Jernbanen.dk
DSB lokomotiver
DSB damplokomotiver
DSB motorlokomotiver
DSB Lyntog og togsæt
DSB S-tog
DSB Rangertraktorer
DSB vogne
DSB personvogne
1893 - 1941
1941 - 1966
1966 - 2024
DSB Godsvogne
1893 - 1941
1941 - 1965
1965 - 2001
DSB private vogne
1893 - 1966
1966 - 1980
1980 - 2024
DSB specialvogne
1893 - 1958
1958 - 1982
1982 - 2024
Privatbaner
Forum
Jernbanen.dk forum
Jernbanehistorisk forum
Modeljernbane forum
Forumarkiv 2010-2022
Artikler
Artikler
Lokomotivfabrikker
Vognfabrikker
Jernbaneleksikon
Kalender
Shops
Bøger
T-shirts
Jernbanen.dk forum
Velkommen til
Jernbanen.dk forum
.
Log venligst ind
eller
registrér dig
.
Log ind
Registrér
Udland
- Vy/NSB Di4
Forrige emne
-
Næste emne
Vy/NSB Di4
Af
henrik tolderlund
. 28/01-24, 17:28.
Seneste redigering
: 28/01-24, 17:35 af henrik tolderlund
Hej med jer.
Er der nogen, der kender til situationen for de norske Di4-diesellokomotiver? Jeg har læst i tidsskriftet Jernbanen, at lokomotiverne, der næsten svarer til de danske ME, er planlagt udskiftet med nyt materiel om et par år. Men indtil da vil man ved hjælp af leasing komme af med de ældre Di4 - snart. Men hvornår? Vil de køre sommeren over - eller?
Mvh. Henrik Tolderlund
Vy/NSB Di4
Af
eyolf
, Slemmestad, Norge. 28/01-24, 18:49.
Det er flere år siden Vy hadde Di4-lokene. De eies av Norske Tog og driftes av SJ Nord som har monopol på all persontrafikk mellom Hamar og Bodø, med unntak av Vys regiontog mellom Skien/Drammen og Lillehammer.
Det foreligger ingen akutte planer om å utrangere Di4. Inntil videre er det ingen alternativer til å holde dem gående.
1 person
synes godt om dette.
Vy/NSB Di4
Af
henrik tolderlund
. 28/01-24, 19:14.
Mange tak for oplysningerne. Godt, at Di4 stadig kører. Er det fortsat fra Trondheim og nordpå?
Mvh. Henrik
Vy/NSB Di4
Af
eyolf
, Slemmestad, Norge. 29/01-24, 13:43.
Ja, de har hele tiden hatt base i Trondheim og brukes nå kun i persontog på Nordlandsbanen.
Vy/NSB Di4
Af
Lasse Toylsbjerg Petersen
. 31/01-24, 09:54.
Der har ad flere omgange - mindst fire - været forsøgt at anskaffe nye diesellokomotiver til erstatning for Di4. Seneste forsøg var et udbud i november 2023 på at lease 3 til 8 diesellokomotiver for en periode på 5 år med optioner på yderligere 2+2 år. Tanken var at erstatte Di4, og i tilfælde af en gunstig pris, også at erstatte Banenords TMZ lokomotiver, som giver lidt "støj" i forhold til emissionskrav i andre kontrakter.
Det er uklart,om der kom tilbud på lejekontrakter - ansøgningsfristen var i december 2023, men udbuddet har nu status af "annulleret", så det tyder på at Di4 fortsætter flere år endnu.
Det er også muligt, at man kan bruge manglende deltagere i udbuddet til at indgå en "ex-ante transperrancy" erklæring, hvor man indgår kontrakt uden udbud, fordi der ikke er andre alternativer.
/Lasse
6 personer
synes godt om dette.
Vy/NSB Di4
Af
mskoland
. 2/04-24, 23:41.
Di4 får ETCS og er planlagt brukt i mange år til.
Forrige emne
-
Næste emne
Gå op
Sider:
[1]
SMF 2.1.2 © 2022
,
Simple Machines
. Tema af
WD Design
.
Hjælp
|
Vilkår og regler
Jernbanebøger
Banernes Biler. Pris 310 kr.
Læs mere
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak
Send
Indsend billeder