ikke været fordi toget sydfra var forsinket.

I forhold til billetspørgsmålet så er det et interessant dilemma og da jeg allerede havde et andet billetteknisk spørgsmål til NT så har jeg netop sendt dem en henvendelse omkring dette. Baseret på deres svar vil jeg efterfølgende sende en henvendelse til DSB.

For lige at komme med en opfølgning på den her, så kom der ret hurtigt en mail fra NT om at rene DSB-billetter IKKE gælder i busserne og at der ikke er nogen aftale med DSB om at busserne fungere som alternativ transport når DSB enten planlagt eller spontant aflyser tog til og fra Aalborg Lufthavn.
Jeg skrev så en mail til DSB der svarede ved at takke for at gøre opmærksom på problemet.

Jeg har dog også lige lagt mærke til at en række afgange i weekenden ud til lufthavnen simpelthen er forsvundet. På mittog.dk står der det klassiske med at at man skal bruge lokale busser, men tidligt søndag morgen kører der bare ikke lokale busser ud til lufthavnen - fordi toget jo kører derud.
Om søndagen er det følgnede tog der fremgår af den officielle køreplan der er forsvundet uden erstatningstransport:
Aalborg-Aalborg Lufthavn (afg.)
04:13
05:34
Første tog kører 06:34, første bybus 06:45.

Aalborg Lufthavn-Aalborg (afg.)
04:34
06:08
Første tog kører 07:08, første bybus 07:23.

Anders

Elektrificering Randers-Aalborg Lufthavn
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 24/04-26, 13:30.
Elektrificeringen af Lindholm station er, som også omtalt andetsteds, ved at være færdig. I den ende af stationen, der vender mod Hjørring og Aalborg Lufthavn, har man valgt kun at elektrificere det ene spor. På den måde har man sparet nogle penge. I dagligdagen vil det ikke give nogle problemer, idet man stadig vil kunne køre til Aalborg Lufthavn fra begge perroner på Lindholm station. Nedenstående foto viser Lindholm station set fra Viaduktvej. Det er tydeligt at se, at kun det ene spor er elektrificeret. Billedet er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

22. april 2026. Lindholm station set fra Viaduktvej. De to perroner anes i baggrunden. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Kan batteritog egentligt tage pantografen op og ned under kørsel eller kan det kun ske når de står stille? På Google Maps ser det ud til, at man ikke kan komme til Aalborg Lufthavn fra det venstre spor i billedet og så er det jo muligt, at man i praksis ikke ville kunne bruge et køreledningsanlæg over sporet (fordi togene ville tage pantografen ned allerede på Lindholm station)

Af andersj, Aalborg. 25/04-26, 22:58.
Ja, det kan de godt og praktiseres eksempelvis ved Flensburg hvor man har bygget et par km køreledninger i retning mod Eckernförde/Kiel så togene kan lade i længere tid, da selve stationsopholdet i Flensburg ikke helt er langt nok til at lade ordentligt op. Så togene hæver strømaftageren på vej ind mod Flensburg og lader under indkørsel, ophold og udkørsel inden strømaftageren igen sænkes før køreledningerne ophører.

I Lindholm vil man nok ikke gøre det, da det kun er få hundrede meter i det ene spor - så der vil man nok bare sænke og hæve ved perron når den tid kommer. Hvis man fortsætter der nuværende kørselsmønster så fortsætter NJ's tog også ned til hhv. Skørping og Hobro, så der er masser af tid til at lade batterierne fuldt op.

Midtjyske Jernbaners Mireo'er har dog nogle begrænsninger der gør at de ikke kan køre med hævet strømaftager, men det skulle kun være softwareteknisk at de er begrænset af hensyn til hurtigere og nemmere godkendelsesprocedure af togene.

Anders

Citat fra: andersj Dato 25/04-26, 22:58Midtjyske Jernbaners Mireo'er har dog nogle begrænsninger der gør at de ikke kan køre med hævet strømaftager, men det skulle kun være softwareteknisk at de er begrænset af hensyn til hurtigere og nemmere godkendelsesprocedure af togene.

Så vidt jeg husker beskrivelsen fra dengang de blev ordret, så kan de med nuværende software lade og køre under tysk kørestrøm, men kun lade og IKKE køre under dansk strøm.

Man valgte at undlade at tilkøbe muligheden for at køre under dansk strøm af hensyn til pris og leveringstid

Eskild

Citat fra: esni Dato 26/04-26, 08:50
Citat fra: andersj Dato 25/04-26, 22:58Midtjyske Jernbaners Mireo'er har dog nogle begrænsninger der gør at de ikke kan køre med hævet strømaftager, men det skulle kun være softwareteknisk at de er begrænset af hensyn til hurtigere og nemmere godkendelsesprocedure af togene.

Så vidt jeg husker beskrivelsen fra dengang de blev ordret, så kan de med nuværende software lade og køre under tysk kørestrøm, men kun lade og IKKE køre under dansk strøm.

Man valgte at undlade at tilkøbe muligheden for at køre under dansk strøm af hensyn til pris og leveringstid

Andetsteds her på forum har jeg læst at det er en ren softwarelås. Mireoerne kan sagtens køre og oplade ved dansk kørestrøm, men man har med vilje tilføjet et stykke software der forhindrer dem i det, fordi man ellers ville skulle ud i en lang godkendelsesproces.

Citat fra: anho Dato 26/04-26, 12:28Andetsteds her på forum har jeg læst at det er en ren softwarelås. Mireoerne kan sagtens køre og oplade ved dansk kørestrøm, men man har med vilje tilføjet et stykke software der forhindrer dem i det, fordi man ellers ville skulle ud i en lang godkendelsesproces.

Det smager af at man afventer at en kunde har brug for den funktionalitet, og som derfor vil betale for godkendelsen af den...

Det kom muligvis en konkurrent til gode, da der var udbud hos Lokaltog

Eskild

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Jernbanebøger

På Skinner

På Skinner. Pris 110 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak